Majd a Mercedes megmondja, mire kíváncsi a sofőr

2021. január 11. – 20:08

Majd a Mercedes megmondja, mire kíváncsi a sofőr
Kép: Mercedes-Benz

Másolás

Vágólapra másolva

Hiába szorultak a nagy konferenciák lassan egy éve az internetre, a CES 2021 első napjának néhány prezentációja kicsit olyan volt, mintha mindenki most tanulná, hogy is működik az online előadás műfaja. A Mercedes-Benz például egy olyan műszerfallal érkezett a konferenciára, amit már pár napja bemutattak.

Ettől függetlenül az MBUX Hyperscreen kifejezetten érdekes volt, nagyon hasonlít egy 2009 utáni Star Trek kezelőfelületre. Egyelőre nagyjából pont annyira elérhető, mint a Discovery műszerfala, ugyanis először a teljesen elektromos EQS-ben jut el a vásárlókhoz. Még nincsenek konkrét tervek arra, hogy a hozzáférhetőbb modellekbe mikor kerül majd bele.

A 141 centi széles panel három képernyőből áll. Egy a sofőré, azon láthatóak a hagyományos műszerfali információk (például sebesség, töltés). A középsőn jelenik meg a navigáció, telefonkönyv és a médialejátszó. Az anyósülésnek is jár egy képernyő, azon például filmet lehet nézni, de az utas eléri az alkalmazás-boltot és a többi szórakoztató funkciót is.

Az úgynevezett társ-sofőr saját képernyője – Kép: Mercedes-Benz
Az úgynevezett társ-sofőr saját képernyője – Kép: Mercedes-Benz

A sofőrnek nem kell menükből almenükbe ugrálnia, hogy például beállítson egy úti célt. Egyrészt használhatja a hangparancsokat, de ha inkább az érintőképernyőn válogatna, akkor mindent megtalál a középső kijelzőn. Az almenük hadát a Zero Layer felülettel hidalták át, ami azt jelenti, hogy a legfontosabb elemek mindig láthatóak és elöl vannak. Na de hogy mik a fontos elemek?

Azt a mesterséges intelligencia (MI) dönti el, miközben az autót használjuk. Figyelembe veszi a sofőr szokásait, valamint a környezeti adatokat, és az alapján rendezi be a képernyőt.

Az, hogy egész pontosan hogyan akadályozzák meg a sofőrt, hogy ne nézze az anyósülés előtti képernyőn megjelenő filmet, nem derült ki. Sajjad Khan, a gyártó technológiai igazgatója megígérte, hogy fontos, hogy ne tereljék el a vezető figyelmét – bár arra nem tértek ki, hogy hogyan. Arra a kérdésre, hogy a teljes műszerfalat befedő kijelző hogyan befolyásolja a légzsákokat, szintén nem válaszoltak.

Kép: Mercedes-Benz
Kép: Mercedes-Benz

MI, like a Bosch

A Bosch idén is a fenntarthatóságra fókuszált, bár megspékelték egy kis MI-vel is. Kezdésként elbüszkélkedtek vele, hogy a 400 telephelyük már szén-dioxid-semlegesen működik. A következő lépés az, hogy a teljes értékláncban csökkentsék a károsanyag-kibocsátást. Tavaly megalapították a Bosch Climate Soultions nevű tanácsadó céget, ami más vállalatoknak segít elérni a környezetvédelmi célokat.

A környezetvédelem mellett a digitalizációba is sok energiát fektetnek, és ötvözik az MI-t (angolul AI) az Internet of Things-szel, azaz a dolgok internetével – ebből született az AIoT mozaikszó.

Az egyik ilyen kütyü egy érzékelő, ami mesterséges intelligenciát és gépi tanulást használva elemzi az egyén edzéseit. A testen és a fülön kell viselni, de használatához nincs szükség internetre vagy telefonra, ami adatvédelmi szempontból elég vonzó.

Ha már egészség, bemutatták a levegőminőség-mérőjüket is. Az eszköz méri a páratartalmat és a levegő aeroszolkoncentrációját, és jelez, ha a szoba szellőztetésre szorul. Ez a járvány idején különösen hasznos lehet. Szintén most lehetnek igazán hasznosak a biztonsági kameráik.

MI segítségével a kamerák például képesek megszámolni, hány fő van a boltban, vagy, hogy van-e olyan aki nem hord maszkot, így boltokban segíthetik az eladók munkáját.

A vérszegénységdiagnosztizáló gépüket is bemutatták, ami egy ujj beszkennelésével jelzi az alacsony hemoglobinszintet. Az MI labor és vérvétel nélkül, fél perc alatt kiadja az eredményt. A vírus ellen bevetették a Vivalytic nevű PCR-tesztelő rendszerüket is. A gép egyszerre öt mintát is képes elemezni, és 30 percen belül kimutatja a koronavírust.

A cég tavaly bemutatta a SoundSee nevű, MI-n alapuló szenzorrendszert, ami a Nemzetközi Űrállomásra készült. Most a NASA Tipping Point nevű projektjében más vállalatokkal és a Washingtoni Egyetemmel közösen olyan robotokon dolgoznak, amiket a Holdon vetnének be. A robotok MI-t használnának az automata navigációra, és vezeték nélkül lehetne őket tölteni.

A CES 2021 csütörtökön ér véget, így ha szeretne értesülni a bejelentésekről, kövesse a Telexet.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!