Budapesten is megmenti a Google az autósokat a rosszul hangolt lámpáktól

2023. október 10. – 15:17

Másolás

Vágólapra másolva

Ugyan egy tavalyi kutatás szerint a magyar autósokat leginkább a szabálytalankodók és az ideges, türelmetlen, agresszív sofőrök bosszantják, de a fővárosban gyakran autózóknál előkelő helyen lehet az is, amikor folyton meg kell állni a rossz ütemben váltó közlekedési lámpák miatt. Ez nemcsak a haladást gátolja, hanem a károsanyag-kibocsátás is nő miatta, a Google pedig emiatt már 2021-ben bejelentette, hogy mesterséges intelligenciával (MI) megtámogatva dolgozik a megoldáson, amelyet a BKK együttműködésével már Budapesten is tesztelnek.

A Green Light néven futó projekt lényege, hogy a Google Térkép adataiból gépi tanulási algoritmusokkal kiszámolják, hogy egy adott közlekedési lámpánál adott időben mekkora a forgalom, és átlagosan mennyi időt várakoznak ott az autók. Ezekkel az adatokkal aztán olyan MI-modelleket tanítanak, amelyek optimalizálják a lámpákat a kereszteződésekben, így csökkentve a várakozást. A program két éve négy izraeli kereszteződésben indult el, ám a Google a várakozási időben akár 30, a károsanyag-kibocsátásban pedig 10 százalékos csökkenést figyelt meg.

Így nem meglepő módon azóta tizenkét város hetven kereszteződésében tesztelik a Green Lightot, beleértve ebbe Budapestet is. Ezt kedden, az idei fenntarthatósági konferenciájának megnyitóján jelentették be hivatalosan, ahol azt is közölték, hogy az MI javaslatai alapján néhány perc alatt bevezethető, a már meglévő infrastruktúrával kompatibilis változtatásokról van szó. A Google célja egyébként az, hogy ne csak egyes kereszteződéseket tudjanak optimalizálni, hanem zöldfolyosókat hozzanak létre, és a lehető leghatékonyabban hangolják össze az egyes útszakaszok lámpáit

A BKK keddi közleménye alapján azt is tudni lehet, hogy Budapesten pontosan hol zajlik a program, mint írták, a X. kerületi Kőbányai út–Szállás utca kereszteződésében, valamint a Szépművészeti Múzeum előtt a Hősök tere–Dózsa György út lámpás kereszteződésnél is hasznosítja a BKK és a Budapest Közút a Google adatait, így a közlekedők számára itt is kedvezően alakul az áthaladási idő. A BKK, a Budapest Közút és a Google emellett a BAH-csomópont lámpaprogramját is felülvizsgálja, és a közeljövőben más fővárosi kereszteződéseket is bevonhatnak majd a projektbe.

A BKK közlekedési információi egyébként már évek óta megjelennek a Google alá tartozó Waze-en, a FUTÁR segítségével pedig valós idejű közösségi közlekedési adatokat szolgáltatnak a cégnek. A Google Térkép így részletesebb és okosabb útvonaltervezést tesz lehetővé Budapesten, a rendszer a valós forgalmi helyzet, a BKK műholdas nyomkövetési rendszere alapján azt mutatja, hogy mikor indul az adott megállóból egy-egy jármű, és hogy ténylegesen mely útvonalon lehet a leggyorsabban eljutni valahová.

A Google a keddi bemutatóján a Green Light mellett más módokat is bemutatott a károsanyag-kibocsátás csökkentésére, szó esett például az üzemanyag-hatékonyságot elősegítő navigációról, amely a cég szerint 2021 októbere óta 2,4 millió tonna szén-dioxid kibocsátását akadályozta meg. Ez nagyjából olyan, mintha 500 ezer benzines autót vontak volna ki a forgalomból egy évre. A közösségi közlekedésnél a repülőzés helyett gyakrabban fognak alternatívákat, például vonatot ajánlani, ha a menetidő hasonló, a kikerülhetetlen repülőzésen pedig azzal segítene a cég, hogy MI-alapú rendszerekkel segítik a pilótákat a globális felmelegedéshez nagyban hozzájáruló kondenzcsíkok elkerülésében.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!