1000 kilométeres hatótávú elektromos autót villantott a Mercedes
2022. január 7. – 15:34
Az új év első napjaiban, a Las Vegas-i Consumer Electronics Show-n mutatták be, 2024-től pedig gyártani fogják a Mercedes szokatlan, de nagyon ígéretes elektromos autóját az EQXX-et, amely tanulmányautó létére rengeteg részletében életszerű, megvalósíthatónak tűnik. Könnyen lehet, hogy a cég ráismert egy fontos összefüggésre és egyszerre töri meg a városi terepjárók, illetve az egyre erősebb autók divatját.
Sok autógyártó élt manipulatív módszerrel az utóbbi évtizedekben. Nagyobb teljesítményt, kisebb fogyasztást, alacsonyabb károsanyag-kibocsátást, illetve a valósnál kisebb tömeget ígértek és reménykedtek, hogy nem derül ki a csalás. Ha mindezt az elektromos autók közegére fordítjuk, egyértelműen a teljesítmény és a hatótáv a két kulcsfogalom. Éppen ezért izgalmas húzás a Mercedes részéről, hogy néhány napja, a CES-en bemutatott koncepcióautója, a Vision EQXX előre alátámasztja legfontosabb állítását, hogy a végleges villanyautó két feltöltés közt 1000 kilométert lesz képes megtenni, fogyasztása pedig kevesebb mint 10 kilowattóra 100 kilométerenként, ami körülbelül a fele a jellemző értékeknek.
Ehhez nem a világ legnagyobb autóakkumulátorát használnák, hiszen a prototípusú csak körülbelül 100 kilowattóra kapacitású és nem 150 kWh, ahol az iparág élvonala jelenleg tart. Ugyanakkor a Mercedesé továbbfejlesztett, más kémiai folyamatokkal működő konstrukció, amely tizenöt perc alatt háromszáz kilométer megtételéhez szükséges tartalék felvételére alkalmas és az autó tetejére épített napelemek további 25 kilométernyit pumpálnak bele.
Mivel az új, más Mercedesekbe is szánt akkumulátor energiasűrűsége nagyobb, mint a piacon lévő, hagyományos lítiumion akkumulátoroké, mérete ötven százalékkal kisebb és 495 kilós tömege harminc százalékkal kevesebb, mint az azonos kapacitású társaié. A négyajtós, nagyjából a mostani C-osztályhoz hasonló méretű szedán menetkészen csak 1750 kiló és bár ez a benzines és dízelautókhoz képest nem kevés, a hasonló villanyautók gyakran több mint kéttonnásak.
Hatótávot növelni teljesítménycsökkentéssel is lehet, a Vision EQXX pedig alig több mint kétszáz lóerős és bár erről nem szól a hivatalos közlemény, vélhetően egyetlen villanymotor hajtja, noha két-hárommotoros megoldásokat is bőven találunk a piacon, sőt, egyes gyártók kerékagymotorokkal kísérleteznek.
Mindez talán még mindig kevés volna az ezer kilométeres célhoz, ám a bámulatosan szép, csónakszerűen áramvonalas karosszéria 0,17-es légellenállási együtthatója (Cd) szintén világrekordnak számít. Érdemes mindezt összevetni egy Tesla Model S Plaid-ével esetleg a hamarosan megjelenő, kínai Nio ET7-tel, amelyeknél ez az érték 0,208, esetleg a Mercedes EQS elektromos luxusszedánjával amelynek 0,200 a légellenállása.
A Mercedes szerint 0,01 Cd légellenállás-csökkentés 2,5 százalékkal növeli a hatótávot, de itt nem álltak meg a kilométerekért folytatott küzdelemben. A 3D nyomtatással készített alkatrészek, vagy éppen a kamerarendszer helyett alkalmazott hagyományos, így a kamerás megoldásnál szintén könnyebb külső tükrök, illetve a hűtőmaszk méhsejt-szerkezetű, áramlás-optimalizált kialakítása, vagy éppen a Vision EQXX hátrafelé keskenyedő sziluettje és hátsó aktív aerodinamikai elemei mind a legfontosabb célt szolgálták.
Az autó belterében vegán alapanyagokat használtak, itt is fontos szempont volt a tömegcsökkentés, de a vezető és utasa előtt 8K felbontású 47,5 hüvelykes óriáskijelző található, az autó életfunkcióit felügyelő számítógép pedig személyi asszisztenssel és hangvezérléssel fogadja az utasításokat.
A húsz colos magnéziumfelniken guruló, valóban működő Mercedes Vision EQXX biztosan változni fog a gyártás 2024-re tervezett kezdetéig, de a bámulatosan szép tanulmányautó pontosan jelzi a Mercedes szándékát, hogy az ésszerűség és a fenntarthatóság irányába fordítana a nagy villanyautópiaci-játszmán.
Az ezer kilométeres elméleti hatótávolság ígérete azért is kecsegtetőbb, mint a puszta csúcsteljesítményé, mert az Európai Unió egyelőre bődületes lemaradásban van a nyilvános töltőállomások építésében. Tizennyolc tagországban átlagosan kevesebb mint öt villanyautó-töltő jut száz kilométerre, a leszakadó tagállamokban, így Magyarországon ez a szám kevesebb mint egy. Az e-átállás ollója szélesre nyílik: az infrastruktúrafejlesztésben élen járó országokban, például Hollandiában 47,5 az átlag, Németországban pedig kicsit több mint tizenkilenc, de akárhogy is nézzük az EU egyelőre nem áll készen a villanyautók tömeges elterjedésére és ebben a helyzetben biztosan nem a még nagyobb és erősebb autók jelentik a jó megoldást, hanem az okosabb, feltöltésenként messzebb jutó típusok, mint amelyeknek a Vision EQXX tengernyi megoldása nyithat utat a következő években.
Az Alapjárat sorra kipróbálja a Mercedes összes elektromos modelljét, köztük megtette ezt az EQV mikrobusszal is, az alábbi videóban.