Mi sem bizonyítja jobban, hogy A Nagy Ő a keresésről szól, és nem a találásáról, mint a műsor amerikai eredetijének Wikipédia-oldalán található összesítő táblázat. Amiben az látszik, hogy a huszonhat elkészült évadból összesen kettő darab pár van még együtt. A kedvencem amúgy az az év, amikor Colton Underwood amerikaifocista volt az agglegény, aki a műsor befejeztével szakított a párjával, majd egy év után coming outolt. Ez egyébként egy tökéletes megszerkesztett realitytörténet, kár, hogy az életben történt, és csak egy része a tévében.
Ahogy az új magyar A Nagy Ő főszereplőjének is az élete félig a képernyőkön kívül zajlik. Árpa Attila tévés kreatív-filmrendező-színész-műsorvezető-producert még tavaly nyáron vádolták meg azzal, hogy kokain volt a lakásán, amit tagadott. Az amúgy bevallottan narcisztikus Árpa már a műsor premierjének napján kiírt egy posztot az elsődleges kommunikációs csatornájának használt Facebook-oldalára, hogy előre tompítsa a kritikákat, és nem mellesleg promózzon egy csomó minden mást, amihez a közeljövőben köze lesz.
Lehet, hogy már most magam alatt vágom a fát, amikor ezt leírom, de Árpa Attila már a műsort nem látva is tökéletes választás erre a szerepre, persze azonkívül, hogy mindenki huhogva fogja nézni, hogy éppen van-e púder a bajsza környékén. Ő legalább egy tévébe való karakter, egy olyan országban, ami nagyjából szökőévente képes kitermelni egy igazán tévébe való karaktert, és annak is élet-halál harcot kell vívnia a magyar kereskedelmi tévézés olyan halálcsapdáival, mint mondjuk a teljesen inkompetens vetélkedők. Ha valaki kíváncsi arra, hogy kik például a nem tévébe való, emlékezetes figurák, akkor próbálja meg előbányászni az emlékeiből, hogy kik voltak a harmadik és negyedik magyar A Nagy Ő főszereplői.
„Talán egy picit be tudom ezt mutatni annak a generációnak, akik randiappokon szocialázódnak, hogy jobbra húznak, és küldenek egy dickpicet, hogy ezt bizony lehet máshogy is” – nyilatkozta Árpa a műsor egyik beharangozójában, és ez alapján simán azt lehetett volna várni, hogy főszereplőnk cilindert emelgetve segíti fel a hölgyeket a fiákerbe, amivel eldöcögnek a szalonba. Na, egyáltalán nem ilyen lett aztán Árpa. Kicsit olyan a benyomás tőle az első részben, mintha egy vígjátékban egy testcsere miatt beleköltözött volna egy tinifiú, aki rettenetesen zavarban van attól, hogy kihívó öltözetű és/vagy viselkedésű hölgyek lengik körül, akik alig várják, hogy puszit vagy egy tál körtét adjanak neki. A tál körtét nem azért írtam le, hogy vicces legyek, az egyik versenyző tényleg azt adja ajándékba neki, amikor megérkezik.
Árpát igazi macsóként ábrázolja A Nagy Ő, aki a bemutatkozó montázsban ruhástul és nem túl vagányan ugrik bele egy természetes vízbe, lóval ágaskodik, érzékien dekantál whiskey-t, cicát simogat, motorozik, jetskizik, és megtestesít egy rakás férfiasnak szánt tulajdonságot. Ez szöges ellentétben áll azzal az Árpa Attilával, aki egy hatalmas LA DOLCE VITA felirat alatt, egy számomra ismeretlen panzió előtt arról beszél, hogy legalább a Dancing with the Starsban volt, akibe tudott kapaszkodni, de most tényleg izgul.
Árpa egyébként színész, ami azt jelenti, hogy színészkedni is tud, viszont a legtöbb arckifejezésén tényleg csak az látszik, hogy húha. „Nagyon tetszik, ahogy itt megnyilvánulsz, nekem ez bejön” – mondja a műsorvezető Lékai-Kiss Ramóna, aki ezzel akár a startvonalnál el is dönthetné az egész versenyt, de ő sajnos nem versenyző. Árpa Attila kicsit hátradöntött fejjel, sunyin figyelő tekintetéből a maximumot kihozza a műsor, lassított felvételben.
A Nagy Ő lényege az a férfifantázia, hogy létezik 19 nő, akik mind egy agglegény kegyére áhítoznak, de igazából ez csak az ürügy, hogy a jófajta szemét-reality műsorok közhelyei szerint külsőleg kreált drámai helyzetekben egymásnak feszüljenek a külső hatással tisztában lévő résztvevők. A Nagy Ő-ben senki sem azért jött, hogy barátokat szerezzen, hanem azért, hogy megtestesítsen egy könnyen azonosítható típust, ami lehetőleg nagyon határozottan elválik egy másik ember archetípusától, hogy sose keverje össze őket senki. A casting minden ebben a műfajban, A Nagy Ő pedig pompásan eltalálta a castingot, pár összekeverhető arcon kívül sikerült olyan figurákat találni, akiket az ilyen szemét-realitykben szeretne nézni az ember, hogy elbújjon a révülettel vegyes szégyenében a takaró alá. A műsor jelentős része egyelőre abból állt, mint minden reality: az érkezésből. Végignézhettük, hogy Árpa Attila fogadja a versenyzőket, akiknek mind egyedi belépőket és a főszereplőnek szánt ajándékokat kreáltak.
