Szentségtörés 130 millióért: villanyautóvá alakított Porschék, Land Roverek és Minik
2022. október 7. – 04:57
A működésbe való beavatkozás, és a gép-ember interakció számos egyéb lehetősége szűnik meg azzal, hogy néhány évtizeden belül eltűnnek a belső égésű motorral szerelt autók. A többség számára megkönnyebbülés a zöld átállás, nekik az autó háztartási gép, nem érdekli őket az izgalmas motorhang, a rezonancia, vagy a műszaki sokféleség, a gyártók egy része viszont az ezekből építkező identitás halálát látja a folyamatban – és mindkét megközelítés érvényes.
A Lamborghini hamarosan kizárólag hibrid szupersportautókat kínál majd, még ha a villanyos segédhajtás mellett egyelőre meg is tartja a nagy benzinmotort. A legújabb Mercedes-AMG C63-at groteszk módon, konnektorról is lehet tankolni. A Porsche viszont kétségbeesetten támasztja az ajtókeretet, és a márka egészével azonosított 911-es sorozatból nem tervezi száműzni a benzinmotort.
Miközben az egyedi karakterű, farmotoros, hathengeres Porschék legalább tíz évig velünk maradnak még, egyre több kis manufaktúra mártja bele a szikét a gyártó régebbi típusaiba. A brit Everrati és versenytársai az eredetileg benzines, kézi váltós autókat elektromos hajtásúra építik át, ám ahhoz, hogy egy villanyautó egyáltalán képes legyen megmozdulni, nem csak a pofonegyszerű, csekély helyigényű villanymotorra van szükség, hanem akkumulátorra és szabályozó elektronikára is. Az alapvető alkatrészeket úgy kell belapátolni az eredetileg nem ilyesmihez méretezett karosszériába, hogy a külső és lehetőleg a vezetési élmény se változzon, ugyanakkor működőképesek legyenek az alapvető funkciók, tehát a világítás, a kormányszervó, vagy a blokkolásgátló-rendszer, esetleg a légkondicionáló.
Nem véletlen, hogy az Everrati legutóbb éppen a Porsche 964-es szériáját választotta a művelethez, hiszen az 1989 és 1993 közt több mint 63 ezer példányban gyártott sportautó eredetileg léghűtéses motorral és egyszerű elektronikával készült, és elég sok is van még belőle. Az átalakításhoz teljesen kibelezik, majd az eredeti 3,3 vagy 3,6 literes benzinmotorok helyére 440, illetve 500 lóerős elektromotor kerül.
Az összesen 62 kilowattóra kapacitású lítiumion-akkumulátor egy részét az autó orrába, a csomagtartóba, a maradékot pedig hátra helyezik, így a hangtalan Porsche 360 kilométert képes megtenni egyetlen feltöltéssel, és álló helyzetből nagyjából négy másodperc alatt éri el a száz kilométeres sebességet. Az ideális 40-60 százalékos tömegelosztást sikerült megtartani, maradt a hátsókerékhajtás is, a menetkész tömeg sem szállt el, az változatlanul 1,4 tonna, amit szénszálas karosszériaelemekkel értek el. Az alábbi videóban egy ilyen autót próbál ki a Carfection.
A nyers menetadatok alapján a szervátültetett 964-ek szinte pontosan ugyanarra képesek, mint belső égésű motorral szerelt elődeik, csak persze nem okoznak helyi környezetszennyezést, és kiállják majd az előttünk álló évek szigorításait is. Fenntartásuk is sokkal kevesebb pénzbe kerül így, bár ez aligha szempont a potenciális vásárlóknak, akiktől 270 ezer angol fontot, átszámítva, adók nélkül 130 millió forintot kér az Everrati a szerelésért, és az alkatrészekért.
Természetesen ezt az eredeti autó árán felül kell érteni, az összegben nem szerepel az alapot adó Porsche 964, így azt be kell szerezni a megrendeléshez. Az ebből a sorozatból származó példányok Németországban már 50 ezer euró körüli összegért is kaphatók, a műhely legújabb projektje a széles kasznis (Wide Body) Cabriolet kivitelre épül, azt pedig 150-200 ezer euróért kínálják a mobile.de-n, Európa legnagyobb használtautó-hirdetési portálján.
Megválaszolhatatlan a kérdés, hogy megér-e 200 millió forintot egy hangulatos, az autóipar történetében fontos mérföldkőnek tekinthető benzines Porsche villanyautóvá alakítva. Mivel az Everrati azt ígéri, hogy minden visszaalakítható az eredeti állapotra, ez jó menekülőút lehet azoknak, akik később mégis benzinesként adnák tovább a 964-es Porschéjukat, amelynek akkor is folyamatosan emelkedni fog az értéke, ha közben kipusztul körülötte az összes hagyományos autó.
A régi típusok elektromos átállításával számos cég foglalkozik világszerte, és az Everrati kínálatában sem csupán a Porsche 964 zárt és nyitott tetős kivitelével foglalkozik. A villanymotorok és akkumulátorok beférnek az ős-Land Roverek és Range Roverek, a Mercedes 280SL (Pagoda) orrába, vagy éppen a Ford GT40-be is, amelyek kivétel nélkül befektetésnek tekinthetők eredeti állapotukban. Más cégeknél találunk átalakított Volkswagen bogarat, Minit, sőt, utóbbihoz a Swindon Powertrain átépítő készletet is kínál. Ez az akkumulátor ára miatt ugyancsak több tízezer fontba kerül, de nem feltétlenül kell a gyártót megbízni a munkával.
A Porsche az Everratitől függetlenül is nagyon népszerű az elektromos autóvá alakításban gondolkodók körében, de maga a márka sem kerülheti el az új korszakot. Három éve mutatták be a négyajtós Taycan villanyautót, a 911-es sorozat hibrid változatainak prototípusa bőszen futja tesztköreit a Nürburgring Nordschleife versenypályán, és a középmotoros Cayman, illetve a Boxster tisztán elektromos változata várhatóan 2024-től megjelenik majd a kínálatban. Ezek a lépések mind szükségesek ahhoz, hogy az oltári szentségként őrzött 911-ek akár a következő évtizedben is benzinből állíthassák elő a huszadik század autóbolondjai számára nélkülözhetetlen élményt, és megőrizzenek valamit az autózás régi értékeiből.