Vízre bocsátották a világ első elektromos és autonóm teherhajóját Norvégiában

2021. november 19. – 20:37

Vízre bocsátották a világ első elektromos és autonóm teherhajóját Norvégiában
A Yara Birkeland 2021. november 19-én – Fotó: TORSTEIN BØE / NTB / AFP

Másolás

Vágólapra másolva

Norvégiában bemutatták a világ első teljesen elektromos, autonóm teherhajóját, amely egy apró, de fontos lépés lehet a tengeri szállítmányozás karbonlábnyomának csökkentése felé – írja az AFP.

Az MV Yara Birkeland nevű teherhajót az oslói kikötőben bocsátották vízre, és pénteken mutatták be a közönségnek. A 80 méter hosszú, 3200 tonnás hajóval egyszerre akár 120 konténernyi műtrágyát is lehet majd szállítani. A hajót Norvégia egyik legnagyobb vegyipari vállalata, a Yara építtette. A hajó a tervek szerint a cég dél-norvégiai, Porsgrunn városában lévő üzeméből fog műtrágyát szállítani a közeli Brevik kikötőjébe. Közúton 12 kilométer a távolság az üzem és a kikötő között, amit eddig kamionokkal tettek meg. A becslések szerint a Yara Birkeland évi 40 ezer kamionos utat tud majd kiváltani, ha üzembe áll.

„Természetesen voltak nehézségek és kudarcok. De most még nagyobb öröm itt állni a hajó előtt, és látni, hogy képesek voltunk megépíteni” – mondta Svein Tore Holsether, a műtrágyaóriás vezérigazgatója. A következő két évben próbautak sora vár a hajóra, ezek során finomhangolják a manőverezési képességeit. Bár az üzem és a kikötő közti út rövid, csupán 7,5 tengeri mérföld, így is számos akadályt kell leküzdeni a kettő között. A hajónak egy szűk fjordban, két híd alatt áthaladva kell navigálnia, miközben az áramlatokat és a körülötte lévő forgalmat is figyeli a szenzorai segítségével.

Jonas Gahr Støre norvég miniszterelnök a Yara Birkeland bemutatásán – Fotó: Fotó: TORSTEIN BØE / NTB / AFP
Jonas Gahr Støre norvég miniszterelnök a Yara Birkeland bemutatásán – Fotó: Fotó: TORSTEIN BØE / NTB / AFP

„A kormányállás három, négy vagy öt éven belül teljesen eltűnhet” – mondta Holsether. „A hajókon bekövetkező incidensek nagy részét emberi hiba, például a fáradtság okozza. Az autonóm működés viszont lehetővé teheti a biztonságos utazást ” – mondta Jostein Braaten projektvezető. A Yara Birkeland megújuló vízenergiával működik, a hagyományos gépházat nyolc akkumulátorcsomag váltotta fel, amelyek kapacitása 6,8 MWh.

A tengeri szállítmányozás az ember által okozott szén-dioxid-kibocsátás közel három százalékáért felelős. A tervek szerint 2030-ig 40 százalékkal, 2050-ig pedig 50 százalékkal kívánják csökkenteni az iparág károsanyag-kibocsátását. Ennek ellenére az ágazatban az elmúlt években növekedés tapasztalható a szén-dioxid-kibocsátás terén. A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) legfrissebb adatai szerint a nemzetközi és belföldi hajózás és halászat együttesen több mint egymilliárd tonna üvegházhatású gázt bocsátott ki 2018-ban, szemben a 2012-es 962 millió tonnával.

A Yara Birkeland üzembe helyezése ehhez képest tényleg csak egy csepp a tengerben, évente 678 tonna, a kamionok által okozott szén-dioxid-kibocsátást tudja megspórolni. A szakértők sem számítanak arra, hogy az elektromos hajók egyhamar általános megoldássá válnak az iparágban. Az elektromos hajók a rövid, part menti útvonalakon kínálhatnak alternatívát, például a kompoknál és a folyami szállítmányozásnál. Erre példa, hogy Norvégia fjordjain már most is több tucat elektromos kompjárat közlekedik. „A hosszú óceánátkelésekhez azonban még nem igazán alkalmas ez technológia” – mondta Camille Egloff, a Boston Consulting Group tengeri szállítási szakértője.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!