A kínai BYD csak tizennyolc éve gyárt autót, megnéztük azt a három modellt, amelyeket Magyarországra is hoznak
2023. október 18. – 15:18
Három tisztán elektromos hajtású típussal indul a kínai BYD forgalmazása Magyarországon, és mivel a cég itthon egyelőre szinte ismeretlen, de nagy tervei vannak az európai piacon, most a bizonyítás korszaka következik. Megnéztük közelebbről az autókat és ki is próbáltuk őket.
A BYD (Build Your Dreams – váltsd valóra álmaidat) nevű 1995-ben alapított kínai vállalat tevékenysége szerteágazó, hiszen minden ötödik mobiltelefonban az ő akkumulátorukat találjuk, de a különböző elektronikai komponensek mellett nagysebességű vonatokon át autóbuszokig rengeteg műfajban fontos piaci szereplő a cégcsoport. Ezt a cikket a Telex és az autóMAGAZIN tartalmi együttműködésének keretében olvashatják.
A szélesebb közönség elsősorban az autói miatt ismeri a márkát, mert bár a BYD Auto csak 2003-óta létezik, az első szériagyártású modell pedig csupán 2005-ben jelent meg, 2022-ben már összesen több mint 1,8 millió példányt gyártottak, idén átvették a vezetést a Volkswagentől a kínai piacon, és már ez a cég a világ legnagyobb villany- és hibridautó gyártója is. Az eladott darabszám nagyságát jól érzékelteti, hogy tavaly a Mercedes és a Renault nagyjából 2-2 millió, a Peugeot és Mazda pedig 1-1 millió járművet állított elő összesen, a fiatal kínai márka pedig elképesztő ütemben növekszik tovább. A BYD tehát nem kis cég, tavaly elért 70 milliárd eurós (kb. 26 ezer milliárd forintos) árbevétele a teljes magyar GDP mintegy 40 százaléka. Van már hazai gyára is, Komáromban elektromos buszok és teherautók készülnek ezzel a márkajelzéssel, hamarosan pedig Fóton épít akkumulátorgyárat.
A BYD autótípusainak története az akkumulátorok körül forog. A 2008-ban megvett Csincsnian autógyár aktuális típusa ugyan még kis benzinmotort használt, de az F3-at már a világ első plug-in hibridjeként tartják számon. 2018-ban mutatkozott be a BYD Tang második változata, amiből tisztán elektromos kivitel is létezett, és ezzel az autóval érkezett a BYD márka Európába, a norvég piacra, idén októbertől pedig már Magyarországon is elérhetők a BYD-k.
Bár egyelőre két budapesti helyszínen, az észak-budai Duna Autónál, illetve a dél-pesti Wallisnál lehet ilyen autót vásárolni, az ország több pontján tervezik a márkakereskedések nyitását, a helyszínek kiválasztása során a keresleten kívül a töltőhálozat lefedettségét veszik figyelembe. Az első magyar rendszámos BYD Dolphinokat és Atto 3-akat még idén átadják, a Sealre viszont 2024-ig várni kell.
Három villanyautóval indul a forgalmazás, mindhárom az úgynevezett e-Platform3 elnevezésű padlólemezre épül. Sokféle méretű típus építhető a közös műszaki alapokra, de mindegyikben alkalmazhatják azt nyolc funkciót egyesítő hajtásegységet, amely az autó és az akkumulátorszabályozó-elektronikáját, az áramelosztó egységet, a hajtó villanymotort, a motor kontrollerét, az erőátvitelt, az áramátalakítót és a fedélzeti töltőt is tartalmazza.
A Blade nevű lítium-vasfoszfát kémiájú, rendkívül strapabíró akkumulátor egyúttal biztonsági elem a BYD-k aljában, ahova extra kiegészítő védelem nélkül beépíthető, ezzel is növelve a lábteret. Az akkumulátort, valamint az autók kényelmi, biztonsági és a menetkomfortot érintő funkcióit a cég saját autós operációs rendszere felügyeli.
A három magyar piacra kerülő BYD egyike a kétféle felszereltséggel kínált Seal (Fóka): egy erős, gyors, nagy hatótávot ígérő, sportos megjelenésű négyajtós limuzin. A típust az autóMAGAZIN tesztelte, ide kattintva olvasható, hogy milyen vezetni a Sealt.
