Önvezető autók: a Mercedes előzi a Teslát
2021. december 10. – 12:50
Először a legunalmasabb, egyúttal leggyakrabban ismétlődő közlekedési helyzetben, az autópálya-dugókban lesz fontos segítség a Mercedes hármas szintű vezetéstámogató rendszere, amely épp most kapott hatósági jóváhagyást Németországban. Az új funkció jövőre bekerül két modellbe, aki használja, olvashat emailt, miközben az autó halad a forgalomban, és leveheti a szemét az útról. Mit ígér még a Level 3, és mit nem?
Rövid, de kivételesen fontos videóüzenettel jelentkezett a Linkedinen a Mercedes-Benz első embere, Ola Källenius. A svéd menedzser a Német Szövetségi Közlekedési Hatóság, a KBA műszaki engedélyét tartotta a kezében, amely hatalmas fejlemény az egész járműipar, közelebbről a vezetéstámogató rendszerek fejlesztőinek. A dokumentum jóváhagyást ad a Mercedesnek, hogy kereskedelmi forgalomba hozza a kiterjesztett Drive Pilot funkciót, vagyis egyes típusai hatalmasat lépjenek előre a teljes értékű önvezetés irányába. Először az aktuális S-osztály, később valószínűleg az EQS luxus-villanyautó lesz az a két típus, amelyekben megjelenik a szolgáltatás, mert ezeket felszerelték a megfelelő szenzorokkal az önállóbb vezetéstámogató rendszer működtetéséhez.
Az ilyen autók használói a jövő évtől több mint 13 ezer kilométernyi német autópályán, később pedig az Egyesült Államokban, Kínában és persze Európa más országaiban is elengedhetik a kormányt, és tartósan levehetik a tekintetüket a forgalomról, mert az autó szinte az összes manőverezési feladatot képes lesz biztonságosan ellátni. A részben vagy teljesen önvezető autók besorolására létrehozott ötfokozatú nemzetközi skálán ez már a hármas szintet, magas szintű automatizációt jelent, persze nem teljes önvezetést, vagyis a két Mercedes sem navigál el otthonról a munkahelyünkre.
A Drive Pilothoz szükséges hardverelemek közt nemcsak radaros távolságérzékelőt és előre néző kamerát, illetve az autó közvetlen környezetéből információkat szállító ultrahangszenzorokat találunk, de az eddig viszonylag drága, más gyártók által többnyire nem alkalmazott lidart, vagyis lézeres távolságérzékelőt és hátrafelé figyelő kamerát is. A közlemény kiemeli, hogy a hármas szintű vezetéstámogatásra felkészített autók külön mikrofonokkal veszik a megkülönböztetett hangjelzéssel közlekedő járműveket, például a rendőr- és mentőautókat, így az sem jelenthet majd gondot, ha egy baleset miatt a szabályoknak megfelelően félre kell húzódni és utat nyitni a mentésre érkező járművek előtt.
A pontos helyzetmeghatározást és a forgalmi szituáció értelmezését nem csupán az autóra szerelt szenzorok biztosítják. A márka saját zsargonjában Driving Assistance Package nagy felbontású térképadatbázissal, illetve a hagyományos műholdas navigációból érkező információkkal is összeveti ezeket az adatokat, így az információk közti szükséges átfedés tovább javítja a rendszer megbízhatóságát. Mindehhez jelentősen hozzátesz a Mercedes saját Car to X megoldása, amely közös adatfelhőbe továbbítja a hozzá csatlakozó járművek közlekedési táblákról, váratlan forgalmi szituációkról és az időjárás okozta kockázatról szerzett adatait, majd azokat továbbítja a közelben lévő, szintén csatlakoztatott feldolgozóegységébe. Ez utóbbinak köszönhetően az autó gyakorlatilag előre lát, az útviszonyoknak és egyéb körülményeknek megfelelően tud döntéseket hozni.
A Drive Pilotot egyelőre sűrű forgalomban, legfeljebb 60 kilométeres sebességig használhatják majd a most jóváhagyott funkcióval felszerelt Mercedesek vezetői, akik ilyenkor az autó központi kijelzőjén is intézhetik emailváltásaikat, illetve böngészhetnek a neten, de az előírásoknak megfelelően készenlétben kell állniuk, hogy szükség esetén azonnal visszavegyék az irányítást az autótól. Amennyiben az autó többszöri, erősödő jelzései ellenére sem veszi vissza az irányítást a vezető, úgy a rendszer biztonságosan állóra fékez, bekapcsolja a vészvillogókat, és a fedélzeti segélyhívó szolgáltatással, a helyadatok megadásával értesíti a mentőket, illetve oldja az autó központi zárát.
Úgy tűnik, hogy az igen szoros versenyben átmenetileg a Mercedes került az élre, miután a világon első autógyártóként kapott hatósági jóváhagyást az eddigieknél fejlettebb vezetéstámogató funkció aktiválásához. Érdemes azonban tudni, hogy a Tesla és a Volkswagen-konszern, sőt Japánban a Honda is kínál már hasonló megoldást a Legend nevű prémium szedánban, így a következő hónapokban, esetleg egy-két évben ezek a cégek is sorra jelentik majd be saját hasonló rendszereiket. A Mercedes az automatikus sávtartó rendszerekre vonatkozó 157-es ENSZ-előírás alapján kapott jóváhagyást az új Drive Pilotra, így akár nemzetközileg is kínálhatja az új funkciót, amennyiben ezt az egyes országok engedélyezik. Az alábbi videón működés közben is megnézhetjük a Mercedes új rendszerét: