Új típusú turizmus? Németország a jó példa

2022. július 18. – 11:26

Új típusú turizmus? Németország a jó példa
Kép: Német Turisztikai Hivatal

Másolás

Vágólapra másolva

A kétéves járványhelyzet teljesen átírta az utazási szokásokat, soha nem lesz már olyan egy nyaralás, vagy egy pár napos kiruccanás sem, mint azelőtt. Az utazók preferenciái teljesen átalakultak, a legtöbben természetközeli, kisebb szálláshelyeket keresnek, fontos szempont a fenntarthatóság és a kulturális erőforrások megléte is. Németország az Európán belüli utazások második legkedveltebb úti célja, és a természetközeli célpontok, a kiépített túra- és kerékpárút-hálózat, és az épített örökség mellett ehhez az is hozzájárul, hogy az ország turizmusa gyorsan reagált a pandémia alatt megváltozott utazási igényekre. Sorra vesszük, hogyan.

A nagyvárosi szállodák mellett, panziók és vendégházak az erdő mélyén, tömeges és szervezett utak helyett egyéni túrák, zsúfolt programok helyett lassú, ráérős nyaralások, és egyre több digitalizált megoldás – ez csak néhány az utóbbi évek gyökeresen átalakult utazási trendjei közül, amelyek meghatározzák az utazók választásait. A pandémia után újjáéledő turizmus már egészen más értékeket helyez előtérbe.

Kép: Német Turisztikai Hivatal
Kép: Német Turisztikai Hivatal

2019-ben csúcsév volt a turizmusban, az elmúlt 25 év adataihoz képest mintegy 160 százalékos volt a növekedés. Ezt húzta keresztbe a járványhelyzet, de Németország 2021-ben, a pandémia második évében is a legvonzóbb úti célok egyike volt, és ezt az ország gyors alkalmazkodóképességnek is köszönheti a természeti adottságai, épített öröksége és sokszínű kulturális kínálata mellett.

Ezt a számok is alátámasztják: Németország 2021-ben az IPK International felmérése szerint a második helyen állt az európaiak legkedveltebb nemzetközi természeti úticéljainak listáján, tudjuk meg Czeiszing Miklóstól, a Német Turisztikai Hivatal (DZT) Magyarországi Képviseletének vezetőjétől (a dobogó tetején Spanyolország állt, a harmadik helyet pedig Olaszország szerezte meg). A kutatás szerint a hotel ár-indexek, a közlekedési és turisztikai infrastruktúra tekintetében a harmadik legjobb úti cél Németország.

A fenntarthatóság mellett az imázs is fontos

Németország tényleg a természet közelségére vágyók és a kirándulók, bringások Mekkája a nemzeti parkokkal, a mintegy 300 ezer kilométernyi túraútvonallal és 76 ezer kilométernyi kerékpárúttal. Szívesen utaznak ide a kastélyok és a várak rajongói is, és azok is, akik szeretnek a középkori városrészekben a fagerendás házak között, szűk utcákban sétálgatni, akik szeretik megismerni egy-egy-régió kézműves termékeit.

Az utazók a sokszínűség mellett a „megbízható” imázzsal rendelkező úti célokat részesítik előnyben. Czeiszing Miklós egy másik felmérést is említ (Nation Brands Index), amely szerint Németország áll a róla kialakult kép tekintetében az utazóknál a legjobban, maga mögé utasítva Kanadát és Japánt is. A turisztikai szolgáltatások kapcsolatban a „német minőség” példáját említi – ezen a téren nem kell külön megmagyarázni a jelzők mögötti tartalmat.

Kép: Német Turisztikai Hivatal
Kép: Német Turisztikai Hivatal

Új típusú turizmus

Mindez nem lenne elég, ha az ország nem tudna alkalmazkodni a jelentősen megváltozott igényekhez és trendekhez. „A természetközeliség iránti igény brutális mértékben nőtt a járvány és a digitalizáció hatására. Az utazók körében a nagy szállodák mellett egyre népszerűbbek a mobil home-ok, nyaralóházak, sőt lakóhajókat is bérelnek” – mondja a képviselet vezetője. A természeti látnivalókat – a nemzeti parkokat, a tengerpartokat, az erdőket, folyókat, stb. az utazók inkább egyénileg fedezik fel, és egyre nagyobb az érdeklődés a kevésbé ismert tájak iránt is, mint például a Sauerland régió, az Eifel- illetve a Taunus-hegység, vagy a Balti-tenger partja, ahol a tengeri és az erdei levegő ritka találkozása biztosítja az egészséges kikapcsolódást.

A másik trend, amit Czeiszing Miklós említ, a fenntartható üdülés. Egyre többen döntenek úgy, hogy úti céljuk kiválasztásánál alapvetően fontos a természet és a környezeti erőforrások megóvása. Németországban ezt könnyen össze lehet kötni a városnézéssel, amire továbbra is nagy a kereslet – az európai utazók városi úti céljainak rangsorában is ez az ország vezet. A nagyvárosok közelében nyugodt, természetközeli üdülőövezeteket találunk, amelyek a szuper és olcsó tömegközlekedéssel gyorsan megközelíthetők, de az is járható út, hogy a városban foglalunk szállást, és a városi élményeket a közeli természeti látnivalók felfedezésével kötjük össze. Ehhez most különösen jól jön a nyárra bevezetett 9 eurós jegy, amely Németország egész területén érvényes a tömegközlekedés bizonyos eszközein, a városi és regionális közlekedésben, beleértve a vonatokat.

Hódít az egészségturizmus

A járványhelyzet egy másik hatása az, hogy az emberek az eddigieknél egészségtudatosabb módon utaznak, és a nyaralást összekötik a gyógyturizmussal. Németországban mintegy 350 termál- és gyógyvizes fürdő található, és egyre nagyobb a hangsúly a fürdők infrastruktúrájának fejlesztésén. Czeiszing Miklós a mecklenburgi és nyugat-pomerániai termálfürdőket hozza fel példaként, ahol nemcsak az idősebb utazókra gondolnak, hanem a fiatalabb generációk szemléletmódját is formálják a „Kneipp-sulikkal és -óvodákkal”.

A magyarok számára a negyedik legnépszerűbb úti cél

A magyar utazók körében Németország a negyedik helyen szerepel Horvátország, Olaszország és Ausztria után az úti célok rangsorában. A magyarok a vendégéjszakák 50%-át Bajorországban és Baden-Würtembergben töltik el. (forrás: Német Turisztikai Hivatal)

Németország a zöld turizmus mellett tette le a voksát, és követi a pandémia miatt megváltozott igényeket. Ha fenntartható és természetközeli kikapcsolódást keresünk, vagy környezettudatos módját választanánk a városlátogatásnak, érdemes körülnézni az ezerarcú ország kínálatában, ahol a tengerparttól az erdőkig, a termálfürdőktől a történelmi épületekig rengeteg úti célt találunk. És most az országon belüli tömegközlekedésre sem kell külön büdzsét elkülöníteni.

A cikk megjelenését a Német Turisztikai Hivatal támogatta.

Kedvenceink
Kövess minket Facebookon is!