A Design elnevezésű legolcsóbb kivitele 18,1 millió forintba kerül, ezért az összegért hátsókerékhajtású, 308 lóerős Sealt adnak, amelynek gyorsulása, álló helyzetből 100 km/óra sebességre 5,9 másodpercig tart. Az Excellence kivitelű, 19, 2 millió forintért kapható BYD Sealbe összkerékhajtást építenek és az autó 3,8 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára, de felszereltsége más tekintetben is eltér az alapkivitelétől. A vonzó számadatok ellenére a Sealnek lesz a legnehezebb dolga a magyar piacon, mert ennyi pénzért, ilyen jellegű karosszériában a vevők nemcsak számokat és minőséget, de presztízst akarnak, azt viszont még ki kell vívnia BYD-nak, hiszen egyelőre szinte senki nem hallott róla – ellentétben például a Teslával, a Kiával vagy a többi, villanyautót kínáló gyártóval.
A legolcsóbb itthon is kapható BYD a kompakt méretű Dolphin, amelynek alapváltozata kicsit kevesebb, mint 11 millió forintba kerül. Ez nagyon erős ajánlat a hasonló méretű villanyautók mezőnyében. A Dolphin kívülről ügyes városi autónak mutatja magát, de belül már igazi családi modell, kategóriájában remek menetteljesítménnyel és hatótávval. Az alacsony indulóára miatt nemcsak a villanyautók, de akár néhány hibrid és belsőégésű motorral szerelt típusnak is versenytársa lehet.
A kompakt BYD-be alapesetben 44,9 kilowattóra kapacitású akkumulátor kerül, elektromotorjának teljesítménye pedig 70 kilowatt, azaz 95 lóerő. A Dolphin gazdagabb felszereltségű verziója a 11,8 millió forintos Boost, amelybe azonos méretű akkumulátort szerelnek, de motorja 130 kilowattos, azaz 176 lóerős. Hátulra fejlettebb, több lengőkaros futóművet kap, míg az olcsóbb Active-ot csatolt lengőkarral szerelik.
Aki nagyobb, 60,4 kWh-s akkumulátorra és még erősebb, 150 kilowattos, 204 lóerős motorra vágyik, az ezt a 12,6 millió forintról induló Comfort felszereltséggel kapja meg, a legdrágább, még több extrával szerelt csúcs-Dolphin pedig a 13, 4 millióba kerülő Design kivitel. Ez már csak a felszereltségében különbözik, ami tartalmazza például a panorámatetőt, illetve a vezeték nélküli mobiltöltőt is. A BYD Dolphint is kipróbálta az autóMAGAZIN, az autó tesztje ide kattintva olvasható.
A magyarországi BYD-kínálat Európában leginkább ismert tagja az Atto 3, amely a Dolphinhoz hasonlóan a kompakt kategóriába tartozik, de ez egy SUV. A legolcsóbb kivitel 13,9 millió forintba kerül, a jobban felszerelt változatért pedig 14,8 millió forintot kérnek. Ez utóbbiban 15,6 colos, elforgatható központi kijelző található, ami a különböző méretekben minden itthon kapható BYD modellbe beszerelnek. Az autóMAGAZIN Atto 3-mal szerzett menettapasztalatai ide kattintva olvashatók.
Az összes új BYD típusra 6 év vagy 150 000 kilométer garancia vonatkozik, hajtóakkumulátoraik esetében viszont 8 évet vagy 200 ezer kilométert vállal a gyártó. Mivel Magyarországon számos importőr és márkakereskedés változtatott az árpolitikáján az utóbbi években, és bizonyos esetekben a már megrendelt autókat is a szerződésben szereplő árnál magasabb összegért akarták átadni a vevőknek, nem lényegtelen, hogy mit kezd az árfolyamhullámzás problémáival a kínai cég.
Mint Annelies Reiss márkaigazgató kérdésünkre elmondta, a BYD euróalapon számol, és egy bizonyos árfolyamszintig a mostani összegeket tartja mindhárom típus esetében. A megrendelt autók árát akkor sem fogják megemelni az autók átadása előtt, ha a gyártó időközben új árlistát ad ki.