Pihenőhelyből úti cél: ilyen a jövő benzinkútja
2024. december 23. – 10:55
Ahogy a világ változik, úgy az üzemanyagtöltő állomások is átalakulóban vannak. Egyre több az alternatív hajtású autó az utakon, és ha így haladunk, a nem is távoli jövőben át is vehetik a belsőégésű motorok felett az uralmat. De akkor mit fogunk csinálni a kutakon? Autót tölteni? Csomagot átvenni? Tárgyalni? Kávézni?
Valószínűleg sokunknak megvan az az élmény, amikor a szüleink ránk szólnak az autóban, hogy tilos felkapcsolni a világítást amíg állunk, vagy hogy a benzinkúton csak tankolunk, de nem veszünk semmit a magas árak miatt. A mai gyerekeknek már egyiket sem kell betartaniuk, sőt, a jövőben alighanem több időt töltenek majd a családok a kúton az egyéb szolgáltatásokkal, mint a tankolással.
Már csak azért is, mert a környezettudatosság ma fontos szerepet játszik, és ebből az autóipar sem maradhat ki. A kérdés már csak az, hogy az üzemanyag kereskedelmére épülő cégek mit kezdenek az új helyzettel, hiszen benzinből és gázolajból egyre kevesebb fogy majd. Ugyanakkor az elektromos hajtás terjedésével a tankolás (pontosabban töltés) tovább tart, mint egy robbanómotoros jármű esetén.
Az Európai Unió egy 2023-as döntés értelmében 2035-ig szorítaná ki a benzines és a dízeles gépjárműveket az újautó piacról. Noha nem egyik napról a másikra tűnnek el a belső égésű típusok, főleg, hogy a német lobbi eredményeként újonnan a határidő után is értékesíthetők a járművek, ha azokat szintetikus üzemanyag hajtja. A változás iránya azonban látszik, és az is, hogy húsz-harminc év múlva egészen máshogy nézhetnek majd ki a kutak. Ugyanúgy az energiáé lehet a főszerep, azonban szolgáltatások egész sora épülhet arra, hogyan töltsük el az üzemanyagtöltő állomásokon a megnövekedett időnket.
Messziről indultunk
A világ első feljegyzett töltőállomása Németországban Wiesloch városában üzemelt, és egy gyógyszertárban kapott helyet. Ezt követően több patika is töltött üzemanyagot az autókba mellékes üzletként, de arra sem kellett sokat várni, hogy máshol is megjelenjenek a modern benzinkutak elődei.
Amerikában 1905-ben a Missouri állambeli St. Louisban nyitott meg az első olyan kút, amit már direkt erre a célra építettek, Magyarországon pedig közel húsz évvel később, 1924-ben adták át Budapest első két, közterületi üzemanyagtöltő állomását: az egyik a Szabadság téren, a másik Keleti pályaudvar mellett működött. Az első állomásokon persze még nem lehetett háromszögszendvicseket vásárolni, de az árukapcsolás a közterületi kutak előtt létezett már hamar megjelent – sokszor szerviz és mosó mellé járt a tankolás.
Töltés gyorsan, egyszerűen
Amikor az emberek döntő többsége már nem a klasszikus üzemanyagért tér be a kutakra, más funkciókkal kell megtölteni azokat. A DC gyorstöltőpont kialakítása az egyik előremutató fejlesztés a jövő állomásainál, hogy az otthoni akár egynapos feltöltés helyett fél óra alatt ugorjon az akkumulátor töltöttsége maximumra.
Ugyanakkor nem mehetünk el a carsharing terjedése mellett sem, ami ugyancsak átírja az autózási szokásainkat – legalábbis a nagyvárosokban. A szolgáltatók flottájának egy része elektromos autókból áll, és ez a szám csak nőni fog a jövőben. A cégek jó eséllyel nem a megszokott kutakon töltik fel a járműparkjukat, hanem a saját telephelyükön, azonban az üzemanyagtöltő állomásokból lehet átvételi pont, ahol felvehetjük az elektromos autókat. Vagy épp a robogókat, rollereket, bicikliket – melyeknek éppúgy szerepe van az elektromobilitás terjedésében.
Ezenfelül megújuló energiaforrásokat is integrálhatnak a kutak: koncentrálhatnak a napenergiára vagy hidrogén töltőállomásokat üzemeltethetnek a fenntarthatóság érdekében. Ezek az újítások pedig szintúgy újradefiniálják a benzinkutak szerepét.
