Erős ötlet a Peugeot-tól az SUV-divat megfékezésére

2022. június 24. – 14:38

frissítve

Erős ötlet a Peugeot-tól az SUV-divat megfékezésére

Másolás

Vágólapra másolva

Egyre csúszunk az autógyártókat sújtó szén-dioxid-kibocsátási bírságok korszakába, ezért minden márka próbálja legyőzni a nagy homlokfelületű, fogyasztású és ezért nagyobb károsanyag-kibocsátású hobbiterepjárók divatját. Ezúttal a Peugeot 408 mutatja meg, hogy az SUV-k jövője egyenesen visszavezet a hagyományos építésű autókhoz. A most bemutatott, közel ötméteres francia családi modell kicsit kombi, kicsit közönséges ötajtós, és persze egy része az emelthasú divatautóktól származik.

Múlik a környezeti szempontból problémás, a formatervezők kezét megkötő, jóérzésű járókelőket rettegésben tartó hobbiterepjárók divatja. Európa több mint húsz éve nyögi a félresikerült, de pusztítóan sikeres ötlet következményeit, és nem a Peugeot az első márka, amely megpróbál kilépni az újautó-piac felét lenyelő SUV-kategória keretei közül, de talán az új öszvér modell, a most bemutatkozó, és a jövő év elejétől kapható 408 az eddigi leggusztusosabb kísérlet a játékszabályok megváltoztatására.

Már akkor változni látszott valami, amikor 2007-ben bemutatták a BMW X6-ot. Az első kupétetejű hobbiterepjárón még röhögtünk a gigantikus méretei és furcsa arányai miatt, később viszont jött a Porsche Cayenne Coupe, ami már komolyanvehető volt, ráadásul az ereszkedő tetővonala ellenére van rendes hátsó fejtere, és a mélyített hátsó üléssor miatt alapvetően kényelmesen utazhat benne mindenki. A kupé-jellegű, tehát meredek tetővonalú hobbiterepjáróknak kedvezőbb lehet a légellenállása, így alacsonyabb a fogyasztásuk, vagyis kisebb a károsanyag-kibocsátásuk, mint a közönséges SUV-knak, mert ennyit számít a karosszériaforma.

Kombiszerű, de alapvetően a hobbiterepjárók arányaira építkező családi autó a Peugeot 408 Fotó: Peugeot
Kombiszerű, de alapvetően a hobbiterepjárók arányaira építkező családi autó a Peugeot 408 Fotó: Peugeot

A Peugeot 408-cal továbblép a kupészerű hobbiterepjárók ösvényén a márkát birtokló Stellantis-csoport, hiszen az egyébként a Citroen C5 X-szel közös padlólemezen osztozó új típus oldalról nézve szinte hagyományos személyautó. Közel 4,7 méter hosszú, de kevesebb mint 1,5 méter magas, illetve két méter széles, tengelytávja pedig 2,74 méter, vagyis az autó széles, lapos, nyúlánk, és a sarkai felé tolt kerekek miatt tágas a beltere, a csomagtér pedig alaphelyzetben is fél köbméter, de ez 1,6 köbméterre bővíthető az ülések ledöntésével. Az autó szabadmagassága a legnagyobb 20 colos kerekekkel már alkalmassá teszi a nyomvájús utakra, de nem valódi terepjáró a 408, ráadásul kizárólag elsőkerékhajtással kínálják majd.

Fotó: Peugeot
Fotó: Peugeot

Bár az új családi Peugeot alaktényezőjét nem hozták nyilvánosságra, csupán az orrkiképzésből, illetve a karosszéria egyéb legellenállás-csökkentő megoldásaiból (köztük a hűtőmaszk kiképzéséből, vagy éppen a hátsó ablak és a tető találkozásánál kialakított fülekből) arra következtethetünk, hogy a Peugeot ezúttal is minden módon igyekszik lefaragni flottaszintű szén-dioxid-kibocsátási átlagát, amelyet minden gyártónak 95 g/km alatt kell tartania, ha nem akar autónként több száz eurós büntetést fizetni az EU-nak.

A másik módszer érthetőbb: a motorkínálat két legfontosabb eleme a 180, illetve a 225 lóerős plug-in hibrid változat, amelyekben ugyanaz az 1,6 literes, turbós benzinmotor található, kétféle teljesítménnyel. Ezt 110 lóerős villanymotorral egészítették ki, és az autókba minden esetben nyolcfokozatú automataváltó kerül. Nagyon ideális esetben két óra alatt fel lehet tölteni az 12,4 kilowattóra kapacitású hibridakkumulátort, így legalább városban működhet villanyautóként a két csúcskivitel, de a töltés akár hét órán át is tarthat, ha nincs nagykapacitású fali töltő a közelben.

A Peugeot 408 alapkivitele 130 lóerős, egyszerű turbóbenzines lesz, dízelt pedig annak ellenére nem kínálnak majd a kupé-kombi-hobbiterepjáróhoz, hogy a Peugeot-Citroen fejlesztések közt most is találni korszerű turbódízel-motort. A jelek szerint a dízelek térvesztése miatt azt inkább nem erőltetik a franciák. A hibrid 408-ak menetkész tömege 1,7 tonna, ennél három mázsával könnyebb a sima benzines változat, ami jól illusztrálja a részben, vagy teljesen elektromos autók legfontosabb gondját: a mai akkutechnológia a hatékonyságot is rontja az állandó töbletteher miatt. Ettől függetlenül éppen a tisztán elektromos hajtású kivitel egészíti majd ki a Peugeot 408 kínálatát a későbbiekben.