Öngyilkos motor: 140-nél az autópályán robbant le a Nissan, ami egy szériahiba miatt milliós javításra szorult

2023. július 1. – 21:20

Öngyilkos motor: 140-nél az autópályán robbant le a Nissan, ami egy szériahiba miatt milliós javításra szorult
Olvasónk, Gergely M7-es autópályán lerobbant Nissan Juke-ja – Fotó: Olvasói fotó / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Jelentős összegeket spórolhat bármely európai autógyártó, ha nem visszahívási akciót hirdet egy szériahibás típus megjavítására, hanem egyedi ügyként kezeli az eseteket. Ehhez minden jogi lehetőség adott, ha nem a fék vagy a futómű, esetleg bármely, a menetbiztonságot befolyásoló alkatrész romlik el, hanem például az autó motorja. Olvasónk esete jól tükrözi, hogy ez a szabály tökéletes kiskapu: Gergely újként vásárolt, gondosan karbantartott Nissan Juke-ja 73 ezer kilométer után, az M7-es autópályán robbant le, és a következő másodperceknél csak a hibafeltárással és a javítással töltött hetek voltak megrázóbbak. Az importőr szerint jelentős támogatást nyújtottak a nem garanciális autó hibájának elhárításához, de egy konstrukciós hiba nem garanciális ügy. Legalábbis nem kéne annak lennie.

Vezetett szervizkönyv, első tulajdonos, magyarországi előélet: a használtautó-piac varázsszavai. Amikor ezeken túl az is szerepel egy hirdetésben, hogy a futásteljesítmény mindössze 73 ezer kilométer, hamarosan csörög a telefon. Bár olvasónk, Gergely autója körülírható a felsorolt paraméterekkel, ő mégsem tudja, kinek és mennyi pénzért adhatná el a 2016 decemberében újként vásárolt Nissan Juke 1,2 DIG-T-t. Mindez érthető azok után, hogy amikor tavaly május 20-án, párjával Szigetszentmiklósról Csopakra indultak az autóval, végül csak az M7-es autópálya tárnoki pihenőhelyig jutottak el, és utólag örülnek, hogy nem szenvedtek súlyos balesetet, miközben a Nissan lerobbant.

Gergely azután osztotta meg velünk történetét, hogy nemrég részletes cikkben mutattuk be a Renault Motorgate-nek nevezett európai fogyasztóvédelmi ügyet. A francia autógyártó H5Ft jelzésű 1,2 literes benzinmotorját 2012 és 2018 közt rengeteg Renault-ba, Daciába, Nissanba és egy Mercedes-modellbe szerelték be összesen 600 ezer példányban, de a franciaországi károsultakat képviselő ügyvéd állítása szerint a gyár már 2015-ben tudott arról, hogy a konstrukcióval súlyos problémák vannak. A problémát az okozza, hogy a motor működése során megég a kenőolaj, amely lerakódásokat képez az érzékeny pontokon, például a kipufogószelepek hátán, de nem csak ott.

Franciaországban több ezer érintett részvételével pertársaság alakult, és legutóbb büntetőfeljelentést tettek a Renault ellen. A gyártó azzal védekezett, hogy nem okoz balesetveszélyt a motorok idő előtti meghibásodása, ezért nem cserélték ki azokat ingyen az összes érintett autóban. Ha minden egyes ilyen 1,2 literes közvetlen befecskendezéses turbós benzinmotorral gyártott autóban ingyen cserélnének motort attól függetlenül, hogy az adott példány garanciális-e vagy már nem, akkor a gyártónak összesen akár 6 milliárd eurójába kerülhetett volna az akció.

Ehelyett minden ügyet külön vizsgálnak meg, és az alapján döntik el, hogy a javítási költségnek mekkora hányadát vállalja át a cég. Döntő szempont, hogy az autó garanciális-e vagy már nem, mindvégig márkaszervizbe hordták-e vagy sem, illetve hogy hány kilométer van benne. Ez azért furcsa, mert amikor konstrukciós hibáról van szó, akkor a fentiektől függetlenül felmerül, hogy a motor előbb vagy utóbb, de inkább előbb letérdel, és kétséges, hogy a tulajdonosok teljesen meg tudják-e akadályozni ezt.

