Sulikezdés megosztott autóval – megéri?
2023. szeptember 20. – 10:58
Most, hogy újra beindult az iskolaszezon, beköszöntött egy közlekedési szempontból is megterhelőbb időszak. Egyszerre lettek többen az utakon, a tömegközlekedés is nehézkesebbé vált, a szabad parkolóhelyek száma pedig jelentősen lecsökkent Budapesten, miközben a feladat adott: nyolckor becsengetnek és délután négykor vége a sulinak. Hogyan segíthet a megosztott autó?
A legtöbbeknek persze megvan a szokásos rutinja a reggeli, illetve a délutáni időszakra, hogy hogyan oldják meg ezt a feladatot a gyerekekkel. A többség percekre kicentizve időzíti az érkezés-indulás pillanatait, de az előttünk álló év jellemzően bővelkedik más kihívásokban is. Melyik gyerekes család ne találkozott volna azzal, hogy beesett egy külön program, ahová szinte azonnal oda kellene érni. Ha pedig több gyerekünk van, sokszor kell egyszerre két helyen lenni, de csak egy autónk van, pedig most nagyon kéne egy másik is. Ha egyáltalán nincs kocsink, azért jönne jól egy, mert sokkal egyszerűbb arra a pár kilométerre elugrani a gyerekkel, és vissza is érni minél hamarabb.
Ilyen esetekre „életmentő” megoldás, vagy egy kis tervezéssel akár napi szinten is működő gyakorlat lehet egy autómegosztót igénybe venni, ami segíthet a családi közlekedést egyszerűbbé tenni – méghozzá anélkül, hogy hosszú időre vállalnánk felesleges terhet. Sokszor írtunk már róla, hogy egy nagyvárosi autó, ideje nagy részében egy parkolóban ácsorgó kényelmi eszköz, feleslegesen nagy fix költséggel. Több számítás is alátámasztotta, hogy nagyjából hétezer kilométeres éves futásteljesítményig, egy új vagy néhány éves autóval szemben biztosan jobban megéri egy megosztott autó, mint a saját.
A vásárlás költségén felül ugyanis egy saját kocsi esetében ott az értékvesztés, a biztosítás, a parkolási díjak, a szervizelés, a takarítás költségei, nem is beszélve a tankolásról. Ráadásul jogosan érezhetjük, ha már magunk is egy zsúfolt város lakói vagyunk, hogy azt a kevéske parkolóhelyet, ami egy városban adatik, jobban meg kéne becsülni, nem pedig kényszerből tartott autókkal telezsúfolni. Egy közösségi autó akár 7-10 saját használatú autót kiváltva lényegében az összes fenti problémát orvosolja, azzal a kényelmi lehetőséggel, hogy tényleg „akkor van autónk”, amikor szükségünk van rá.
A Share Now rendszerben például félezer autó áll a rendelkezésünkre, akár 75 forintos percdíjtól, de további opcióként órákra vagy teljes napokra is elvihetjük, amihez nem kell más, mint egy okostelelefonos applikáció. Külön pozitívum, hogy a sulikezdés időszaka és a tanítási idő vége is kedvezményes időszakra esnek: reggel 6 és 10 között és délután négy óra és este hét között további 25 százalékkal olcsóbban lehet autózni. Így már akár 57 forintos percdíjjal is útnak indulhatunk. A lehetőség kéznél van, és virágzik – a Share Now használatára például több mint 90 ezren regisztráltak Budapesten is, és tavaly összesen csaknem 8 millió kilométert tettek meg a felhasználók.
Még jobb, ha már te lehetsz a sofőr
Az autómegosztás a jogosítvánnyal rendelkező diákok, hallgatók számára is egyre bevettebb opcióvá válik. Ugyan vonzó az a szabadság és rugalmasság, amit egy saját autó biztosít, fiatalként végképp nehéz az autó fenntartásának állandó költségeit vállalni. A fiatal felnőttek esetében a kötelező biztosítás akár 100 ezres összeg is lehet, a cascót, ami újabb modellek esetén szintén erősen ajánlott, pedig legolcsóbban is 60-80 ezer forint felett lehet csak kötni egy kisebb autóra is. Arról pedig végképp nem is beszélve, hogy sokan, akik csak bérlői egy fővárosi lakásnak és nem jár nekik parkolóhely, eleve nehezebben tarthatnak saját kocsit, már csak a horribilis parkolási díjak miatt is.
Az autómegosztó szolgáltatások használatának persze van alsó korhatára, ami a Share Now esetében például a 18-ik életév, továbbá legalább egy éves jogosítvány is feltétel, hogy bérelni lehessen, utána azonban szabad a pálya. A városi utakhoz ideális egy aprócska Fiat 500-as, míg élményautónak egy Mini Cabrio, és ha többen, kicsit messzebb is mennénk, akkor egy Peugeot 3008-as lehet tökéletes, akár többnapos országon belüli kirándulásra is.
Abszolút nem utolsó szempont a kevésbé rutinos vezetők számára az is, hogy országos autópálya-matrica is van minden, nem elektromos autón. A megosztott autózás ráadásul olyan műfaj, ami kicsit tudatosságra is szoktatja a fiatalabbakat, hiszen ezeket az autókat közösen használjuk. A rendszert értő és támogató felhasználók tudatosabban vigyáznak a közösség dolgaira, ami nagyon fontos egy élhetőbb jövő megteremtése szempontjából, és amire a legtöbb fiatal nyitott is. A kocsikat, amelyek többnyire automata váltósak vagy elektromosak, pár perc alatt meg lehet szokni. A játékszabályok is egyszerűek: tilos dohányozni az autókban, és azt is fontos tudni, hogy a kocsik útját a GPS-adatok alapján rögzítik.
Közösségi autózni nemcsak fiatalos műfaj, de a Share Now-nál a diákok még 25 százalékos kedvezményt is kaphatnak a percdíjas utakra. Ha pedig a szülők úgy döntenek, hogy így támogatják a gyermeküket, többféle kreditcsomag közül is választhatnak. Akár rövidebb utakra való egységet, akár nagyobb, 60 ezer forint feletti csomagot is lehet választani az autómegosztó ajánlatai közül.
És ha már szülők: az is lényeges szempont, hogy a megosztott autók újak vagy újszerűek, így biztonságosabbak is a friss jogsis diákok számára, mint a tipikus, idősebb első autók.
A cikk megjelenését a Share Now támogatta