A befagyasztott benzinár elpárologtatta a Shell jobb minőségű 95-ösét

2021. november 26. – 17:28

A befagyasztott benzinár elpárologtatta a Shell jobb minőségű 95-ösét
Készlethiányra figyelmeztető tábla az egyik budapesti Shell-kúton, 2021. november 24-én – Fotó: Zách Dániel / Alapjárat.hu

Másolás

Vágólapra másolva

Literenként körülbelül harminc forinttal volt drágább a 95-ös benzinnél, de fokozott motortisztító-hatást, illetve a motor belső súrlódásának csökkentését ígéri a Shell prémium benzinje, a V-Power 95. Nem csoda, hogy miután november közepén bevezették a literenként 480 forintos hatósági árat, sokan azonnal áttértek erre az üzemanyagfajtára. Mi a különbség a hagyományos 95-ös és a prémium változat közt? Van-e értelme a jobbikból tankolni és ha igen, mikor lesz mindenhol újra kapható?

Átmeneti készlethiány, megértését köszönjük – olvasható az ország számos Shell kútján, miután elfogyott a V-Power 95 nevű prémium benzin. Először november 22-én este, Székesfehérváron szúrta ki a töltőpisztolyra akasztott táblát az Alapjárat munkatársa, majd az erről szóló poszt olvasói tömegesen jelezték, hogy ők sem tudtak tankolni ebből az üzemanyagból az ország különböző pontjain.

Nem csak a Shellt érinti érzékenyen a november 15-én bevezetett, legalább három hónapig érvényes hatósági ármaximum, de azokat a versenytársait is, amelyek szintén kínálnak valamilyen kilencvenötös oktánszámú, ám az alapbenzintől eltérő összetételű üzemanyagfajtát. A szabályozással kapcsolatban Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára arra hívja fel a figyelmet, hogy hatósági ár bevezetéséről szóló kormányrendelet egy kalap alá vette a kétféle 95-ös benzint, vagyis az eredetileg literenként körülbelül 30 forinttal drágább prémium változatot is kénytelenek 480 forintért forgalmazni a kutak. A rendelet szerint ugyanis hatósági áras az összes MSZ-EN 228 jelű szabványban meghatározott ESZ-95-ös minőségi fokozatú motorbenzin, amely nem teljesíti az ESZ-98-as fokozat minőségi követelményi szintjét. Egyébként maga az Ásványolaj-szövetség sem készít külön kimutatást a prémium 95-ösökről.

Tényleg csodát tesz a prémium benzin?

Az üzemanyag-választás sokak számára hitbéli kérdés. A 95-ös alapbenzint a magyarországi forgalmazók többsége a százhalombattai Mol finomítóból szerzi be és keverteti hozzá saját adalékcsomagját a logisztikai lánc végén, közvetlenül a kiszállítás előtt. Az olajtársaságok eltérő fantázianeveket használnak adalékcsomagjaikra, így a Shell Dynaflexnek nevezi azt. Az erről szóló leírásban azt ígérik, hogy az egyébként a legolcsóbb Fuel Save 95-ösben is megtalálható adalék eltávolítja az üzemanyagrendszerben keletkező lerakódásokat, illetve csökkenti a súrlódást a motor egyes mozgó alkatrészei közt. Példaként a dugattyúkat és a hengert említik. Ha viszont már fizikai károsodása van a motornak (kopás például), akkor pusztán a jobbfajta üzemanyag ezeket nem tünteti el, nem csodaszer.

Bár a V-Power 95-ben ebből az adalékcsomagból háromszoros mennyiség található a Shell legolcsóbb benzinéhez képest a leírás szerint, azt nem lehet tudni, hogy egy átlagos autóban hány kilométeren, esetleg üzemórán belül fejti ki hatását a Dynaflex az egyik, illetve másik esetben. Szemfényvesztésről azonban ennek ellenére szó sincs, dr. Zöldy Máté, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Innovatív Járműtechnológiák Kutatócsoportjának vezetője szerint a fenti állítások, tehát az adalékolt üzemanyagok tisztító és súrlódás-, illetve fogyasztáscsökkentő hatása laboratóriumi tesztekkel igazolható.

Az olajtársaságok tendereken szokták kiválasztani az adalékcsomagot 2-3 évre, jellemzően olyan igény alapján, hogy mivel szeretnék magukat megkülönböztetni a versenytársaiktól. Zöldy szerint ilyen tipikus tulajdonságok az alacsonyabb fogyasztás, a tisztább égés, a feltisztító hatás vagy nagyobb teljesítmény. Ez egy elég véges lista. Az adalékcsomagokat az adalékgyártók állítják össze (pl. BASF, Lubrizol, Total, Innospec stb.) a fenti igények alapján. A kutató szerint az, hogy egy adott olajtársaság pontosan mit használ, mindig titkos, sőt, általában az adalékcsomagok összetétele sem nyilvános, és nem is analizálható.

Nehéz dolga van annak az autósnak, aki világosan látni szeretné, hogy valóban érdemes volt-e a (békeidőben) drágább benzinből tankolnia, ugyanis a belső égésű motorok működési körülményeit, így akár a fogyasztását és várható élettartamát rengeteg tényező befolyásolja az üzemanyagon kívül. Ilyen például, hogy milyen gyakran cserélnek bennük motorolajat és szűrőket, illetve mennyit mennek hideg motorral, rövid utakon, gyakran leállítva. Ez utóbbiak mind sokat ártanak a motornak.