Hasznosan eltöltött idő
A benzinkutak üzleti modellje alapvetően arra az egyszerű tényre épült, hogy be kell térnünk tankolni, máshogy nem tudjuk megoldani a továbbhaladást. Ha viszont elektromos autót vagy plug-in hibridet vezetünk, akkor tölthetjük azokat máshol is – amikor azonban egy kutat célzunk meg, ott hosszabban tartózkodunk, mintha csak benzint tankolnánk a kocsiba. Meg kell tehát fogni a vásárlót, hogy úgy érezze, el akarja tölteni az időt a kúton, van értelme ott feltölteni a járművét.
A jövő töltőállomásaiból olyan találkozóhely és szolgáltató központ lehet, ahol a tankolás/töltés csak egy program a sok közül. Még kényelmesebben lehet inni, enni, vásárolni és akár teljesen meg is fordulhat a modell. Az emberek már nem a tankolásért térnek be, hogy aztán vegyenek egy csokit vagy szendvicset, hanem közvetlenül a bevásárlásért, kávéért, hotdogért veszik célba a töltőállomásokat.
Milyen irányba halad a MOL?
„A közlekedéshez szükséges energia értékesítése továbbra is kiemelt stratégiai célunk. A fogyasztói trendek változnak, ezekhez kell igazodni” – fogalmazott a jövőről Ratatics Péter, a MOL-csoport fogyasztói szolgáltatások üzletágának vezetője. Emellett azonban egyre erősebb branddé növi ki magát a cégcsoport kávézója, a Fresh Corner, ahol a MOL Group tíz országban évente 67 millió csésze kávét és 43 millió hotdogot ad el.
Ratatics Péter egy szeptemberi podcastben húzta alá, hogy önállóan definiálják a Fresh Cornert, amit a legtöbben a hotdogról ismernek – sokan csak azért kanyarodnak be egy MOL-kútra vagy térnek be a MOL Campusra.
A beszélgetést pedig úgy szummázta, hogy „Töltőállomásainkon literek helyett kilométereket adunk – legyen szó hagyományos üzemanyagról vagy elektromos töltésről. Hiszünk abban, hogy egy hosszabb úthoz a pihenés éppoly elengedhetetlen, mint az üzemanyag, ezért töltőállomásaink minőségi környezetben kínálnak kiemelkedő gasztronómiai élményt és feltöltődési lehetőséget ügyfeleink számára.” A MOL komplex szolgáltatási központokká szeretné átalakítani töltőállomásait, de azon is dolgozik, hogy – összhangban az uniós célokkal – fenntarthatóbbá és sokszínűbbé tegye üzemanyagportfólióját. A vállalat szerint a jelenlegi fosszilis üzemanyagokat fokozatosan lehet kiváltani, és ehhez egyszerre kell játszani minden hangszeren: a bioüzemanyagok, a biogáz, az elektromobilitás, a fenntartható kerozin és a szintetikus üzemanyagok mellett a hidrogén is szerepet játszhat majd a jövő mobilitásában. A jövő töltőállomásán tehát sokféle termék közül választhatunk majd.
A bioüzemanyagokról korábban a Telexen is írtunk.
Csomagpont és mosoda benzin helyett
A benzinkutak jövőjét érdemes kettéválasztani: az autópályák állomásai az előrejelzések szerint nem fognak óriási átalakuláson keresztülmenni. Részben azért, mert ezeken már most sok olyan kényelmi szolgáltatás megtalálható, ami útközben jól jön a játszótértől a melegételig. Egy hosszú úton az elektromos járműveket fel kell tölteni, illetve ezeken az utakon jelentős a teherforgalom, ahol feltehetőleg (legalábbis egyelőre) kevésbé terjed el az elektromos megoldás és az alternatív üzemanyag.
A városban azonban már más a helyzet, ott számos új vagy újszerű szolgáltatás épülhet a közeljövőben az üzemanyag-értékesítés mellé. Rengeteg benzinkút már most csomagpontként működik, és vannak olyan töltőállomások, ahol felszerelt szupermarketben intézhetjük a napi bevásárlást. Ahogy az éttermi szolgáltatások száma és minősége is érezhetően javul.
A kérdés az, hogy hol mire van igény. Japánban például mosodai szolgáltatással egészül ki egy-egy benzinkút, hogy hasznosan töltsük el az időnket, amíg várunk az autónkra. Máshol elképzelhető, hogy közösségi irodák nyílnak majd, esetleg szórakoztató központok épülnek ki, hogy mindent megkapjunk egy helyen. Könnyen elképzelhető, hogy – ahogy egykor a patikák mellékes tevékenységként árulták a gázolajat – a jövőben is ehhez a koncepcióhoz közelítünk. Intézhetjük az ügyeinket, kikapcsolódhatunk, töltődhetünk mi is – miközben a kocsinkat is feltöltjük árammal, benzinnel vagy más üzemanyaggal.
A cikk megjelenését a MOL támogatta