Mit nézzünk, ha nem mehetünk moziba?

2020. december 08. – 21:04

Mit nézzünk, ha nem mehetünk moziba?
Andrew Rannells, James Corden, Meryl Streep és Nicole Kidman a The Prom – A végzős bál című filmben – Kép: Netflix

Másolás

Vágólapra másolva

Két fontos dolog történt az utóbbi héten a mozizás világában. Az egyik az, hogy a járvány miatti korlátozásokat Magyarországon meghosszabbították január 11-ig, ami azt jelenti, hogy addig a napig akkor sem tudnánk elmenni moziba, ha éppen nem lenne rajtunk kívül senki a nézőtéren.

A másik pedig az, hogy a Warner bejelentette: minden 2021-es filmje a premier napján elérhető lesz az HBO Max kínálatában is az előfizetőknek. Ez óriási égszakadás-földindulást hozhat a filmes világba (nemsokára megjelenik erről egy hosszabb cikkünk is), és a döntésre már most elkezdtek kiborulni a filmesek. A Legendary filmgyártó cég, ami például a Godzilla vs. King Kongot és az új Dűnét is finanszírozta, feltehetőleg perelni fog, mert a cégnek csak 30 perce volt, hogy reagáljon a bejelentés előtt a Warner döntésére.

Christopher Nolan, a nyáron még moziba engedett Tenet rendezője az HBO Maxot a „világ legrosszabb streamingszolgáltatójának” nevezte, és nem hitte el, hogy a cég ezt meg merte tenni mindenféle megbeszélés vagy alku nélkül, egyszerűen a filmkészítőket kész tények elé állították.

Hogy pontosan hogyan fogjuk majd megnézni Magyarországon a 2021-es Dűnét vagy a Warner többi filmjét, az majd elválik akkor, mindenestre megint ott vagyunk az országban, hogy új filmeket csak streamingszolgáltatókon és online boltokban lehet nézni, úgyhogy mutatjuk, hogy mik az érdekes újdonságok a kínálatban.

NETFLIX

Mank – David Fincher új filmje Herman J. Mankiewicz írót mutatja be, aki az Aranypolgár forgatókönyvét írta, de megfeledkezett róla a történelem. A fekete-fehér, szándékosan öregbített, néha zavaros struktúrájú életrajzi film azoknak csemege, akik valamennyire képben vannak a harmincas évek Hollywoodjával, vagy legalább is érdekli őket annyira, hogy két órán keresztül ismerkedjenek a sűrűjével. Itt írtunk a filmről. (december 4.)

Selena – Selena Quintanilla-Pérez a mexikói, úgynevezett tejano zene királynője volt, akit egy különösen zűrös tragédiában egy rajongója ölt meg 1995-ben, de Európában lehet, hogy ismerősebb a neve az 1997-es életrajzi film miatt, amiben Jennifer Lopez alakította az énekesnőt. Most egy kilencrészes sorozat készült róla, ami sokkal bővebben bemutatja a karrierjét, felemelkedését, és a családi életét is. Nem csoda, a két producer Selena édesapja és testvére voltak. Selenát Christian Serratos alakítja, akit leginkább a Walking Deadből lehet ismerni. (december 4.)

Rose Island – Itt egy Észkombájnba való sztori: 1968-ban egy olasz mérnök épített egy mesterséges szigetet az Adriai-tengeren, majd kihirdette, hogy ez egy független ország. Természetesen mivel hatvanas évekbeli olaszokról van szó, ezért rögtön lett a szigeten (ami inkább egy jól bebiztosított stég volt) egy bár és egy klub is, létrehoztak saját pénznemet, bélyegeket nyomtattak, és természetesen csípték az olasz hatóságok szemét. A Wikipédián el lehet olvasni az egész sztorit is a Rózsa-szigeti köztársaságról, de lehet, hogy érdemes elkerülni a spoilereket, és inkább megnézni ezt az olasz filmet. (december 9.)

The Prom – A végzős bál – Nem tudom, hogy összesen hány Ryan Murphy létezik, de az ember, aki idén elkészítette a Hollywood, a Ratched, és A politikus című sorozatokat, meg közben éppen száz másikon is dolgozott, rendezett egy musicalt is Meryl Streeppel, James Cordennel és Nicole Kidmannel. A sztori egy Broadway-előadás alapján készült, amit viszont egy igaz történet inspirált: 2010-ben egy Mississippi állambeli iskolában a tanárok annyira bepöccentek, amikor egy leszbikus diák a barátnőjével akart menni a szalagavatóra, hogy az egész bált inkább lefújták. Egy csomó híresség melléjük állt, a való életben többek között a Green Day, a The Prom című musicalben viszont egy csomó lecsúszott színész, akik úgy érzik, hogy itt a lehetőség helyre rakni a kisiklott karrierjüket, amikor egy másik bált szerveznek az iskolában egy csomó tánc és éneklés mellett. (december 11.)

