Elon Musk századjára is beígérte az önvezető autók jövőjét, de most már mutatott valami konkrétumot is

Legfontosabb

2024. október 11. – 12:00

Elon Musk századjára is beígérte az önvezető autók jövőjét, de most már mutatott valami konkrétumot is
Forrás: Tesla

Másolás

Vágólapra másolva

„A végcél a teljes autonómia, és úgy gondolom, hogy ezt nagyjából két éven belül el fogjuk érni” – mondta Elon Musk a Fortune-nek a Tesla önvezető autóiról. Csak éppen nem mostanában, és nem is tavaly, hanem 2015-ben. Musk azóta minden évben megígérte, hogy még abban az évben vagy esetleg a következőben érkezik a Tesla teljesen autonóm önvezető rendszere, ami azóta valóban rengeteget fejlődött, de a sofőrt csak nem sikerült teljesen kivenni a képletből.

A Tesla csütörtök este a We, robot című eseményén végre bemutatta az első robotaxiját, a Cybercabet, sőt, még egy önvezető furgont is bemutatott Robovan néven, ami úgy néz ki, mintha egy sci-fiből szedték volna elő. A végére viszont kiderült, hogy a menő prototípusok és a hangzatos ígéretek mögött megint nincs semmi konkrétum: a Cybercab legkorábban két év múlva érkezik, a jövőre ígért, forgalomban lévő Teslákba érkező, teljesen autonóm önvezetést pedig az évek óta tartó ígérgetés után egyelőre nehéz elhinni.

Ígéretek eddig is voltak

Az elmúlt szűk tíz évben a Tesla nemhogy nem tudta megvalósítani a teljesen automatizált önvezetést, de igazából még azzal is bőven vannak problémák, amit sikerült megcsinálni. Elég csak arra gondolni, hogy az amerikai szövetségi nyomozók jelenleg több mint ezer, ezzel kapcsolatos balesetet vizsgálnak, amelyekben legalább 44 ember halt meg; vagy arra, hogy még a Tesla által FSD-nek hívott önvezető rendszer legfrissebb verzióival is bőven vannak problémák a tesztek szerint.

És akkor arról még nem is beszéltünk, hogy a legendásan különutas Tesla – helló, „rozsdamentes” acél Cybertruck – FSD-je a LIDAR-ok (lézeralapú távérzékelők) és egy rakás más szenzor együttes munkája helyett kifejezetten az autó kameráira támaszkodik, aminek a legtöbb szakértő szerint nincs semmi értelme. Musk persze állítja, hogy amelyik projekt LIDAR-t használ, az halálra van ítélve, de azzal még ő is nehezen tudna vitatkozni, hogy

a San Franciscóban több mint egy éve autonóm, sofőr nélküli robotaxikat működtető Waymo mégis elketyeg úgy, hogy ez az autó agyának legfontosabb sarokköve.

A Waymo azért is jó példa, mert míg Elon Musk évekig arról beszélt, hogy hamarosan az ország másik feléből is magunkhoz lehet majd hívni a Teslánkat, ami valójában pénzt fog nekünk termelni azzal, hogy amíg nem használjuk, beállítjuk robotaxinak – ebből természetesen azóta sem lett semmi –, addig ők néhány másik céggel együtt szép csendben eljutottak oda, hogy a SAE által 2014-ben megalkotott, az önvezető járműveket besoroló rendszer szerint négyes szintű robotautókat üzemeltetnek.

Nincs kormány a Cybercab belterében – Forrás: Tesla
Nincs kormány a Cybercab belterében – Forrás: Tesla

Ez a négyes szint azt jelenti, hogy az autó teljesen autonóm, de csak bizonyos feltételek között – a feltétel itt az, hogy az autók kicsi, jól körülhatárolt területeken viszik önállóan az utasokat. Az ötös szintet, ahol az autók már feltételek nélkül képesek közlekedni, a legtöbb szakértő egyelőre elérhetetlennek tartja, Musk viszont már 2020-ban arról beszélt, hogy az alapjai lefektetésével még abban az évben végezni is fognak. A Teslákba azóta sem érkezett meg a teljesen autonóm FSD, Musk pedig a jelek szerint rájött, hogy okosabb lenne kiadni egy olyan autót, ami konkrétan erre lett kitalálva.

Biztonságosabb, olcsóbb, élhetőbb (állítólag)

Így jutottunk el a Cybercab csütörtöki bejelentéséig, amivel Musk papíron meg is valósíthatja az ötös szintű önvezetést: a járműben nincsen kormány, nincsenek pedálok, csak egy üres utastér, ahol ketten férnek el, és egy futurisztikus dizájn, beleértve ebbe azt is, hogy az autót tölteni is vezeték nélkül, indukcióval lehet majd. Musk szerint a Cybercabbel nemcsak azt fogják elérni, hogy az ember akár aludhat is az autójában, míg a furikázza őt mindenhova, hanem

  • biztonságosabbá teszik vele a közlekedést – állítása szerint akár tízszer biztonságosabb lesz, mint az ember által vezetett autók;
  • olcsóbbá teszik vele a közlekedést – mérföldenként 20 centről beszélt, míg a közösségi közlekedés szerinte mérföldenként 1 dollárba kerül;
  • és élhetőbbé teszik vele a városokat – az általa „egyénre szabott közösségi közlekedésnek” nevezett autonóm járművek miatt a rengeteg parkolóból ki lehet venni az olót, hogy csak a park maradjon.

Ez eddig mind fantasztikusan hangzik, de mivel a Cybercab egyelőre egy prototípus, amelynek Musk elmondása szerint valamikor 2026-ban kezdődik el a gyártása, nehéz megmondani, hogy valójában mit tudnak megvalósítani belőle. Ahol viszont Musk korábbi ígéretei után némileg alábbhagyhat a lelkesedés, az az, hogy a milliárdos egyúttal azt is beígérte, hogy Texasban és Kaliforniában jövőre már elérhető lesz a teljesen autonóm FSD a Tesla összes, már forgalomban lévő autójában.

Az nem derült ki, hogy ezt pontosan hogyan fogják megvalósítani. Az FSD-re a jelenlegi formájában is elő kell fizetni, pár éve pedig nagy botrány lett abból, hogy kiderült, rengeteg tulajdonosnak 1000 dollárt kell kifizetnie, hogy az autója megkapja az ezt lehetővé tevő hardvert, amivel állítólag rendelkeznie kellett volna, de Musk most megesküdött, hogy nem kell hozzá majd semmilyen extra dolog, mert csak mesterséges intelligenciát és a kamerák képét használják majd hozzá.

Abból kiindulva, hogy ez csak Texasban és Kaliforniában lesz elérhető, az tűnik valószínűnek, hogy valami olyasmire lehet számítani, mint a Waymo vagy a hasonló Cruise taxijainál. Arról is megint szó volt, hogy az ember egyszer majd kikölcsönözheti a saját Tesláját robotaxinak, még Cybercabet takarító robotokat is mutogatott ehhez, de konkrétumok nem derültek ki erről a programról.

A csütörtökön bemutatott Tesla Robovan és az utastere – Forrás: Tesla A csütörtökön bemutatott Tesla Robovan és az utastere – Forrás: Tesla
A csütörtökön bemutatott Tesla Robovan és az utastere – Forrás: Tesla

Musk a végén még megmutatta a húszfős, ugyancsak teljesen autonómnak tervezett Robovant, amiről egyelőre nem derült ki semmi, és a korábban belengetett, Optimus nevű robotot is.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!