A BKK-bérlet árának harmadáért lehet keresztül-kasul utazgatni egész Németországon
2022. május 20. – 17:49
frissítve
Az energiaárak emelkedése miatt a német parlament jóváhagyta az új, három hónapra szóló havi 9 eurós tömegközlekedési jegyrendszert, így csökkentve az utazási költségeket az országban. Az akció június 1-én kezdődik, a kedvezményes árú jegyeket most péntektől lehet megvásárolni, írja a DW.
A 9 eurós havijegy Németország egész területén érvényes lesz a tömegközlekedés bizonyos eszközein, köztük a városi és regionális közlekedésben is.
Nem minden tömegközlekedési eszközre érvényes viszont az akciós bérlet. Mivel elsősorban az ingázást, a tömegközlekedési eszközök napi használatát segítenék ezzel, nem érvényes ez a kedvezményes árú havi a távolsági és InterCity-, valamint más prémiumvonatokra, továbbá nem használható I. osztályú utazásra. A felhasználás feltételeiről egyébként itt olvashat részletesen németül a Deutsche Bahn honlapján.
Hogy a 9 eurós havijegy milyen kedvező árat jelent, azt jól mutatja, hogy a 90 napos időszakra fizetendő 27 euró körülbelül a fele a legolcsóbb, belső berlini zónákra érvényes havi bérlet árának.
Miért vezetik be?
Az intézkedés célja a benzinfogyasztás csökkentése és a klímasemleges tömegközlekedéssel történő utazás elősegítése, ezzel is segítve az orosz energiától való függés csökkentését.
„Mindenki, aki tömegközlekedéssel utazik, hozzájárul ahhoz, hogy országunk ne függjön az orosz energiától, és közelebb kerüljünk a klímasemlegességhez” – fogalmazott Volker Wissing közlekedési miniszter.
A 9 eurós utazást nemcsak a helyiek, de a turisták is igénybe vehetik majd, bár elsősorban az ingázóknak szánják, hogy autójukat letéve közlekedjenek lakóhelyükön, illetve a támogatott jeggyel akár sokkal messzebbre is eljuthassanak.
Akit nem zavar a többszöri átszállás, 9 euróért egész Németországot átszelheti keresztül-kasul.
Németországban naponta tizenhárommillióan ingáznak vonattal. Az utasok rendszeresen panaszkodnak a zsúfoltságra, a szolgáltatások nem megfelelő színvonalára, a késésekre és a törölt járatokra. A vasúttársaság szerint a késéseket és a kimaradásokat azok a felújítási munkák okozzák, amiknek köszönhetően hosszú távon javulni fognak a vonatozás feltételei.
Használják majd?
Az ARD közszolgálati televízió számára nemrégiben végzett felmérés szerint a németek 44%-a mondta azt, hogy biztosan vagy valószínűleg élni fog a lehetőséggel. A városlakók 60 százaléka támogatta az elgondolást, míg vidéken 40 százalék alatt volt ez az arány. Az új bérletforma valószínűleg kisebb hatással lesz a külvárosi és vidéki területekre, ahol a lakosoknak sokkal kevesebb tömegközlekedési lehetőség áll rendelkezésükre, mint a városokban, ezért sokkal többet autóznak.
Mi lesz három hónap után?
Egyelőre nem tudni, hogy mi lesz a három hónapos akció végeztével, augusztus után. A szövetségi kormány a koalíciós megállapodásban vállalta, hogy több pénzt fordít a helyi közlekedésre, ám ez még azelőtt volt, hogy az infláció ekkorát nőtt volna, és a háború miatt az energiaárak elszabadultak volna.
A még kidolgozandó részletek ellenére sok klímáért aggódó aktivista bízik abban, hogy ez az olcsó nyári közlekedési mód sok embert meggyőz arról, hogy érdemes otthon hagynia az autóját.