Tényleg a 3D-ben rajzoló Józsi a legnépszerűbb magyar tiktoker?

2022. augusztus 15. – 08:56

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

„Talán igen, talán nem. Ki tudja? Jó találgatást és tippelgetést, sok puszi!” – akár ezzel a TikTokon klasszikus audiomémnek számító (egyébként Kiszel Tündétől származó) idézettel is elintézhetnénk a címben feltett kérdés megválaszolását. De nem akarjuk ennyire könnyen megúszni a dolgot, így bár – spoiler – nincs egyértelműbb válaszunk, megmutatjuk, hogy miért nincs.

Az 50 „legnépszerűbb magyar tiktokert” múlt héten egy magyar influenszerügynökség rangsorolta, a Star Network toplistáját jozsi_official vezeti. A háromdimenziós illúziókat létrehozó, rajzolós videóiról ismert profilnak 6 millió követője van.

Csak hogy kontextusba helyezzük a 6 milliós követőszámot: ez több, mint a toplistán Józsit követő hét influenszer rajongótáborának az összege. Pontos adatok nincsenek arról, hogy a TikToknak jelenleg hány felhasználója van hazánkban, de ha az elérhető, 1,6 milliós becslésekből indulunk ki, akkor úgy tűnik, Józsi követőtábora több mint háromszor akkora, mint a tiktokozó magyaroké. Ebből az is következik, hogy a követőinek többsége alighanem külföldi.

Józsiról igazából nem sokat lehet tudni, mivel nem beszél, és csak a kezét lehet látni a videóiban. Bár visszatérő kérdés a kommentjei között, a „te magyar vagy?”, ezekre a hozzászólásokra nem szokott reagálni. Ugyanakkor a nevén kívül a piros-fehér-zöld profilképe is utalhat arra, hogy magyar felhasználóról lehet szó. Mindenesetre Józsi példája egymagában is illusztrálja azt, miért nem lehet tényszerűen kijelenteni, hogy melyek „hazánk legnépszerűbb TikTok-csatornái”:

a kínai alkalmazáson belül nem lehet földrajzi hely szerint szűrni a felhasználókat, így nem tudhatjuk biztosan, hogy egy alkotó honnan tiktokozik, és arról sincs hiteles információnk, hogy a követői honnan származnak.

A Star Network toplistájának második és harmadik helyén egyébként Forstner Csenge (883 200 követő) és WhisperTon (818 300 követő) szerepel. Az ő esetük lényegesen egyértelműbb, mivel mindketten felismerhetően szerepelnek és magyarul (is) beszélnek a videóikban, emellett más platformokon (a YouTube-on és az Instagramon) is több mint százezres követőtáborokkal rendelkeznek, innen is lehet tudni, hogy tényleg magyar influenszerekről van szó.

Kézzel készült, nem hivatalos adatokból

Arra felhívja a figyelmet a Star Network friss toplistája, hogy a gyűjtés hiányos lehet, sőt arra biztatja az embereket, hogy vegyenek részt a rangsorolásban azzal, hogy emailben jelzik, ha szerintük kimaradt valaki az élmezőnyből. Azt azonban nem tüntetik fel, hogy pontosan milyen módszertannal készült a lista, és honnan származnak az adatok, ezért megkerestük kérdéseinkkel az ügynökséget. Így derült ki,

hogy a lista nem hivatalos adatforrásból származik, kézzel készítették el, és szintén manuálisan fogják frissíteni, hetente.

Azt, hogy ki számít magyar tiktokernek, a videók nyelve, a tartalomgyártó neve, az általa megadott információk, illetve „személyes ismertség, egyeztetés révén” döntötték el a Star Network toplistájának elkészítésekor, mivel nem fértek hozzá földrajzilag bontott adatokhoz. Sőt, egyáltalán nem tudtak pontosabb/részletesebb adatokból dolgozni, mint amit az egyszerű felhasználók látnak a TikTokon a követőszám tekintetében.

Itt fontos megjegyezni, hogy a TikToknak nincs is olyan hivatalos statisztikai elemző platformja, mint amilyen például a Facebook, az Instagram, és a Reddit elemzésére alkalmas CrowdTangle, de ez nem azt jelenti, hogy más techóriásoktól eltérően a kínai ByteDance tulajdonában lévő applikáció ne gyűjtene részletes adatokat, és ne tudnak kifejezetten sokat a felhasználóiról. Épp ellenkezőleg: a TikTok követi a felhasználók tartózkodási helyét, keresési előzményeit, IP-címét, személyes üzeneteit, és azt is, hogy mit mennyi idejég nézeget rajta az ember. Az algoritmusa ebből képes megállapítani az adott felhasználó korát, nemét és érdeklődési köreit is.

Ráadásul készült már olyan kutatás, amely szerint a TikTok sokkal inkább figyeli a felhasználók személyes adatait, mint más közösségi média alkalmazások, miközben a legkevésbé sem transzparens a tekintetben, hogy mihez kezd ezekkel az adatokkal.

Meg lehet élni tiktokozásból?

A most megjelent magyar TikTok-toplista nem egyedi abban az értelemben, hogy más országokra vonatkozó, hasonló rangsorokat évek óta lehet találni a neten (például itt is), amik szintén nem tüntetik fel sem a listakészítés módszertanát, sem azt, hogy honnan származnak az adataik. Az is közös bennük, hogy a népszerűséget a követőszám alapján mérik, pedig megkérdőjelezhető, hogy ez-e a legfontosabb mutató egy olyan platformon, ahol a nyitóoldalon, az úgynevezett „For You” (magyarul „Neked”) fülön egyáltalán nem az alapján jelennek meg a tartalmak, hogy kiket követ a felhasználó, hanem egy, az adott ember tartalomfogyasztási preferenciáit relatíve hamar kitanuló algoritmus összeállítása szerint.

Lehetne amellett érvelni, hogy a videókra érkező lájkok száma többet árul el egy-egy tiktoker népszerűségéről, a sikerességet pedig elérésben, azaz a videók össznézettségében is érdemes lehetne mérni, ha a TikTok sajátos működéséből indulunk ki. Az összes lájkok száma egyébként egy könnyen hozzáférhető adat, mert látszik minden felhasználó profilján, az össznézettség ugyanakkor már nincs ilyen transzparens módon kigyűjtve.

A TikTokot sokáig csak zenére tátogó-táncoló tinédzserek platformjának tartották, de ez a leegyszerűsítő kép már elillant, ha máskor nem, akkor, amikor a világjárvány idején egyre idősebb korosztályokat is elkezdett bevonzani a kínai app, vagy amikor az orosz inváziót elkezdték a világ legelső TikTok-háborújaként emlegetni. A platformon szerzett népszerűségre mindenesetre érdemes odafigyelni, nem csak azért, mert az elmúlt években a TikTok is kitermelte a saját szupersztárjait, akik virágzó üzletet tudtak kovácsolni az itt szerzett népszerűségükből. Azért is, mert a Business Insider friss elemzése szerint már itt sincs feltétlenül szükség sokmilliós követőtáborra ahhoz, hogy influenszerként meg lehessen élni a TikTokból.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!