Így jön a már emlegetett tál körte a szépségterapeuta Blanche-tól, a lélek- és energiagyógyász Natali egy üveg saját készítésű rózsaesszenciát nyom Árpa kezébe („ezek szerint spirituális vagy” – mondja hősünk megszeppenve). A kutyakozmetikus Bogi úgy adja a végzet asszonyát, mint egy meghibásodott replikáns, az abszolút kedvencem, Virág pedig a saját testét hozza, ugyanis ő szabadidejében a szenvedélyének él, és bikini-fitnesszmodell. Virág nagyon sajátosan beszél, hangsúlyoz és fogalmaz, amit én minden gonoszság nélkül leginkább Budapest TV-dialektusnak tudnék nevezni. Később ő dobja be az összes versenyző közé a kérdést, hogy „ki várja vele az első csőrözést?”. Én most már rettenetesen, ha Virágnak összejön, aki egy másik pillanatban kerek perec megmondja, hogy ő bizony szeret enni.
Mint minden ilyen realityben, vannak azok a versenyzők, akik valószínűleg elég komoly eséllyel indulnak, és hacsak nem kezdenek el mondjuk karlendítve masírozni, esetleg a brüsszeli szankciókról elismerően bájcsevegni az igaz szerelem és a párkapcsolatok fontossága helyett, valószínűleg a műsor végéig el fognak menetelni. Veszélyes gondolatoktól nem kell félni, mert azok javarészt Árpa Attila körül forognak, aki miatt a nők jelentős része elveszti az eszét.
„Fess, magas, jó kiállású férfi, mit ne mondjak, a pillangók megjelentek a gyomromban” – mondja róla például az első felbukkanó versenyző, Fruzsina, aki valami miatt hozzáteszi, hogy akár indulhatnak is haza, az anyukája már várja. A Nagy Ő egyébként olyan, mintha még mindig dübörögne családok éve, rengeteg beszélgetés van arról, hogy kinek van gyereke, ki szeretne még gyereket, Árpa Attila hogy áll a gyerekvállaláshoz. Egy versenyző valami furcsa okból egy babahordozóval érkezik, csak egy pezsgő van benne, nem pedig csecsemő. „Rettenetesen hízelgő, hogy egy anyuka képes otthon hagyni a gyerekét miattam” – mondja Árpa az értékesítő Kittiről.
Hétfő este sajnos csak az első része ment le A Nagy Ő-nek, de az pontosan olyan volt, mint minden hasonló műsor első része – feszengős, erőltetett alapozás annak, ami majd történni fog. A műsor promói kifacsarják a maximumot abból a pillanatból, amikor valaki egy iszonyatosan nagy pofont lekever Árpa Attilának, de sajnos ehhez megközelítő dráma sem nagyon volt még.
Már azonkívül, hogy a totálisan felszínes benyomásai alapján hősünknek búcsút kellett intenie három hölgynek, ami hát, na, nem az elviselhetetlen feszültség leghatékonyabb generátora. De cselekmény még így is belefért, már nagyon hamar kialakultak a potenciális befutók, a klikkek, a frontok, az ellentétek (egyértelműen Virág lesz az a karakter, akitől mindenki meg akar majd szabadulni, kivéve a producerek).
Azonkívül, hogy a 2022-es televíziózás alapminőségének számító HD-felbontásban mindenki, kivétel nélkül roppant előnytelenül néz ki, nem sok változott felépítésben attól, ahogy 2003-ban elindult Noszály Sándorral. Talán csak Árpa Attila pöttöm fülhallgatója utal arra, hogy a technika már előrébb jár, illetve a maradandó sminkek és szépészeti beavatkozások terén is volt fejlődés. Magyarországon a férfiak és nők egymáshoz való viszonya sem sokat változott, sőt, ahogy idéztem már, Árpa arról beszélt korábban, hogy direkt valami régimódit szeretne visszahozni a viselkedésével.
Azzal, hogy az agglegény egy karakteres, de azért kicsit dinka úr lett, aki már önmagában bulvárszereplő, megidézi azt a korszakot, amikor a The Bachelor elindult – a szeméttelevíziózást, a menekülést a mindennapokból, azt a fajta szórakozást, amikor feszengve nézzük, hogyan konspirálnak ismeretlenek egymás ellen egy nyeremény reményében. „Sikeres és boldog vagyok az életemben, csak egy dolog hiányzik az életemből” – mondja A Nagy Ő-ben a sminktetováló Ági az igaz szerelemről. Ha valakinek egy retró cringe comedy hiányzik éppen, meleg szívvel tudok ajánlani egyet.
A Nagy Ő hétköznap este látható a TV2 műsorán, a Super TV2-n ismétlik következő nap, illetve lehet nézni online is a TV2Play oldalon.