Az előző cikkben megszólaló szakértő szavai ide kívánkoznak: a korábbi korszakban jellemző 1,6 literes, szívó benzinmotor sok példánya több százezer kilométer után is megbízhatóan működik, és ehhez valóban elég csupán elvégezni az alapvető karbantartásokat, ellentétben ezekkel a korszerűnek mondott, kevésbé környezetszennyező 1,2 TCe motorokkal, amelyek esetében irreálisan magas a váratlan motorhalál kockázata.

Azért nem lehet pontosan tudni, hogy Magyarországon hány autót érinthet a probléma, mert erről nem készült statisztika. A Nissant más cég importálja, mint a Renault-t és a Daciát, és egyik sem úgynevezett gyári importőr, sőt, a Nissan jelenlegi magyar központja nem is annak cégnek a jogutódja, amely 2019 előtt képviselte itthon a márkát. A kiszolgálásban nincs különbség, minden autótulajdonos hozzájut a gyári technológiához és egyéb javakhoz, a különbség inkább ennek a történetnek a visszakövethetőségében van.

A Renault H5Ft-jelzésű 1,2 literes benzinmotorja – Fotó: Nissan
A Renault H5Ft-jelzésű 1,2 literes benzinmotorja – Fotó: Nissan

Gergely semmit nem tudott a motorgate-ről, amikor azon a májusi pénteken 140 km/óra körüli tempóról váratlanul hatalmasat lassult az autója, pedig nem lépett a fékre. Némi szerencsével karambol nélkül lehajtott az autópályáról, majd úgy döntött, hogy a Balaton helyett hazamegy, és hétfőn viszi szervizbe a Nissant. Nem sokkal azután, hogy ismét felhajtott a M7-esre, a motor teljesen elgyengült, így végül kénytelen volt lehúzódni a leállósávra, majd felhívni a Nissan Assistance központját, hogy küldjenek trélert.

Olvasónk a közeli felüljáró tövében töltötte a következő négy (!) órát, mielőtt megérkezett az autómentő. Azt kérte a sofőrtől, hogy a legközelebbi hivatalos szervizbe szállítsa a Juke-ot. Az autó nem abba a Gablini márkakereskedésbe került, ahol 2016 decemberében újként eladták, illetve ahol elvégezték rajta a kötelező karbantartásokat, hanem egy másik hivatalos márkaszervizbe, a Nissan Centrumhoz. Mellékszál, hogy egy másik Gablini márkakereskedés éppen útba esett volna az autómentőnek, de ez utólag nem sokat számít.

A Centrumtól néhány napon belül rövid email érkezett, amelyhez hosszú árajánlatot mellékeltek. E szerint

a Juke-ban motort cseréltek volna 3,9 millió forintért.

Egy ilyen keveset futott, nem motorhibás Juke 1,2 DIG-T-t akkoriban nagyjából éppen ennyi pénzért lehetett volna eladni Magyarországon. Gergely autóján alig több mint négy hónappal a lerobbanás előtt járt le a garancia, illetve az előző év végén járt szervizben, majd nagyjából háromezer kilométert tett meg vele a motorhiba előtt, tehát nagyobb pechje aligha lehetett volna.

A Centrum szerelői minden bizonnyal tudták, hogy mire lehet számítani a boncolás során. Gergely szerint egyikük, aki átvette a lerobbant Juke-ot, mindössze annyit kérdezett tőle, hogy az olajjal nem szokott-e probléma lenni. A szokatlanul magas összegű árajánlattal kapcsolatban kérdéseket küldtünk a Nissan Centrumnak is, de cikkünk megjelenéséig nem érkeztek válaszok.

Az autó gazdája azt is felidézte, hogy egy korábbi alkalommal, amikor a Juke még csak kétéves volt, váratlanul felhívták a Gablinitől, hogy azonnal menjen be a szervizbe egy ellenőrzésre. Mivel néhány héttel későbbre eleve volt időpontja az időszakos karbantartásra, összekötötte a kettőt.

Ekkor nem találtak semmit gyanúsat, illetve nem jelezték neki, hogy miért töltött hat órát a műhelyben az autó 2019 januárjában, de ő sem gyanakodott és a szervizszámlán szintén nem olvasható semmilyen rendkívüli beavatkozás. Kérdésünkre a Gablini elmondta, hogy a motor hengerfejét javították ekkor, de pontos részletek nem derültek ki.

