Verstappen az évszázad fordítására készül, a McLaren csak magának szúrhatja el

2021 után újra az utolsó fordulóban dől el a Forma–1 világbajnoki címe. Négy éve nem maradt el a dráma, még fellebbezés is lett belőle, de végül Max Verstappen lett a győztes, Lewis Hamiltont megelőzve. Verstappen most is ott van az esélyesek között, egy McLaren-szendvicsből előretörve próbálja megszerezni ötödik vb-címét. Ő 396 ponttal áll, Piastri 392-vel, Norris 408 pontról indulva a legesélyesebb az utolsó futam előtt.
Utoljára 1974-ben nyert a legjobban álló pilóta akkor, amikor (legalább) háromesélyes csatában dőlt el a világbajnokság sorsa a szezon utolsó versenyén. 51 éve Emerson Fittipaldi nem remegett meg, azóta viszont öten is. 1981-ben Carlos Reutemann, Nelson Piquet és Jacques Laffite hármas harcából Piquet jött ki a legjobban, aki egy ötödik hellyel is be tudta előzni a pontszerzés nélkül záró Reutemannt. 1983-ban megint Piquet éve jött, a második vb-címét is nagy hajrával nyerte, mert a szezonzáró előtt még Alain Prost vezette a bajnokságot, de még René Arnoux is versenyben volt. Piquet viszont egy harmadik hellyel beelőzte a Dél-afrikai Nagydíjon kieső Prostot. 1986-ban Prost javított hátrányból, Nigel Mansell és Piquet voltak versenyben a szezonzáró előtt. Prost nyert, Piquet második lett, Mansell kiesett, ezzel Prost lett a világbajnok.
A következő hármas csatára 2007-ig kellett várni, akkor Lewis Hamilton, Fernando Alonso és Kimi Räikkönen harcoltak egymással. Räikkönen nyert (az utolsó négy futamból hármat megnyerve hajrázott óriásit), így a harmadik helyről ugrott előre, egyenesen a világbajnoki címig. Utoljára 2010-ben dőlt el a vb-elsőség az utolsó futamon, kettőnél több pilóta között, akkor négyen mentek a vb-címért. Fernando Alonso állt a legjobban, őt Mark Webber, Sebastian Vettel és Hamilton üldözték, végül Vettel lett a világbajnok, nem utolsósorban annak köszönhetően, hogy az utolsó négy futamból hármat megnyert.
Idén Verstappen akár az utolsó háromból mindet is megnyerheti, hiszen Las Vegasban és Loszaílban is ő nyert, ám önmagában a győzelem nem elég az ötödik vb-címéhez. Nézzük, kinek mi kell a végső sikerhez!
Lando Norris
- Ha dobogón végez, teljesen mindegy, hogy Verstappen és Piastri mit csinálnak, Norris megszerzi saját első, és a McLaren 12. egyéni vb-címét (utóbbiból az elsőt 2008 óta).
- Ha Norris csak a negyedik, ötödik, hatodik vagy hetedik helyen végez, még mindig világbajnok, ha Verstappen nem nyer; hatodik helytől lefelé pedig már az is veszélyes rá, ha csapattársa, Piastri legalább a második helyen zár.
- Ha Norris csak nyolcadik, akkor még jó neki, ha Verstappen harmadik és Piastri második.
- Ha csak kilencedik helyen, vagy annál hátrébb ér célba, szintén megszerzi a vb-címet, amennyiben Verstappen csak a negyedik, és Piastri a második vagy a harmadik lesz.
Max Verstappen
- Verstappen csak akkor nyerhet, ha a dobogón végez, de még így sem garantált a siker.
- Ha nyer, Norris legfeljebb a negyedik lehet, Piastrit pedig nem kell figyelni.
- Ha Verstappen a második, Norris maximum a nyolcadik, Piastri pedig legfeljebb harmadik lehet.
- Ha Verstappen csak a harmadik helyen ér célba, még mindig lehet világbajnok, ha Norris legfeljebb a kilencedik, Piastri pedig legfeljebb a második helyen ér célba.
Oscar Piastri
Az ausztrál McLaren-pilóta csak két esetben nyerhet:
- ha nyer és Norris maximum a nyolcadik, ebben az esetben Verstappen nem rúghat labdába;
- ha második, Norris legfeljebb 1 pontot gyűjt, Verstappen pedig nem kerül dobogóra.
Egy esetleges pontegyenlőség esetén a futamgyőzelmek száma dönt, ebben a tekintetben jelenleg mindenki 7-7 győzelemnél jár. Úgy nem jöhet össze pontegyenlőség, hogy valaki megszerzi a 8. futamgyőzelmét, tehát ha bármilyen pontegyenlőség állna fenn, Norris előzné a két riválist, mert neki több második helye van, mint akár Verstappennek, akár Piastrinak. Verstappen és Piastri pedig nem tud pontegyenlőséggel zárni úgy, hogy a vb-pontverseny első két helyén zárjanak, vagyis nem fordul elő olyan forgatókönyv, hogy az ő pontegyenlőségük esetén a helyezések döntsenek a vb-címről.
Az F1 75 éves történetében egyébként kilencszer fordult elő, hogy a legvégén valaki fordítani tudott.
