Láthatatlan elektronikus pajzsot kaphat a jövő városi bringása

2024. május 4. – 13:07

Láthatatlan elektronikus pajzsot kaphat a jövő városi bringása
Az elektronikus pajzs doboza – Fotó: Commsignia

Másolás

Vágólapra másolva

A budapesti központú Commsignia tavaly fejlesztette ki az OBU Lite nevű közlekedésbiztonsági eszközét, ami vehicle-to-everything (V2X) technológiával javítja a kerékpárral vagy rollerrel közlekedők láthatóságát és biztonságát. A műszer működését a napokban a gyakorlatban is bemutatták.

„Ez az eszköz tulajdonképpen egy kerékpárra szerelt titkosított és anonim rádiós jeladó/vevő, ami belekiabálja a világba, hogy itt jövök és ilyen sebességgel, amit egy másik hasonló eszköz, legyen az egy autóban vagy a város lámpaoszlopán, értelmezni tud”

– mondta lapunknak Tóth Balázs, a cég kommunikációs munkatársa. A technológia neve V2X, azaz vehicle-to-everything. Alkalmas veszélyhelyzet előrejelzésére, akár egymás látómezején kívüli járművek között is, de a városok forgalomszámlálására, a kerékpáros zöldhullám biztosítására, és a majdnem karambolban végződő helyzetek felismerésére is tudják alkalmazni.

A sajtótájékoztató helyszínén kitett monitorokon is jól követhető volt, hogy reagál az eszköz a gépkocsik, illetve a rollerre erősített mobiltelefon kijelzőin. Nyilván ezek közül lényegesebb a kocsi kijelzője, hiszen az autós tud nagyobb bajt megelőzni, ha reagál arra a bejövő üzenetre, hogy közelgő biciklis várható. Veszélyüzenet legtöbbször akkor érkezik, ha a közeledő kerékpáros a megszokottól vagy a várhatótól teljesen eltérő mozgást végez, vagy ha az autós egy baleseti szempontból már statisztikailag bizonyítottan problémás kerékpárút-kereszteződésen halad át. Persze megteheti az autós, hogy figyelmen kívül hagyja a jelzést, de ez később az esetleg bekövetkező baleset elemzésekor hátrányos lehet számára.

Ezzel azonban nagyon előreszaladtunk a jövő irányába, mert a hatékony működéshez előbb az kell, hogy az autók jelentős részébe és a kerékpárokba is be legyen szerelve az eszköz. Magyarországon pedig egyelőre csak egy autógyár, a Volkswagen néhány modellje rendelkezik ilyennel. Tóth Balázs szerint azonban reményteli, hogy cégük további öt autógyártóval kötött szerződést a V2X tömegpiaci bevezetéséről. A rendszert ugyanis eredetileg a gépjárművek egymás közti kommunikálására fejlesztették ki, de az utóbbi években annyira előretört az elektromos kerékpárok és e-rollerek piaca, hogy megnyílt ez az út is az alkalmazására.

A jármű-kommunikációs eszközöket nem csak az autókba és kerékpárokba lehet beszerelni, hanem a közlekedésirányítás rendszereibe is: jelzőlámpákhoz, kamerákhoz. Magyarországon az M1 és M7 sztrádák vannak most lefedve V2X jármű-kommunikációval, és a Magyar Közút telepített ilyen rádiót a járműveire. Ezek képesek látni a V2X-es Volkswagen autók (VW Golf 8, és az ID elektromos sorozat) haladását, sebességét, és üzeneteket is tudnak küldeni az eszközeikkel.

Ezt látja egy autós a műszerfal melletti kijelzőn – Fotó: Commsignia
Ezt látja egy autós a műszerfal melletti kijelzőn – Fotó: Commsignia

Annak, hogy a sztrádákkal indult a telepítés, prózai okai vannak: az EU első lépésként a tranzitútvonalak lefedésére fókuszált a C-Roads platform keretén belül. Több mint 20 ezer kilométernyi utat lefedtek már V2X-szel Európában, és a C-Roads 2.0 keretében indultak el a városi telepítési projektek. Magyarországon Győrben van egy jelzőlámpás csomópont V2X-szel, amely a közeli csomópontok jelzőlámpa-állapotáról tud információt átadni az arra haladó V2X-es járműveknek. Vagy Zalaegerszegen helyeztek el a lámpaoszlopra kamerát és lidart, és azt vizsgálják, hogy a gyalogátkelőhelynél melyik szenzor észleli hatékonyabban a gyalogosokat és kerékpárosokat. A cél az, hogy a járművekre figyelmeztetést tudjanak küldeni a észlelések alapján.

Európában az autókban gyorsabb a V2X terjedése, 1,5-2 millió Európában eladott VW autóban elérhető már a technológia. Ezek az autók nemcsak egymásnak tudnak figyelmeztetést küldeni, hanem a lefedett német sztrádákon is valós idejű információt tudnak fogadni az út mentén telepített eszközöktől.

Mostanában az egyik legforróbb téma Európában a mentők, tűzoltók V2X-szel való felszerelése, ami Németországban már szintén elkezdődött. Ezzel nemcsak a VW autók kapnak értesítést az érkező kékvillogós autóról, beleértve az érkezés irányát is, hanem a mentők és tűzoltók képesek zöld lámpát kérni a V2X-es kereszteződésekben. Ehhez jól illeszkedhet egy Bubihoz hasonló városi közbringaflotta bringáiba telepített V2X, hiszen így a kerékpáros értesítést kaphat arról, hogy a sarkon túl érkezik egy mentő/tűzoltó, ami bizony át fog száguldani a piroson, és nem érdemes kihajtani elé. Ugyanilyen információt kaphat a kerékpár a VW járművekről is.

Emellett a mentő vagy a tűzoltó is értesítést kaphat arról, hogy ténylegesen üres-e a kereszteződés, amelybe készül behajtani. Ezt az információt a kerékpárra szerelt V2X is megadhatja közvetlenül a mentőnek, de a városok az utakat figyelő kamerák észleléseit is be tudják csomagolni egy üzenetbe, hogy megelőzzék a veszélyes helyzeteket. Az utóbbi megoldás egyik előnye, hogy a nem csatlakoztatott járműveket is láthatóbbá teszi a mentők számára, a sarkon túlról is.

Az USA valamivel előrébb jár az infrastruktúrában: számos nagyvárosban több száz lámpás kereszteződést lefedtek már V2X-szel, hogy elsőbbséget biztosítsanak hókotróknak, buszoknak, mentőknek, tűzoltóknak. Ahol pedig kiépült a rendszer, ugyanazokat az út menti V2X egységeket tudják újabb és újabb módon felhasználni, és több helyen elkezdtek kísérletezni a kerékpáros V2X egységgel.

Ahhoz, hogy a járműkommunikációs rendszer által sugárzott jelek egyfelől anonimak, másfelől hitelesek, és persze biztonságosak, azaz meghekkelhetetlenek legyenek, megfelelő titkosítással kell rendelkezniük. Erre a tájékoztatón részt vevő, a hazai hitelesítési piacon jól ismert Microsec nyújt megoldásokat.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!