Az elektromos Hummer csak a kezdet, a GM már az önvezető repülő taxikat tervezi
2021. január 12. – 20:02
frissítve
Dübörög tovább az idei, meglehetősen bizarr CES, ám a GM amerikai autógyártó gigavállalat egy remek előadást dobott össze az online bemutatóra. Ez az első percekben nem volt egyértelmű, mikor Mary Barra vezérigazgató felvázolta, hogy a BLM tüntetések, a klímaváltozás és a koronavírus miatt mennyire más év volt 2020, mint amit megszoktunk – de hál' Istennek a GM jól kezelte a helyzetet, még a logóját is megváltoztatta –, ugyanis ez elhangzik mindegyik előadáson.
A legfontosabb tanulság, amit Barra levont az volt, hogy még több elektromos járműre van szükség. Mint kiderült, a GM számára nem új a terület, már az Apollo 15 során használt holdjáró akkumulátorának fejlesztésében is részt vettek, és most egy új akkumulátor-technológiával álltak elő, amit az LG-vel közösen fejlesztettek. Itt az én érdeklődésemet is majdnem elvesztették, de érdemes tovább olvasni, mert látványosan mutatták be, miről is van szó.
Az Ultium akkumulátor-architektúra ugyanazt a három anyagot használja, mint a hagyományos li-ion akkumulátorok: mangán, kobalt és nikkel. A különbség az, hogy a nehezen beszerezhető kobaltból 70 százalékkal kevesebb kell hozzá, amit alumíniummal pótolnak, ezzel csökken az előállítási költség. Így elvileg hiába lesz több elektromos autó, a kobalt iránti igény nem növekszik majd arányosan.
A GM elektromos autói mind ugyanolyan akkumulátorral működnek majd. A típustól függően a cellák mennyisége és elrendezése változik, így gyakorlatilag ugyanaz az aksi beszerelhető egy Hummerbe vagy egy sportautóba.
Az áramellátás-management szinte teljesen vezeték nélküli lesz, a rendszer úgy alakítja az egyes cellák kémiai összetételét, hogy a lehető legjobb teljesítményt nyújtsák. Ezt a jármű idegrendszere, a VIP, azaz Vehicle Intelligence Platform (Jármű-intelligencia Platform) intézi, ami gyakorlatilag összeköti az autó rendszereit és a külvilágot. A VIP óránként 4,5 terabyte adatot képes feldolgozni, ami a ötször hatékonyabb, mint a GM által jelenleg használt elektromos architektúra.
Folyamatosan dolgoznak az új akkumulátorukon, ami még inkább csökkentené a kobaltigényt és a gyártási költséget (utóbbit a most használatban lévő aksikhoz képest 60 százalékkal). Ez az új technológia, ami még az Ultiumot is felülmúlja, a GM szerint akár 800-960 kilométert is kibír egy töltéssel. Ez persze a megfelelő tényezőkön múlik, a valóságban például a rakomány súlya vagy a hőmérséklet nagyban befolyásolja a hatótávot.
A GM nem csak az autókat fejleszti. Előrukkoltak alkalmazásokkal és szolgáltatásokkal, amikkel ellenőrizhetik az autó állapotát, extrákat rendelhetnek és fejlesztéseket tölthetnek le, de ezek inkább az amerikai vásárlókra fókuszáltak (például biztosítások, elektromos töltőállomások kezelése). Mikor rákérdeztünk, hogy mi érhető majd el ezekből Magyarországon, hogy az Ultifi járműkezelő alkalmazás, amivel például szerviz időpontot lehet foglalni, vagy akár autót is lehet rendelni globális közönségnek készül, de az önvezető technológia egyelőre csupán az USA-ban, Kanadában és Kínában elérhető.
Szomorú, mert jópofának tűnnek. A Super Cruise használatával a sofőr teljesen elengedheti a kormányt, az autó elmanőverezget magában.
Viszont ez nem jelenti azt, hogy a vezető aludhat vagy filmet nézhet: egy kamera a kormányon figyeli az arcát, és ha úgy ítéli meg, hogy a sofőr nem figyel eléggé, a kormány elkezd villogni.
A Super Cruise nem csak a dúsgazdagok kiváltsága: 2023-ig 22 modellbe tervezik beépíteni, beleértve a Chevrolet Bolt EUV-t. Ez az autó sem kifejezetten olcsó, de valamivel elérhetőbb, mint az új Buickok vagy Cadillacek.
Beszéltek az új, 1000 lóerős elektromos Hummeről is, amit tavaly mutattak be. Kiderült, hogy lesz benne egy pedálos funkció (azaz ha lenyomják a gázpedált, gyorsul, ha felengedik, az autó fékez, nem kell a féket használni), valamint a Bose-zal közösen kifejlesztettek egy gyorsulási funkciót, amit ha a vezető bekapcsol, akkor az autó leereszkedik kicsit, az ülés és a hangszórók elkezdenek vibrálni, és külön hanghatások kíséretében a fék kiengedésével kilő az autó. Ebben a módban gyorsul a Hummer 3 másodperc alatt százra.
Bemutattak néhány új, gyakorlatilag művészeti megoldást is, ami a következő években érkező elektromos autiókba kerülnek. Ilyenek például az autó lámpái, amik már arra is reagálnak, ha a tulajdonos megközelíti őket, vagy a teljes üveg tető, amin mindenki maga állíthatja, hogy a feje felett mennyire legyen átlátszó.
A jövő már nagyon közel van
Lassan az autók képesek lesznek sofőr nélkül bevásárolni, de ez még mindig nem az a Jetson családos világ. A GM-nek erre is van válasza, a Cadillac Halo-kollekcióban dolgoznak olyan önvezető kisbuszon, amiben nincs sofőr, csak egy csínos beltér, így az ember gyakorlatilag egy nappali kényelmében utazhat majd egyedül vagy családjával.
Egyszemélyes utakra fejlesztik a Halo VTOL-t (vertikális fel- és leszállás). Ezek a kis helikopter-jellegű elektromos járművek úgynevezett vertiportokról indulnak és ezekre érkeznek. Egy 90kWh-s elektromos motor hajtja majd a négy propellert, amivel a város felett cikázhatunk majd – szigorúan utasként.
Természetesen ezekről nem tudni, hogy mikor lesznek kész, már ha egyáltalán valaha piacra kerülnek.
Számunkra is érdekes lehet, bár egyáltalán nem releváns a GM BrightDrop kollekciója. Ez egyelőre egy önjáró raklapból és egy elektromos teherautóból áll, amit a cég futárszolgálatoknak fejleszt, hogy segítsen nekik kiépíteni egy fenntarthatóbb flottát. Az amerikai FedEx már le is csapott néhány darabra, amik hamarosan megkezdik a kiszállítást. A BrightDrop termékek egyelőre az USA-ban és Kanadában kerülnek piacra.
A bemutató végén Kyle Vogt, a Cruise alapítója is kapott pár percet. Tavaly a Cruise bemutatta az Origint, ami gyakorlatilag egy létező Cadillac Halo kisbusz, tehát egy sofőr nélküli, többszemélyes utasszállító. A GM a Factory Zero nevű új üzemében gyártja majd az Origint, ott készülnek majd az Ultion-alapú elektromos járművek is.
A CES 2021-en sok előadás szól a fenntarthatóságról és a mesterséges intelligenciáról (mint például a Mercedes és a Bosch hétfői bemutatói), de a GM által bemutatott termékek és technológiák kifejezetten kézzelfoghatónak és közelinek tűntek – még ha idén nem is lehet közelről megbámulni vagy megnyomkodni az új kütyüket.