Első autó helyett megosztott jármű?
2022. szeptember 2. – 10:55
Az első önállóan megtett autós utak sokszor kalandosak és biztosan meghatározó élmények. Ilyenkor azt érezzük, hogy megvan az áhított szabadság, végre mehetünk, amerre látunk. A jó érzés, persze gyorsan hozza magával a következő nagy dilemmát- meddig lehet a család kocsiját használva „autótulajdonost” játszani. Saját autó kéne, vagy legalább a lehetőség, hogy szabadon közlekedhessünk.
Leggyakrabban a továbblépés az, hogy szülői segítséggel megtörténik az első autó kiválasztása, és ki-ki a lehetőségei szerint útjára indítja a friss jogsis gyerekét. Különösebb magyarázat nélkül általános tanácsként érdemes azért megfogadni, hogy a biztonság a legfontosabb, legalább légzsákkal és fékasszisztenssel (ABS) is rendelkező használt autót válasszunk. Sőt, mára talán azt is érdemes figyelembe venni, hogy akár tetszik, akár nem, nagy lesz a kísértés, hogy a mobilt az autóban se tegyük le, nem árt, ha legalább Bluetooth-on keresztül lehetőség van a telefon kihangosítására. A nagy nyári melegben pedig még egy jól működő klíma is fontos lehet a kényelmes utazáshoz. Természetesen egy új autó ezeket tudni fogja – feltéve, hogy megengedhetjük magunknak.
Már ezek a minimum paraméterek sem könnyítik meg a vásárlást, főleg a jelenlegi időszakban. A legolcsóbb új autók ára nagyjából négy-öt millió forintnál kezdődik itthon. Csak az elmúlt évben átlagosan 17,5 százalékkal drágultak az új autók a KSH friss statisztikái szerint és a használtautó-piacon szintén komoly áremelkedés ment végbe, mert 17,9 százalékkal drágább ma egy átlagos használt autó, mint alig egy éve. Manapság már egy városi kisautó, mint egy Skoda Fabia újkori ára is 6 millió forint, négyévesen, 3,5-4 millió forintba kerül – ami egyben jól mutatja az újonnan vett autó értékvesztését ennyi idő alatt.
Az azonnali magas kiadásoknak persze koránt sincs vége egy saját autónál azzal, hogy megvettük és tankoljuk. A biztosításokat, adókat például ugyanúgy fizethetjük, akár új vagy használt az első autónk. A fiatalok esetében a kötelező biztosítás akár 100 ezres összeg is lehet, a cascót, ami újabb modellek esetén szintén erősen ajánlott, pedig legolcsóbban is 60 ezer forint felett lehet kötni egy kisebb autóra is. A biztosítás esetében sem véletlen, hogy a bonusz-malusz rendszer úgy lett kialakítva, hogy a balesetmentesen levezetett időt honorálják.
A parkolási díjakat sem fogjuk megúszni, akárcsak az autópályadíjakat, vagy az abroncscsere költségeit. Apropó parkolóhely, már arról a tényről sem szabad megfeledkezni, hogy egyre jellemzőbb a nagyvárosokban, hogy az önkormányzatok lakcímenként csak egy autó parkolását engedik megváltani jelképes összegért, a második autó engedélyéért igencsak borsos árat kell fizetni. Ha netán saját garázst keresnénk, akkor pedig szintén egy újabb azonnali kiadás tétel merül fel a frissen vásárolt járműnél.
Oszd meg és urald a költségeket
Itt jöhet a képbe – a fentiek alapján-, hogy az akár milliós azonnali kiadás és akár többszázezres havi költségek helyett carsharing szolgáltatást válasszunk első saját autó helyett. Ez alapvetően is olyan lehetőség, ami nem idegen a fiataloktól, akik sokkal nyitottabbak az alternatív mobilitási koncepciókra, mint az idősebb korosztályok. Érdemes tesztelni, mire is van valójában szüksége a friss autósnak. Akár egy teljesen elektromos járművet (EV), egy nagyobb szabadidő autót vagy egy kabriót is tudnak váltogatni, mindig épp, amire szükségük van.
Természetesen minden autómegosztó szolgáltatás használatának van alsó korhatára- a Share Now esetében például a 18-ik életév, és legalább egy éves jogosítvány is feltétel, hogy bérelni lehessen. Költségek tekintetében egyértelműek lehetnek az előnyök, ugyanis ha évente 7-8000 kilométert vagy ennél kevesebbet vezetünk, akkor várhatóan olcsóbban jön ki egy carsharing autó használata, mint egy saját fenntartásúé, és nem csak olyan színvonalú kocsikkal összehasonlítva, mint amiket a Share Now autói közül lehet használni. Erre vonatkozóan több számítást is lehet találni, amelynek részleteiről itt olvashatsz bővebben.
Minden sarkon állnak már
Maga az autómegosztó applikáció használata gyerekjáték. A rendszer alapja, hogy perc, óra vagy teljes napi elszámolásban lehet az autókat használni. Az appon keresztül foglalunk, nyitjuk, zárjuk a kocsikat, és látjuk azt is, hogy mennyit és mennyiért utaztunk. Nincsenek rejtett költségek: a parkolás, takarítás, biztosítás, szervízelés, tankolás és töltés mind az autómegosztó cég dolga. Országos autópálya-matrica is van minden autón, ami nem elektromos, a villanyautókon pedig Pest megyére.
A Share Now autóiból már 500 darab fut Budapesten és annak agglomerációjában, a városi utakhoz ideális, aprócska Fiat 500-astól, a Mini Cabrio-n át a Peugeot 3008-asig, ami tökéletes, ha több napos kirándulásról van szó. A döntő többségük modern automataváltós, amit pár perc alatt meg lehet szokni, akkor is, ha valaki először ül volán mögé olyan autóba, ahol nem kell váltani. Ami pedig az elektromos hajtást illeti, tökéletes lehetőség, hogy eleve azzal kezdje valaki autós életét. A csendes és dinamikus autók még senkinek sem okoztak csalódást, a kuplung és kézi váltó hiánya pedig inkább áldás a városi forgalomban.
Ráadásul, ha a szülő szeretné támogatni az első autó használatát, akkor kedvezményes kreditcsomagok közül is választhat. Akár rövidebb utakra való kreditet, vagy akár nagyobb, 60 ezer forint feletti csomagot választ valaki a Share Now ajánlatai közül, azt a lehető legegyszerűbben letesztelheti, hogy érdemes-e egyáltalán az első saját autóba beruházni. Az autómegosztó szolgáltatással továbbá fenntarthatóbb irányba tereljük magunkat és környezetünket, hiszen egy megosztott autó akár 10 parkolóhelyet is felszabadíthat a városban.
Érdemes tehát minden szempontot alaposan figyelembe venni mielőtt egy nagyobb kiadásba vágjuk magunkat és megvásároljuk az első autót.
A cikk megjelenését a Share Now támogatta