Az Apple kevert valóságos szemüvege tökéletlen és drága, de így is lenyűgöző
2024. január 20. – 20:21
Az Apple korábbi bejelentéséhez hűen január 19-én elindult az Egyesült Államokban az előrendelés a gyártó kevert valóságos szemüvegére, a Vision Próra, a kinti techújságok pedig még ezt megelőzően egyórás demóban nézhették meg, hogy hogy muzsikál az eszköz. Az így készült beszámolók abban láthatóan egyetértenek, hogy a technológia izgalmas és meglepően kiforrott, de az olyan negatívumok is egybecsengenek, mint a különálló aksi, a magas ár, a szemüveg bumfordisága és az élmény általános furcsasága.
Első körben érdemes leszögezni, hogy az újságírók ebben a demóban a videójátékokat nem tudták kipróbálni, de hamarosan valószínűleg arról is lesznek majd cikkek, mert több mint 250 Apple Arcade-es cím érkezik majd a Vision Próra. Ezek egy része kifejezetten a térbeli élményre lesz szabva, és egyebek mellett érkezik a népszerű Fruit Ninja új változata is. Ugyancsak fontos, hogy a napokban derült ki, hogy a többi nagy streamingoldallal ellentétben a Netflixnek nem lesz dedikált appja a szemüvegre, és a YouTube alkalmazását sem lehet majd használni.
Minden mást viszont lehetett próbálgatni a virtuális térben, a menük navigálásától, a levegőben való pötyögéstől és a böngészéstől az olyan, izgalmasabb tevékenységig, mint a fotónézegetés, az autók szétkapása a JigSpace nevű modellezőprogramban és a valódi környezetünket leváltó virtuális terekben való filmezés, amihez a Disney például Tatooine-os, meg Marveles környezetekkel járult hozzá. És persze ott van a dinoszauruszos demó is, ahol egy portálon lehet átkelni a múltba, ahol T-Rexek szaglásszák az embert, és még a mozdulataira is reagálnak.
Ez utóbbiról gyakorlatilag mindenki pozitívan nyilatkozott, az Engadget egyik újságírója konkrétan még el is köszönt a virtuális dinótól, mielőtt tudatosan rögzítette volna, hogy egy szobában áll, ahol más emberek is látják, mit csinál. A Tech Crunch szerzője úgy fogalmazott, hogy megint gyereknek érezte magát egy kicsit, és az egész órát szívesen töltötte volna T-Rexekkel, a Wired munkatársa pedig azt írta, a demóban az ujjára szálló pillangónál automatikusan arra számított, hogy érezni fogja a bőrén is a rovart. A Verge-nél egy fokkal szőrösszívűbbek voltak, de ott is kiemelték, hogy bár ez igazából nem újdonság, nagyon jól van megcsinálva.
Ez az állítás egyébként általánosságban is igaznak tűnik a Vision Próra, mert nemcsak a mozgalmas techdemók, hanem a hétköznapi(bb) használat is jó élménynek tűnik a cikkek alapján. Ez amúgy nem is meglepő úgy, hogy a szemüvegben két 4K-s OLED kijelző kapott helyet, az eszközt hajtó M2-es rendszercsip mellett pedig egy R1-csip gondoskodik arról, hogy a környezet annak ellenére is valódinak tűnjön, hogy igazából nem azt nézi az ember, hanem egy folyamatos kamerafelvételt róla. Már ha a valódi környezetében akar lenni egy kitalált helyett, amit amúgy egy kis tekerővel lehet állítani a szemüveg tetején.
A rendszercsipnek hála elméletileg akármennyi alkalmazást meg lehet nyitni egyszerre, és 360 fokos térben nyilván elég sok elfér belőlük, és bár ezt senki nem vitte túlzásba, azt többen is megjegyezték, hogy itt tényleg nem érződik úgy, hogy spórolni kellene a hellyel. A szemmozgatással és ujjcsippentéssel navigálható kezelőfelületről alapvetően mindenki pozitívan nyilatkozott, de abban is nagy az egyetértés, hogy a sci-fikből ismert levegőben gépelés még mindig sci-fi – a gombokra ránézős-csippentős, és az egyesével pötyögős megoldás sem az igazi.
A megoldás így vagy egy vezeték nélküli billentyűzet, amit nem lehetett kipróbálni, vagy az, hogy a Sirinek diktálja az ember, amit le akar írni, miközben előtte ablakok lebegnek, ami viszont elég futurisztikusan hangzik.
A belső élménytől eltávolodva azt többen is kiemelték, hogy a Visin Pro elég bumszli, nem is mindenkire illeszkedik tökéletesen, és a különböző, állítható fejpántok ellenére fél óra után már többeknek kényelmetlen volt. A legtöbb demózónak az sem igazán jött be, ahogy a szemüveg megpróbálja a valós térben is megtartani a felhasználót, és kicsit ijesztően a kijelzőre vetíti a szemük valós idejű leképezését, azt pedig mindenki kiemelte, hogy a különálló aksi egy olyan anomália, amit később biztosan meg akarnak majd szüntetni az Apple-nél.
Mindent összevetve viszont így is pozitívak a benyomások, és többen is azt írják, hogy ez az eddigi legjobb, leggördülékenyebb virtuális/kevert valóságos élmény, azt viszont többen is kiemelték, hogy 3500 dollár (bő 1,2 millió forint) azért még mindig sok pénz a szemüvegért, hiába nagyon szórakoztató használni. Persze ezek még nem rendes tesztek, azokra február elejéig kell várni.
Az Apple Vision Pro február 2-án jelenik meg az Egyesült Államokban, azon kívül pedig a korábbi pletykák alapján valamikor az év végén, vagy jövő év elején lehet számítani rá.