Verstappennek nincs vesztenivalója, de a McLaren helyzeti előnyben lehet
Ami az erőviszonyokat illeti, várhatóan nem lesz majd lényegi erőkülönbség a Red Bull és a McLaren között, nem látunk majd olyan sebességbeli eltérést a két csapat között, hogy már a szombati időmérő után meg lehessen mondani, ki nyerheti a vb-címet. Az aktuális formát nézve a McLaren sorban négy időmérőt nyert meg, de ebből csak kettőt tudtak futamgyőzelemre váltani, a legutóbbi két nagydíjat Verstappen nyerte.
Vagyis hiába a látszólagos McLaren-erőfölény, ez önmagában nem garancia a sikerre. Verstappen pedig, aki a mezőny alighanem legjobb pilótája, úgy mehet előre, hogy tudja, nincs mit vesztenie, miközben a McLarennél végig ott lehet az emberek fejében, hogy Piastrit nézve több mint 100 pontos előnyt herdáltak el Verstappennel szemben.
A legnagyobb nyomás egyértelműen Norrison lesz, a McLaren viszont maximálisan ki tudja használni, hogy ketten mennek egy ellen, a Red Bull másik pilótája, a 2026-os szezonra ejtett Cunoda Júki ugyanis nem nagyon tud segítséget nyújtani Verstappennek, annyira lassú.
A McLaren csapatfőnöke, Andrea Stella kellőképp homályosan nyilatkozott ahhoz, hogy ne lehessen pontosan érteni, mi is lesz a csapaton belüli stratégia. Megerősítette ugyan, hogy Norris és Piastri szabadon versenyezhetnek egymással és kijelentette, hogy „Nem lesz olyan utasítás, amely kizárja a másik pilótát, ha ő olyan helyzetben van, hogy megnyerheti a futamot”, ugyanakkor arról is beszélt, hogy lesz „együttműködés” a pilóták között, ha úgy alakul. „Megvárjuk, hogyan alakul a helyzet, de annyit biztosan mondhatok, hogy lesznek egyeztetések, és lesz egy olyan közös versenyzési megközelítés, amelyben a csapat és a pilóták egységesen járnak el – ahogy ezt mindig is tettük” – mondta Stella.
Mivel Norris 16 ponttal jobban áll, mint Piastri, a legvalószínűbb az, hogy Piastrinak kell majd segítenie Norrist, és nem fordítva. Ez a gyakorlatban annyit jelenthet, hogy ha a futam kései szakaszában, mondjuk, Verstappen halad az élen, Piastri a harmadik és Norris a negyedik, akkor egy helycserével bebiztosítják Norris világbajnoki címét.
A három vb-esélyes nagyon nyugodtan nyilatkozott csütörtökön. Verstappen arról beszélt, hogy nyugodt, mert van már négy vb-trófeája, már elérte, amit akart, nincs mit veszítenie. Norris elmondta, hogy nem tartaná fairnek azt kérni Piastritól, hogy engedje el őt csak azért, hogy bajnok lehessen, Piastri pedig azzal ütötte el az elengedésre vonatkozó kérdést, hogy nem kért tőle ilyesmit a csapat, így nincs miről beszélnie.
Egy korszak vége
A 2025-ös Abu-dzabi Nagydíj leintésével leköszön egy korszak a Forma–1-ben, jövőre ugyanis részben új szabályrendszer szerint épített autók jönnek, új típusú motorokkal. Nagyon-nagyon leegyszerűsítve a változás négy területen lesz tetten érhető: változik a karosszéria, az aerodinamika, a motor és az üzemanyag.
Kisebb, könnyebb autók jönnek, a mostani, közel 800 kilós autók súlya 768 kilóra csökken, a tengelytáv 20 cm-rel rövidül, 3400 mm-re, a szélesség 10 centit csökken, 1900 mm-re.
Az aerodinamikai változások között legfontosabb, hogy eltűnik a DRS, vagyis a nyitható hátsó szárny, az előzéssegítő rendszer. Visszatér viszont az 1994-ben betiltott aktív aerodinamikai rendszer, ami menet közben, szenzorok alapján alakítja az autók viselkedését. A leszorítóerő 30, a légellenállás pedig 55 százalékkal csökken a 2025-ös autókhoz képest.
Az új motorokban 50-50 százalékban oszlik majd meg a belső égésű és az elektromos motor által biztosított teljesítmény. Eltűnik az eddig használt, rendkívül bonyolult működésű hőenergia-visszanyerő (MGU-H), egyedül a fékezésből táplálkozó kinetikusenergia-visszanyerő (MGU-K) marad. Emellett 100 százalékban zöldüzemanyagra vált az F1.
Mint minden ilyen változás, ez is alapvetően boríthatja fel az erőviszonyokat, a 2025-ös szezont például a mezőny második felében záró Aston Martin rengeteget profitálhat a tervezőzseni Adrian Newey leigazolásából – Newey korábban 12, konstruktőri és 14 egyéni vb-címet nyert autón dolgozott az F1-ben.
Jövőre újra 11 csapat lesz, beszáll ugyanis a Cadillac (Valtteri Bottast és Sergio Pérezt visszahozva), az Audi irányítása alá kerül a Sauber, és nevet vált a Toyota befolyása alá kerülő Haas, amely TGR Haas néven folytatja, ez a rövidítés a japán márka versenyrészlegét, a Toyota Gazoo Racinget jelöli.
A 2025-ös Abu-dzabi Nagydíj programja (magyar idő szerint):
- december 5., péntek 10.30 – első szabadedzés
- december 5., péntek 14.00 – második szabadedzés
- december 6., szombat 11.30 – harmadik szabadedzés
- december 6., szombat 15.00 – időmérő
- december 7., vasárnap 14.00 – futam