A Booking azért nem tudott fizetni, mert elhúzódott egy informatikai átállás

2023. augusztus 11. – 11:26

Másolás

Vágólapra másolva

Sok szállásadó hetek óta nem kapja meg a pénzét a Booking.com szállásközvetítő oldaltól. A Booking elismerte, hogy valamilyen karbantartásról van szó, de nem ment részletekbe. Orosz Gergely informatikai szakértő, a Pragmatic Engineer című blog szerzője viszont igen. (A Pragmatic Engineer hírlevele és cikkei csak előfizetéssel érhetőek el.)

Hírlevelében megírta, hogy a Booking több fejlesztőjével is beszélt – ők természetesen mind a nevük elhallgatását kérték –, akik azt mondták, hogy a cég pont a nyári időszakra ütemezett egy SAP-átállást, ami érintette a pénzügyi rendszereket is.

Itt álljunk meg egy kicsit, és nézzük meg, mi az az SAP. Azon túl, hogy a cég magyar leányvállalatáé az összes SAP-XXX rendszámú autó, nagyon-nagyon nagy vonalakban ez egy olyan cég, amely cégek működtetésében hasznos informatikai megoldásokat kínál, amik leegyszerűsíthetik például a pénzügy, a HR vagy a logisztikai részlegek munkafolyamatait.

Orosz azonban rámutat, hogy ez egyik oldalról azt jelenti, hogy a rendszer jól alakítható az ügyfél igényeire, másrészt viszont azt, hogy ha nagyon átszabják, akkor komplex megoldásokkal lesz teli, amiről viszont már nem olyan könnyű átállni egy újabb verzióra. Forrásai szerint a Booking már régóta tologatta maga előtt ezt az átállást, de nem egyértelmű, hogy miért a legforgalmasabb, nyári időszakra ütemezték.

Az is nehezíti a helyzetet, hogy még a forrásai sem látnak rá mindenre, ugyanis az átállást nem házon belül intézték, hanem kiszervezték egy külsős cégnek. Ahogy néhány napja a Twitteren írta, sok olyan, nagy cég, aminek sok és jó fejlesztője van, gyakran még mindig külső tanácsadóknak adja az SAP-vel kapcsolatos feladatokat. Ez azzal jár, hogy ha felmerül egy ilyen hiba, nem tudják gyorsan, házon belül megoldani. Az eredeti tervek szerint tíz nap alatt kellett volna levezényelni a migrációt, de ez nem így alakult, mert a külsősök megcsúsztak.

Orosz azt írja, hogy a cégen belül ezt a külsős céget okolják, de szerinte azok sem vétlenek, akik egyrészt kiadták nekik a feladatot – hiszen külsősökkel dolgozni gyakran kockázatos –, másrészt akik úgy gondolták, hogy főszezon közepén kéne ezt lezavarni.

A Bookingnak is küldött hivatalos kérdést az ügyről, amire egy viszonylag semmit mondó válaszban lényegében azt írták, hogy igyekeznek a legjobb szolgáltatást nyújtani partnereiknek, akiknek előre szóltak arról, hogy lesz egy ilyen átállás. Azt nem tagadták, hogy tényleg egy SAP-frissítés volt a háttérben, ahogy azt sem, hogy a külsős cég csúszott meg, de nem is erősítették meg.

Orosz a Telex kérdéseire azt válaszolta, hogy – a forrásaival való beszélgetések alapján – még a cégen belül sem egyértelmű, hogy pontosan mit történt, mi ment félre, ahogy az sem, hogy miért most volt szükség az egészre.

„Szerintem van valami ok amit kevés ember orrára kötnek. Például lehet hogy túl sokáig vártak a migrálással, es olyan verzión voltak, ami már nem támogatott. Esetleg jogi kényszer (állt mögötte – szerk.), vagy lejárt a licenc és muszáj volt migrálni. Ezek mind találgatások de az biztos hogy belül tudták hogy ez gáz lesz a kis hostoknak és rossz sajtója lesz, de mégis ezt választották”

– írta, még egyszer kihangsúlyozva, hogy ez alapvetően mind találgatás.

Ez a probléma a felhasználók számára szinte láthatatlan volt, a szállásadók érezték magukon, hiszen sokan nem kapták meg a pénzüket. A Booking problémáinak azonban nincs végük, most egy olyan gond van, ami már a felhasználókat is érinti: csalók úgy tesznek, mintha szállásadók lennének, és a Bookingéra hasonlító linkeken csalnak ki pénzt az utazni vágyóktól. Az erről szóló pénteki cikkünket itt olvashatják.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!