Mi van, ha eddig ezt tankoltam?

Akkor marad a sima 95-ös, illetve a sokkal drágábban elérhető, magasabb oktánszámú benzin. Utóbbival nem lesz baja a motornak, sőt. Az oktánszám az üzemanyag kompressziótűrését jelöli. Leegyszerűsítve tehát azt, hogy a benzin levegővel keverve milyen sűrítési nyomást visel el öngyulladás és káros égési folyamatok beindulása nélkül. A benzinmotorokban optimális esetben a gyújtógyertya indítja be az égést, ugyanakkor a motor kopogni kezd, veszít teljesítményéből, és csökken az élettartama, ha a benzin túl korán kezd égni a hengerekben. Emiatt a nagyobb oktánszám nem káros egy motornak, csak fordítva nem optimális.

November közepén bevezetett 480 forintos hatósági ár egy budapesti benzinkúton – Fotó: Bődey János / Telex
November közepén bevezetett 480 forintos hatósági ár egy budapesti benzinkúton – Fotó: Bődey János / Telex

A másik tényező, amit érdemes figyelembe venni, hogy 2020 eleje óta minden 95-ös motorbenzinbe közel tíz térfogatszázaléknyi mennyiségben bioüzemanyagot (növényi alapanyagból előállított bioetanolt) kell keverni, mert az Európai Unióban ilyen módon is csökkenteni szeretnék a közlekedésből származó károsanyag-kibocsátást. Az előírások miatt az alacsonyabb biokomponens-arányra csak a drágább, jellemzően legalább 98-100-as oktánszámú üzemanyagfajták esetben van lehetőség. A bioüzemanyag azonban kevésbé eltartható, az ezzel kevert benzin pedig hamarabb fázisosodik, vagyis szétesik benzinre és környezeti nedvességet megkötő bioetanolra.

A Shell V-Power Racing 100 most literenként 546 forintért kapható, de magasabb oktánszámot és még több csodaadalékot ígér, ahogy a konkurens OMV- és Mol-csúcsbenzinek is. Ugyanakkor ezek közvetlen előnyeit főként azoknak a nagy teljesítményű autóknak a gazdái fogják érzékelni, amelyekhez gyártóik eleve Super Plus vagy 98+ oktánszámú benzint ajánlanak. Ezek az autók általában alkalmazkodni tudnak a 95-öshöz is, de legnagyobb teljesítményük eléréséhez valóban szükség van a magasabb oktánszámra.

Aki viszont 95-ös benzinre tervezett autót használ, elsősorban a drágább, százas üzemanyag hosszabb eltarthatóságának előnyét kapja a jelentős felárért. Az ezekben lévő kisebb, ötszázalékos biokomponens-arány (illetve az ezt helyettesítő ETBE nevű adalék) mellett három hónap után sem kezdenek fázisosodni, továbbá nem károsítják a régebbi járművek gumialkatrészeit, és nem hagynak maguk után lerakódásokat, ahogy teszi ezt a magasabb alkoholtartalmú változatokból kiváló nedvesség.

Minden második kúton elfogyott, ahol eddig volt

A V-Power 95 forgalmazásának akadozása kapcsán megkerestük a Shell Hungary Zrt.-t, mert kíváncsiak voltunk, mikor lesz mindenhol elérhető a jelenleg a sima 95-össel azonos áron kapható prémium benzin. Mint írják, a cég nem szünetelteti a V-Power 95 árusítását, de felhívják a figyelmet, hogy a 190 magyarországi Shell-kútnak alig több mint kétharmadán forgalmazzák ezt az üzemanyagfajtát, míg a drágább V-Power Dieselt és a legdrágább V-Power Racing 100 benzint szinte mindenhol.

Hozzáteszik, hogy a korábbi évekhez képest jelentősen megugrott az igény a hatósági árasított V-Power 95-re, és nagyon gyorsan fogy a készlet. Ez okozhat átmeneti készlethiányt főként a nagy forgalmú városi/fővárosi Shell kutakon, és így fordulhat elő, hogy az autósok most csak a V-Power 95-öt árusító helyeknek kevesebb mint a felén tudják ezt a benzint tankolni. Ez körülbelül ötven Shell-kutat jelent összesen.

Mivel az OMV is árusít 95-ös prémium benzint, és november 15-óta azt is ugyanúgy 480 forintért kénytelenek adni, mint a sima 95-öst, az osztrák céget is megkerestük, de a cikk megjelenéséig nem érkezett válasz a készleteket érintő kérdéseinkre.

Támogasd a Telexet! Nekünk itt a Telexnél a szabad sajtó azt jelenti, hogy politikusok, oligarchák nem befolyásolhatják azt, miről írunk, miről nem, kivel dolgozunk, vagy kivel nem. A szabad sajtó nekünk kritikusságot, korrektséget, kíváncsiságot jelent. Hogy a közérdekű sztorikról beszámolunk, hogy mindig oda megyünk, ahol a dolgok történnek.

Nem egyszerű a munkánk, van, hogy falakba ütközünk: nem válaszolnak a megkereséseinkre, kordonokkal zárnak el, hogy ne tehessünk fel kérdéseket. Ha szeretnéd, hogy ennek ellenére is kitartóan kérdéseket tegyünk fel, hogy megmutathassuk a lehető legtöbbféle álláspontot, a legtöbb tényt és bizonyítékot, támogasd a munkánkat!
Támogatom