Benzinmotorral, de elektromos hajtással képzeli el a jövőt a Mazda

2023. október 27. – 19:59

Benzinmotorral, de elektromos hajtással képzeli el a jövőt a Mazda
Az Iconic SP kecses, rendkívül lapos orrkiképzésű, hajtásáról egy erős villanymotor gondoskodik, az energiautánpótlást pedig egy Wankel-motorral oldották meg Fotó: Mazda

Másolás

Vágólapra másolva

A Mazda a jelek szerint tovább dolgozik egy Wankel-motoros sportautó tervezésén, ám nem egészen úgy, ahogy ahogy a rajongók elképzelték. A különleges, bolygódugattyús belsőégésű motor nem az autót mozgatja, csak az áramtermelésben segít, mivel a napokban zajló Japan Mobility Show-n bemutatott Iconic SP prototípus elektromos hajtású.

Merev tetejével a Mazda Iconic SP egyértelműen kupé, amely különösen látványos az előre, felfelé nyíló ajtóival, ám ezt a tanulmányt könnyedén roadsterré lehet alakítani. Az elképzelés amúgy sem teljesen új, a kétajtós tanulmány már 2022 decemberében, a japán márka jövőstratégiájának ismertetésekor látható volt, igaz, akkor csak rajzokon. Azóta keveset változtattak rajta, így viszont máris elég sokat tudunk a prototípusról, amelyet az október 26-tól november 5-ig zajló Japan Mobility Show-n mutattak be. Ezt a hírt a Telex és az autóMAGAZIN tartalmi együttműködésének keretében olvashatják.

A Mazda Iconic SP 4,18 méteres hossza, 1,85 méteres szélessége, illetve 1,15 méteres magassága alapján egy méretosztállyal a jelenlegi MX-5 roadster fölött áll. Tengelytávja is meghaladja a világ legnagyobb példányszámban gyártott, elérhető árú kétüléses sportautójáét, hiszen ez 2331 helyett 2590 milliméter. Ugyanez vonatkozik a tömegre is, hiszen az Iconic SP 1450, míg a jelenlegi MX-5 kicsivel kevesebb mint 1200 kiló. A két tengely közötti tömegelosztás ideálisnak tekinthető, 50-50 százalékos, ami jót tesz az autó irányíthatóságának és kanyarvételi tulajdonságainak.

A Mazda Iconic SP hátsó oldalnézetben Fotó: Mazda
A Mazda Iconic SP hátsó oldalnézetben Fotó: Mazda

A Mazda sokat sejtetően teljes egészében az MX-5-re koncentrál a japán fővárosban zajló kiállításon. Az nyolcvanas évek vége óta létező típus összes generációja, az utcai MX-5-ök miniatűrjei, illetve az MX-5 jelenlegi, felfrissített ND változata is ott sorakozik a standon. Így nem nehéz arra a következtetésre jutni, hogy az Iconic SP gyakorlatilag az MX-5 utódja lesz, ha egyszer teljesen elkészül.

365 lóerő teljesítmény és Wankel-motor-támogatás

A hosszú, lapos első motorháztetős karosszéria alatt elektromos hajtás lapul, ahogyan azt már a Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV modellből is ismerjük. A szabadidő-autóban egy 125 kilowattos (170 lóerős) villanymotor hajtja az első kerekeket, de az MX-5 utódban valószínűleg a hátsókat hajtja majd a sportosabb vezetési élmény érdekében, az elektromos energiát pedig 17,8 kilowattóra kapacitású akkumulátor szolgáltatja.

De mi az a Wankel-motor?

A Mazda a hatvanas évektől gyártott autókat olyan bolygódugattyús (vagy forgódugattyús) motorral, amely Felix Wankel német mérnök 20. század elején létrehozott találmányán alapult. Ezek a motorokban nem hagyományos hengerek, illetve fel-le mozgó dugattyúk találhatók, mint a közönséges benzin- illetve dízelmotorokban, hanem körpályán mozgó tárcsák. Ez utóbbiak, valamint a kamrákban történő égési folyamat nagyobb fajlagos teljesítményt biztosítanak, hiszen a tárcsák működésük során eleve körmozgást végeznek és így hajtják meg a motor főtengelyét. A konstrukció az RX-7, illetve RX-8 sportautókból lehet ismerős a többség számára, de az előző évtizedekben például az NSU nevű európai gyártó is alkalmazta, és a gyártáshoz szükséges jogokkal mások mellett a Suzuki is rendelkezett. A Wankel-motor eleinte megváltásnak tűnt, sok rajongója van nagy teljesítménye és kis méretei miatt, de sem emissziós, sem tartóssági szempontból nem lett a hagyományos dugattyús motorok versenytársa, így érdekessége és előnyei ellenére különutas megoldás maradt az autózásban.

A meglehetősen szerény áramtároló-képesség ellensúlyozására egy Wankel-motoros generátort is kap az autó. A 8C jelű, egytárcsás, bolygódugattyús motor kamratérfogata 830 köbcenti, teljesítménye 75 lóerő, nyomatéka 117 newtonméter. Egyetlen feladata egy generátor meghajtása, amely az akkumulátort tölti és irányadó lehet, hogy az MX-30 esetében ezzel a módszerrel akár 680 kilométeres hatótávolság is elérhető. A koncepció egyébként nem új, egykor még Győr környékén is köröztek Wankel-motoros hatótávnövelő-rendszerrel felszerelt kísérleti Audik, de a német vállalatnál végül elvetették a terveket.

A prototípus különlegessége, hogy két ajtaja előre-felfelé nyílik Fotó: Mazda
A prototípus különlegessége, hogy két ajtaja előre-felfelé nyílik Fotó: Mazda

A Mazda hangsúlyozza, hogy ebben a hajtásláncban bőven van még tartalék egy sportautó számára. A bemutatott Iconic SP Wankel-motorja például kéttárcsás, amit középen, az utasok előtt helyeztek el, a villanymotorja 272 kilowatt teljesítményű, ami 365 lóerőnek felel meg, ráadásul a Wankel-motor többféle üzemanyaggal is működtethető – beleértve a hidrogént vagy más, klímasemleges folyékony üzemanyagokat is. Ez utóbbiakról bővebben a Telex korábbi cikkében olvashat.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!