Az autó ötéves garanciájának lejárta előtt 21 pontos átvizsgálást is kért olvasónk, amit szintén a Gablini végzett el. Noha ekkor sem találtak hibát, ez az átvizsgálás nem vonatkozik a motorra, ugyanakkor ő sem tapasztalt működési rendellenességet, ami miatt gyanakodhatott volna. Komolyabb javításra csak akkor volt szükség, amikor belerohantak hátulról a pirosban álló Juke-ba, de a kárt szépen rendbe hozta a műhely.

Mivel nincs statisztika a selejt motorokkal kapcsolatos esetekről, nem csodálkoztam, miután megkaptam a jelenlegi márkaimportőr válaszát az ügyben feltett kérdéseinkre. E szerint a cég 2019 októbere óta ezzel a motorral kapcsolatban néhány tucat olyan, úgynevezett garanciaidőn túli ügyféltámogatási esettel találkozott, amelyekben az autó gazdájának nem kellett fizetnie, mert ingyen cserélték ki a motort, vagy megjavították az eredetit.

Az importőr tájékoztatása szerint ezekre a Nissanokra eredetileg három év vagy 100 ezer kilométer garanciát adtak, de Gergely autójára és a többi, azonos típusú motorral szerelt társára öt évig vagy 150 ezer kilométeren át tartó kiterjesztett garancia járt, amelyet négy és fél hónappal élt túl ez a Juke. Mindebből áttételes módon az meglehetősen fonák összefüggés is következik, hogy ha Gergely kicsit intenzívebben használta volna a Nissanját, akkor hamarabb, még garanciaidőn belül robbant volna le, és akkor nem került volna pénzbe a javítása, és pontosan ezért furcsa az időkorlát a futásteljesítménybeli korlát mellett.

Hogy pontosan mit jelent ez az ügyféltámogatás, amikor valóban baj van, garancia viszont már nincs, azt nem a Nissan Centrumban tudta meg Gergely, hanem néhány nappal a sokkoló árajánlat érkezése után. A Nissan Juke-tulajdonosok Facebook-csoportjában egyáltalán nem ismeretlen az 1,2 literes turbómotor drámája. Akkor is jelentkeztek néhányan, amikor posztban jeleztem, hogy újabb cikket készítek a motorgate-ről. Gergely is ezt tette korábban, majd kommentet írt neki egy másik hivatalos Nissan márkaszerviz, a Rácz, ahol eddig öt ilyen motort javítottak már meg. Hogy ez sok-e vagy kevés, az eldönthetetlen, mert a cég csak 2021 márciusa óta hivatalos márkaszerviz.

A Gablini négy márkaszervizétől származó tapasztalatok relevánsabbak: az elmúlt évek során több száz hasonló motort cseréltek vagy javítottak meg a jól ismert hiba miatt.

Gergely az M7-es autópályán várja az autómentőt – Fotó: Olvasói fotó / Telex
Gergely az M7-es autópályán várja az autómentőt – Fotó: Olvasói fotó / Telex

A Nissan Rácz felbukkanása volt a fordulópont. A motorhibás Juke-ot hamarosan átszállították ebbe a szervizbe, ahol később egy igazságügyi gépjárműszakértő jelenlétében bontották szét a motorját, és később meg is javították. Az kevésbé érdekelt, hogy pontosan mit cseréltek ki benne, mert ezek a sokszor döbbenetesen rövid életű modern, kis hengerűrtartalmú benzinmotorok nagyjából ugyanúgy dőlnek össze számos márka autóiban. Sokkal izgalmasabb, hogy mi lett Gergely emailjeivel, amelyeket a lerobbanás után küldött a Gablininek, remélve, hogy a cég hamarosan megmenti őt is.

Olvasónk egyik levelére sem kapott választ, a Telex megkeresésére viszont részletesen reagált Gablini Gábor, a cég tulajdonosa. Mint írja, nem találták meg a levelezőrendszerükben olvasónk emailjeit, arra az üzenetre viszont, amelyben az igazságügyi szakértő hívta meg a motorboncolásra a cég munkatársát, azért nem válaszoltak, mert nem tartották indokoltnak. Az importőr fogja össze az eseteket, és a központ dönt az eljárásokról, ráadásul bármely hivatalos Nissan-szervizben azonos minőségű kiszolgálásra számíthatnak a tulajdonosok, és Gergely is kérhette volna, hogy eleve a Gablinihez szállítsák, vagy oda szállítsák át az autót a javításra, ezek olvashatók a nekünk küldött magyarázatban.

