Tragikus törésteszt-eredmények: az olcsó Dacia villanyautó és a népszerű Renault Zoe lerombolja a gyártó presztízsét?

2021. december 24. – 11:28

Tragikus törésteszt-eredmények: az olcsó Dacia villanyautó és a népszerű Renault Zoe lerombolja a gyártó presztízsét?
Fotó: EuroNCAP

Másolás

Vágólapra másolva

Az EuroNCAP független minősítő intézet ütközésbiztonsági tesztjei egyszerre két megrendítő ütést visznek be a Renault-konszernnek: a Dacia Spring Electric és a régóta piacon lévő Renault Zoe villanyautók az elérhető ötből egy, illetve nulla csillagot kaptak és a róluk szóló jelentés alaposan elmarasztalja a gyártójukat. Valóban életveszélyes kompromisszumot köt, aki ilyen autókat vesz? A hivatalos videókat és értékelést megmutattuk Boncsér Sándor igazságügyi gépjárműszakértőnek, mert a helyzet összetettebb.

Összeroppanó utascellára, nyithatatlanná torzult oldalajtókra és a roncsba szorult tesztbábukra számítottunk, mielőtt megnéztük az EuroNCAP nevű független, európai vizsgálóintézet legújabb ütközésbiztonsági tesztjeinek szöveges és videós összefoglalóját. A decemberi teszteken egyebek mellett a BMW iX és a Fiat 500e is kiválóan, illetve jól szerepelt, de maximális, öt- és négycsillagos eredményeik láttán még kontrasztosabb a Renault Zoe, illetve a Dacia Spring Electric értékelése. A 2013-ban bemutatott Renault nulla csillagot szerzett, a Dacia pedig egyet. Ezekhez hasonlóan rossz eredményekre ritkán adódik példa.

Újak, de életveszélyesek?

Az 1997-óta létező EuroNCAP tesztek értékelési szempontjai rengeteget változtak a kezdetek óta, ám kicsit félrevezető, hogy mindvégig megtartották a nullától öt csillagig terjedő skálát. Négy éve, a szervezet fennállásának huszadik évfordulóján összehasonlították egy 1997-es Rover 100 kisautó, illetve egy 2015-ös Honda Jazz ütközésbiztonságát és mindkettőt negyven százalékos átfedéssel merev akadályon törték össze. Az eredmény magyarázat nélkül is egyértelmű: az alapjaiban évtizedekkel korábbi Rover vezetőjének szinte nincs esélye túlélni egy ilyen ütközést, a Jazzből viszont enyhe sérülésekkel szállna ki. Bár fontos intézmény az EuroNCAP, vizsgálatai nem kötelezőek, rossz eredmény esetén sem vonják vissza egy típus műszaki jóváhagyását, legfeljebb a vevők lépnek hátrébb.

Az EuroNCAP legutóbb 2020-ban szigorított szempontrendszerén és részben ez magyarázza a Renault és a Dacai rossz szereplését, de csak részben. A korábbinál lényegesen több pontot érnek az aktív, elektronikus biztonsági berendezések és lemarad az a gyártó, amely alapáron nem vagy csak részben kínálja ezeket, esetleg spórol a légzsákokkal. A vizsgálat során minden autót szemből érkező másik járművel való félátfedéses ütközésnek vetnek alá, ahol mindkét jármű 50 kilométeres sebességgel halad. A előző években vezették be a szemből, álló, merev akadálynak ütközést az autó teljes felületével, klasszikus versenyszám az oldalirányból érkező mozgó akadállyal való ütközés hatvan kilométeres tempóban, illetve az oszlopnak csapódás, ahol mindössze 32 km/óra a sebesség.

Olcsó autó elspórolt védelem

A Dacia Spring miniautó utascellája nem roppan össze az ütközések hatására, de a tesztbábukra szerelt érzékelők szerint a vezető mellkasa és medencéje, illetve térde súlyosan vagy életveszélyesen megsérülhet. A jegyzőkönyv kiemeli, hogy a mellkasi sérülést a műszerfal, illetve nyilván az arról elszabaduló alkatrészek fokozzák és sejthető, hogy a lábak szintén nagyobb biztonságban lennének, ha az autót térdlégzsákkal szerelték volna fel. A hátul ülők feje nagy erővel lendül előre (ostorcsapásszerű mozgás) amikor az autó falnak rohan, ezért jelentős a súlyos sérülés esélye.

A Renault Zoe nulla csillagos értékelése talán még fájdalmasabb a Renault számára hiszen az eredetileg 2013-ban bemutatott kis villanyautó 2020-ban alapos modellfrissítésen esett át. Néhány fontos biztonsági felszerelést nem adnak hozzá alapáron, viszont a teszten éppen egy ilyen alapkivitel szerepel. Ez az autó sem roppan össze az ütközésektől, de a Zoe vezetőjének is nagy sérülésveszélynek van kitéve amikor az autó oszlopnak ütközik, illetve ugyanekkor a hátsó utas súlyos sérüléseket szenved a hirtelen oldalirányú erőhatás miatt.

EuroNCAP-főtitkár: a Renault cinikus, a biztonságon spórol

A Renault biztonságának nagyon jót tenne egy középső légzsák, amely megakadályozza, hogy összeverődjön az egymás mellett utazók feje. Az értékelés során szintén kiemelték, hogy ezt a típust alapáron nem szerelik fel automatikus vészfék-asszisztenssel, amely megvédhetné a gyalogosokat és kerékpárosokat, illetve a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer is csak felárért kérhető.

