Korlátozza Ausztráliában a Facebook a cikkek olvasását és megosztását
2021. február 17. – 21:35
frissítve
Drasztikus lépéssel reagál a Facebook arra, hogy az ausztrál kormány a jövőben fizetésre kötelezi a nagy techcégeket, ha médiatermékek tartalmait veszik át, írja a Reuters. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az ausztráliai felhasználók nem tudnak majd híreket olvasni és megosztani a hírfolyamukban, a médiacéget pedig nem tudnak majd híreket posztolni a Facebook-oldalaikon. A hamarosan szavazásra kerülő új törvény nem csak a Facebooknak, hanem a Google-nek is komoly kellemetlenségeket okozhat, pedig az ausztrál kormány csak azt szeretné, hogy a nagy techcégek egyezzenek meg a médiafelületekkel vagy egyszerűen csak fizessenek azok megjelenítéséért. Ahogy az ezzel foglalkozó cikkünkben is írtuk
fizetésre köteleznék azokat a techvállalatokat, amik tartalmat vesznek át az ausztrál (nem közösségi) médiától.
Az igény világos, mert egy régóta tartó folyamat szülte: az újságok szerkesztőségei előállítják a híreket, aztán ezeket a tartalmakat a Facebook és a Google megosztja, felhasználja, és ezzel lefölözi a hirdetési piacot. Így a szerkesztőségek egyre kevesebb hirdetési bevételhez jutnak, miközben a techóriások egy fityinggel nem járulnak hozzá az előállított tartalomhoz, a forgalmuk jelentős részét mégis a hírekre kereső és azokat fogyasztó és megosztó felhasználók adják.
A Facebook és a Google szép lassan monopolizálja a digitális hirdetőpiacot, amelynek következményeként egyre kevesebb bevétele van az újságoknak és médiacégeknek, amelyek jellemzően ingyen adták a tartalmat az interneten azért cserébe, hogy a reklámok hozzanak bevételt. Ez a Google és a Facebook terjeszkedésével egyre nehezebb, nem véletlenül kénytelen rengeteg újság átállni fizetős rendszerre, vagy egyszerűen szűnik meg annak köszönhetően, hogy elfogytak a bevételei.
A Google egészen odáig ment, hogy azzal fenyegeti az ausztrál kormányt, hogy elérhetetlenné teszi a keresőszolgáltatását az országban, miközben a háttérben folyamatosan azon dolgoznak, hogy valamilyen megállapodást köthessenek a médiacégekkel, hiszen más országokban is arra készülnek, hogy keményen megsarcolják a túl nagyra nőtt cégeket. A hírek szerint a Google már meg is állapodott brit, argentin, német, francia és brazil kiadókkal a Google News Showcase termékükre, illetve szerdán megállapodtak a News Corp nevű céggel is, akikhez többek között a Wall Street Journal, illetve a nagyvárosi ausztrál napilapok kétharmada is tartozik. A megállapodás szerint a Google segít egy közös előfizetői felületet kialakítani ezeknek az újságoknak és osztozna velük a hirdetési bevételeken.