A Facebook határozatlan időre leállítja a politikai hirdetéseket az elnökválasztás után

2020. október 08. – 10:42

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

A november 3-án esedékes elnökválasztás után határozatlan időre leállítja a Facebook a közösségi oldalon futó amerikai politikai és közéleti hirdetéseket, és a hivatalos eredményre vonatkozó figyelmeztetéseket jelenít majd meg a hírfolyam tetején, hogy csökkentse a zűrzavar mértékét. A Facebook korábban hónapokig kitartott a politikai témájú hirdetések futtatása mellett, és bár a mostani változtatással a többi nagy közösségi oldal nyomdokaiba lépett, még mindig nem biztos, hogy sikerül majd gátat szabniuk a káosznak – írja a The Verge.

A cég szerdai blogposztjában jelentette be a változtatásokat, amelyek jóval szigorúbbnak tűnnek a bő egy hónappal korábban bejelentett extra szabályoknál. A Facebook akkor még azt tervezte, hogy a választás előtti hétre tiltja le a politikai reklámokat, és gyorsan lecsap azokra, akik le akarják beszélni az embereket a szavazásról, mással azonban egészen a hivatalos eredmények megjelenéséig nem készültek. Mark Zuckerberg hangsúlyozta, hogy rengeteget tettek azért, hogy ne ismétlődhessen meg a 2016-os fiaskó, de az elmúlt hónapok alapján egyáltalán nem úgy tűnt, hogy a Facebook túlnőtt volna a saját árnyékán, és rendszerint jóval le volt maradva a versenytársai mögött ezen a téren.

A most bejelentett reklámstop kifejezetten fontosnak tűnik, főleg annak fényében, hogy a legutóbbi álláspont alapján a választás után azonnal lehetett volna újra hirdetni, és a korábban elindított hirdetések is vígan futhattak volna, más cégek azonban már rég meglépték nagyjából ugyanezt. A Twitter már egy évre kitiltotta a politikai hirdetéseket a platformról, a Google pedig múlt hónapban jelentette be, hogy minden politikai és közéleti reklámot leállít a választás után. A Facebook egyébként azért nem tett ennyire drasztikus lépéseket, mert Zuckerberg szerint a kisebb politikai szereplők számára nagyon fontosak a hirdetések ahhoz, hogy online is növelni tudják a támogatói bázisukat.

A hirdetések befagyasztása mellett a Facebook azt is bejelentette, hogy megpróbál gátat szabni annak, hogy a jelöltek idejekorán bejelentsék a győzelmüket. A cég a szavazás lezárulta után információs dobozt tesz majd a hírfolyam tetejére, melyben jelezni fogja, hogy a Reuters, az AP és más lapok hirdettek-e már győztest. A választáshoz kötődő posztok közt már most is több olyan van, ami egy külön információs centerhez vezető linkkel van ellátva, de ha valaki idő előtt bejelenti a győzelmét, arra külön figyelmeztetéssel készül majd a cég.

Fotó: Facebook

A Facebook nemrég jelentette be azt is, hogy az elmúlt időszakban megint egyre népszerűbb QAnon-elmélethez kapcsolódó összes oldalt, profilt és csoportot törölni fogja. Ebből is látszik, hogy tényleg próbálják elkerülni a katasztrófát, de több szakértő is úgy látja, hogy semmi garancia nincs arra, hogy be is fogják tartani a most bejelentett irányelveket, mert eddig sem igazán mentek bele a komolyabb konfrontációkba. Az ugyanakkor némileg bizakodásra adhat okot, hogy a platform a héten szinte azonnal törölte Trump téves Covid-posztját.