Michael van Ratingen egyenesen cinikusnak nevezte a Renault-t, amely a Spring Electric-kel olyan megfizethető zöld autót hozott forgalomba Európában, amelynek korábban a globális törésteszten elvérző Renault Kwid típus adja az alapját. Az EuroNCAP vezetője emlékeztetett, hogy a Renault az első európai gyártó, amely 2001-ben öt csillagot szerzett az akkori ütközéses vizsgálaton a korabeli Renault Lagunával.

Hazudnak a csillagok

A kilencvenes évek elején kezdtem igazságügyi szakértői tevékenységemet, és a balesetek vizsgálata során hamar megtapasztaltam, hogy az Esztergomban 1992 és 2003 közt gyártott, ma is több tízezer példányban forgalomban lévő Suzuki Swift például borzalmasan rossz biztonsági szinten áll. A mellékelt fotón a jobb oldalon is egy ilyen autó látható, miután az eleje gyakorlatilag eltűnt egy 50+50 km/h sebességű frontális ütközés során. Érdemes összehasonlítani a törésképet a másik autóval, amely bár szintén rommá tört, hagyott némi túlélési esélyt az utasainak. Nem csak a karosszéria összenyomódásának mértékében, de a személyi sérülések súlyosságában is feltűnő az aránytalanság, de nem csak a régi Swift példa erre az eltérésre.

A képen két, szemből 50 km/óra sebességgel összeütközött autó roncsa látható. A jobb oldali egy régi Suzuki Swift a bal oldalon viszont egy Dacia Logan látható Fotó: Boncsér Sándor
A képen két, szemből 50 km/óra sebességgel összeütközött autó roncsa látható. A jobb oldali egy régi Suzuki Swift a bal oldalon viszont egy Dacia Logan látható Fotó: Boncsér Sándor

A járműszerkezetek optimalizálása, passzív ütközésbiztonsági fejlesztése mellett számos aktív közlekedésbiztonsági elemet építenek be. Ezek egy része az utasokat védi egy ütközés során, ilyen például a légzsák – ami egyre inkább sokelemes légzsák rendszer -,de egyre nagyobb figyelem irányul arra, hogy a jármű környezetében kialakuló kritikus szituációkra a jármű akár önállóan is reagáljon. Tipikusan ilyenek a vészfékasszisztensek különböző generációi, amelyek egyre inkább kötelező felszereltséggé növik ki magukat. Ez az a változás, amit az Euro NCAP is követ az értékelési rendszere szigorításakor, enyhén szólva is vitatható módon a korábbi „csillagos” értékelési metódust változatlanul meghagyva és ezzel megnehezítve az összehasonlítást. Fontos kiemelni, hogy az EuroNCAP tesztje már messze nem csupán törésteszt, hanem szerteágazó, komplex vizsgálati metódus. Jobb is ha ezt ezentúl ütközésbiztonsági tesztnek hívjuk, illetve még pontosabb lenne közlekedés- és ütközésbiztonsági tesztnek nevezni.

Így hát ez a csillag már nem az a csillag és meggyőződésem, hogy a Dacia Spring és főleg a Renault Zoe a korábbi értékelési mechanizmusban akár ötcsillagot is érdemelt volna, ahogy az utóbbi meg is kapta amikor 2013-ban megjelent a típus. Megnéztem a méretben összevethető Toyota Yaris 2020-as, ötcsillagos értékelését, illetve az ahhoz kapcsolódó videót. Azt láttam, hogy a Renault-konszern típusain a deformációs elváltozások talán kicsit nagyobbak, de a bennülőkre az ütközés hasonló módon hatott és elvárható védelmet kaptak. Abszolút megfeleltethetők egymásnak a kárképek, a járműszerkezetek viselkedésében nincs szignifikáns különbség, az utascellák lényegében sértetlenek. Lehet, hogy műszerekkel mérhetők a különbségek és talán lenne is javítanivaló a két „lepontozott” autó esetében. A drága kiegészítőket is jó lenne látni már az alap kivitelekben is és ezekkel sokat javulnának az eredmények is, de megítélésem szerint az átlag autóvásárló számára az egy, vagy pláne a nulla csillag és az öt csillag között a mostani, túl szigorú EuroNCAP értékelési szisztéma miatt teljesen értelmezhetetlen a különbség. Annak a következtetésnek a sugallata, hogy tényleg súlyos biztonsági kompromisszumot kell kötni a Spring Electric és a Zoe vásárlásakor, kifejezetten megtévesztő és hamis.

(A szerző Boncsér Sándor igazságügyi műszaki szakértő)

A történek után a cég kénytelen lesz ismét hozzányúlni a Zoéhoz és továbbfejleszteni a biztonságát esetleg bővíteni az alapfelszereltséget, hiszen a Tesla Model 3 és a VW ID.3 után ez a francia kisautó a harmadik legnépszerűbb elektromos modell az Európai Unió piacán, vagyis van mit veszíteni. Az eset jól jelzi azt is, hogy a gyártók bizonyos esetekben valóban hajlandóak kompromisszumot kötni és spórolni a fejlesztésekkel. Talán arra alapozzák ezt a stratégiát, hogy aki például Dacia Spring Electric-et, vagyis a maga 6,5 millió forintos listaárával az egyik legolcsóbb új elektromos autót választja, nem riad el a rossz EuroNCAP értékelés láttán, akik pedig Zoéra vágynak, megnézik korábbi töréstesztjét és megnyugszanak: 2013-ban a maximális öt csillagos minősítést szerezte meg, igaz, akkoriban az EuroNCAP is megengedőbb volt.

Kövess minket Facebookon is!