A motor szétszerelése során kiderült, hogy rengeteg káros olajkoksz-lerakódás keletkezett a motorban, majd a hármas hengerben letört egy darab az egyik szívószelepből, ezért megszűnt a kompresszió, és így gyengülhetett el az autó az M7-esen. Ezzel kapcsolatban az igazságügyi szakértő azt mondja, hogy a szeleptörés csak következmény, nem a hiba mögöttes oka, ám ez utóbbi megállapítása nem volt a megbízás része.

Más, hasonló esetek alapján a szakértő úgy látja, hogy a gyártók által meghatározott hosszú olajcsere-periódusok (a Nissan esetében ez 2 év vagy 30 ezer kilométer) lerövidítésével, illetve az érintett autók tulajdonosainak megfelelő tájékoztatásával lehetne elkerülni a hasonló motorhibákat. Gergely autójába többnyire nem került két olajcsere közt ennyi kilométer, átlagosan inkább a fele volt a jellemző és nem is várt két évet két szervizlátogatás közt.

A felkért szakértő hibamegelőzési lehetőségként említi a korábbi cikkünkben szereplő motorbelső-tisztítási módszereket is, de hozzáteszi, ez nem szerepel az autógyártók hivatalos karbantartási tanácsai közt, így nehéz elvárni az autók gazdáitól. Azzal egészíti ki a fentieket, hogy ismer olyan más gyártóhoz kapcsolódó esetet is, amikor egy bizonyos hibajelenség miatt visszahívási akció keretében, célirányosan elvégzett ellenőrzési munkálatok ellenére tönkrement az érintett autó motorja.

Apró darabok hiányoznak az olvasónk autójában található motor hármas hengerének egyik szívószelepéből – Fotó: az igazságügyi szakértő engedélyével
Apró darabok hiányoznak az olvasónk autójában található motor hármas hengerének egyik szívószelepéből – Fotó: az igazságügyi szakértő engedélyével

Bár örülni alapvetően nem 1,2 milliós forintos szervizszámlának szokás, Gergely mégis érzett valami effélét, amikor kiderült, hogy a Juke motorját meg lehet javítani és fel lehet újítani. Azért fontos szétválasztani a kétféle munkát, mert

a hibával szoros összefüggésben álló beavatkozásokon felül valóban felújították a motort.

Érdemes hozzátenni, hogy ez utóbbira aligha került volna sor, ha nem robbant volna le a 73 ezer kilométert futott autó. A Rácz profin elvégezte a beavatkozást, visszaadta Gergelynek a Juke-ot, az autó azóta hibátlan, de olvasónk az ellenségének sem kívánja a történteket.

Gergelynek 2007 óta összesen négy Nissanja volt, ezek közül hármat mindig márkaszervizbe vitt karbantartásra és javítani. A levelezésünkben megosztott szervizkönyv, számlák és más részletek alapján tényleg ő lehet az ideális autótulajdonos, mégis úgy döntött, más márkától választ majd, amikor lecseréli a feltámasztott Nissant. Az öngyilkos motorral szerelt Juke gazdája ideális ügyfél volt a gyártó számára, az volt az eladás utáni szolgáltatásokból élő márkaszervizeknek, és ideális lehetne bárki szemében, aki tőle venne használt autót. Az utóbbi egyetlen ok miatt mégsem pontos, és ez az ok maga az autó, amelybe a 600 ezer selejt Renault-motor egyike került.

Arra a kérdésre, hogy mennyire lehet tartós és végleges a Nissan Rácz által alkalmazott motorjavítási, pontosabban felújítási módszer, az igazságügyi szakértő azt válaszolta, hogy ha a javításon felül a hibát okozó alkatrészeket nem cserélték ki, illetve nem programozták át a motor számítógépét, akkor az eredeti probléma később ismét jelentkezhet. Gond ugyanis nem a szereléssel volt, hanem a konstrukcióval van.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!