HBO GO

Eufória különkiadás – Az Eufória volt a tavalyi év egyik legnagyobb dobása az HBO-n, és ugyan a második évadra még várni kell 2021-ig, két átvezető rész már elkészült belőle, az elsőt már most, a másodikat majd januárban lehet megnézni. Az első évad fináléja után játszódó részben Zendaya szerepel, és a magyar Rév Marcell volt az operatőre, akárcsak pár korábbi epizódnak. (december 4.)

Szabad szavak – Steven Soderbergh rendező megjósolt egy globális járványt (Fertőzés), forgatott telefonnal filmet az NBA körüli machinálásokról (Szárnyaló madár), belerakta Meryl Streepet egy kövérítő ruhába, hogy a Panama Papers-botrányt feldolgozza (Pénzmosó), és ez csak egy véletlenszerű válogatás abból, hogy az utóbbi években miben mesterkedett. Most fogta megint Streepet, és gyakorlatilag a óceánjárók haláltusája közben rendezett vele egy szinte teljesen improvizált történetet egy ilyen hajó fedélzetén, teljes titokban, miközben New York és Southhampton között hajókáztak. (december 10.)

APPLE+

Wolfwalkers – Az ír Cartoon Saloon rajzfilmstúdió stílusát már fel lehet ismerni, ők készítették a Kells titkát és A tenger dalát is, de amíg ezek mozikba kerültek az utóbbi évtizedben, addig a Wolfwalkers már az Apple szolgáltatásán debütál. Ez is az ír folklór egy részét dolgozza fel, egy olyan farkasvadász fiúról, aki megváltozik, amikor találkozik egy állítólagos farkasember-lánnyal. (december 11.)

AMAZON PRIME

Sound Of Metal – Vannak filmek, amiknek a történetleírásánál sem kell több, hogy az embernek kedve legyen megnézni: a Sound of Metal egy metáldobosról szól, aki elkezd megsüketülni, és mellesleg Riz Ahmed alakítja, aki már száz dologban bizonyította, hogy bombajó színész, az Aznap éjjel vagy a The OA című sorozatoktól kezdve, de még a Jason Bourne-ban vagy a Venomban is a maximumot ki tudta hozni a sekélyes gonoszszerepekből. A Sound Of Metal sztorija Derek Cianfrance rendezőtől származik, neki olyan iszonyatos nyomasztásokat köszönhetünk, mint az Ez minden, amit tudok című sorozat, vagy a Túl a fenyvesen, amit viszont az ezt a filmet rendező Darius Marder írt.

EGYÉB (ITUNES, GOOGLE PLAY, STB.)

Staten Island királya – Úgy volt, hogy még tavasszal mozikba kerül nálunk Judd Apatow (40 éves szűz, Felkoppintva) legújabb filmje, de végül augusztus lett belőle, viszont a korai amerikai online premier helyett egészen mostanáig kellett várni, hogy végignézhessük Pete Davidson főszereplésével, és az élete apróságainak felhasználásával készült keserű komédiát. Amit egyébként pont arra terveztek, hogy az ember a kanapán fetrengve, lehetőleg vasárnap délelőtt vagy rögtön ebéd után nézze meg, mert olyan, mint a legtöbb Apatow-film: hosszú, dekoncentrált, elnyújtott, mégis átlengi valami barátságos hangulat. Itt a lényeg Davidson, a hülye tetkókkal teli, gyakran szuicid gondolatokkal küzdő komikus, aki gyakorlatilag önmagát alakítja, de hogy ezt a személyiséget mennyire tudjuk hosszabb távon elviselni, az már csak tőlünk függ.

Karácsonyi meglepi – Ha a The Prom nem lett volna elég ünnepi leszbikus párokból, akkor itt van a Karácsonyi meglepi, amiben egy nő (Mackenzie Davis) haza akar látogatni a családhoz karácsonykor a barátnőjével (Kristen Stewart), csak éppen a család nem tudja, hogy a lányuk a saját neméhez vonzódik. Mindenféle galiba lesz ebből, főleg amikor feltűnik a színen a lány exe (Aubrey Plaza), de a lényeg, hogy a Karácsonyi meglepi az a klasszikus karácsonyi film, ami kicsit béna, kicsit idegesítő, de minden második poén okés benne, és a végére talán jobban érezzük magunkat. És az tök mindegy, hogy egy lány-lány pár a főszereplője.

Mario Puzo A Keresztapa című regénye alapján, Epilógus: Michael Corleone halála – Az e heti legkirályabb magyar című film ez, másnevén a Keresztapa 3., ami a trilógia legkevésbé szeretett darabja, és amit Francis Ford Coppola rendező úgy döntött, hogy újravág, kap egy új nyitányt és új befejezést. A filmet ugyan egy rakás Oscar-díjra jelölték, de sem a kritikusoknak, sem a közönségnek nem tetszett igazán, a legfájóbb pont mindenkinek Sofia Coppola szerepeltetése volt, aki az utolsó pillanatban kiszálló Winona Ryder helyére került bele. Sofia Coppola szerint az újravágott film egyértelműen jobb lett.