26 év után újra az F1 csúcsán a McLaren
2024. december 8. – 15:42
A McLaren konstruktőri bajnoki címét hozta a Forma–1 történetének leghosszabb szezonja, a 24. futam, az Abu-dzabi nagydíj végén a wokingi csapat 26 év után tért vissza újra a csúcsra. A kaotikusan induló, de végül az eseményeket nézve lelassuló versenyen Lando Norris rajt-cél győzelmet aratott, akkora tempót diktált, hogy a top 10-en kívül mindenkit lekörözött. A dobogóra még Carlos Sainz és Charles Leclerc állhattak fel.
Maga verseny meglehetősen kaotikusan indult, több kisebb koccanás, és emiatti megpördülés is volt az első körben. Rögtön az első kanyarban az akkor épp második-harmadik helyeken haladó Oscar Piastri és Max Verstappen értek össze, mindkét pilóta megpördült, de jelentősen visszaesve folytatni tudták a versenyt. Nem ért véget az első kör, amikor Sergio Pérez is megpördült a másik Red Bull-lal – a mexikói ráadásul nem is tudta folytatni a versenyt, a második körben félreállt és feladta a futamot, ami könnyen lehet, hogy az utolsó lesz számára az F1-ben. Hiába rendelkezik szerződéssel 2025-re, annyira gyengén teljesített a szezonban (meg az elmúlt években), hogy a csapat inkább egy erősebb társat szerezne helyette Verstappen mellé.
A megpördülések után az élen Lando Norris vezette a mezőnyt, mögötte Carlos Sainz, Pierre Gasly, George Russell, Nico Hülkenberg, Fernando Alonso, Kevin Magnussen, Charles Leclerc, Lance Stroll és Verstappen következtek az első tíz helyen – legalábbis a hatodik körben ez volt a sorrend. Közben Verstappen 10 másodperces büntetést kapott, amiért nekiütközött Piastrinak, így ő mindenképp további visszaesésre számíthatott. (Piastri később szintén kapott egy 10 másodperces büntetést, ő a Franco Colapintóval való ütközéséért.)
A verseny legnagyobb téttel bíró csatája a McLaren–Ferrari-párharc volt, hiszen ez a két csapat ment a konstruktőri bajnoki címért. Ám amíg Norris haladt az élen, a McLarennél nyugodtak lehettek, hiszen McLaren-futamgyőzelem mellett sehogy nem előzhetett a Ferrari.
Az 58 körös futam felénél, a 27. körben jött egy kulcsmomentum, amikor a McLaren a hibátlanul végrehajtott kerékcserével Sainz elé tudta visszaküldeni Norrist. Utóbbi 1,5 másodperces előny tudatában hozhatta minél gyorsabban üzemi hőmérsékletre a gumijait, ami sikerült is, Sainz nem került közelebb hozzá.
Az élmezőnyből az utolsó mercedeses versenyét teljesítő Lewis Hamilton várt ki legtovább az első kerékcseréjével, a 35. körben kapott friss gumikat, ezután a hetedik helyre tért vissza, ráadásul közepes keverékű, gyorsabb gumikon, miközben még egy kivétellel mindenki más kemény gumikon volt, tehát Hamilton előzésekre is számíthatott. És hozta is őket, nyolc körrel később már az ötödik volt, csapattársa, Russell mögött haladva. Az utolsó körben őt is befogta, ezzel végül a negyedik helyen zárt a 16. helyről indulva.
A kerékcserék után az élen haladó Norris mögé odasorakozott a két Ferrari, de Sainz 2. és Leclerc 3. helye is kevés volt ahhoz, hogy a pontversenyben a McLaren elé kerüljenek, és mivel nem tudták megközelíteni a McLarent, eldőlt a konstruktőri verseny.
A McLaren története kilencedik konstruktőri bajnoki címét szerezte, ezzel beérték a Williamset a második helyen, az első továbbra is az eddig 16 bajnoki címet szerző Ferrari. A McLaren 26 éve, 1998-ban volt utoljára bajnok, hogy mindezt kontextusba helyezzük, amikor a McLaren utoljára az F1 csúcsán volt, a csapat két jelenlegi pilótája, Norris és Piastri még nem éltek.
A pilóták bajnokságának végeredménye
- Max Verstappen 437 pont
- Lando Norris 374
- Charles Leclerc 356
- Oscar Piastri 292
- Carlos Sainz 290
- George Russell 245
- Lewis Hamilton 223
- Sergio Pérez 152
- Fernando Alonso 70
- Pierre Gasly 42
- Nico Hülkenberg 41
- Cunoda Juki 30
- Lance Stroll 24
- Esteban Ocon 23
- Kevin Magnussen 16
- Daniel Ricciardo 12
- Alex Albon 12
- Oliver Bearman 7
- Franco Colapinto 5
- Liam Lawson 4
- Csou Kuan-jü 4
- Valtteri Bottas 0
- Logan Sargeant 0
- Jack Doohan 0
A konstruktőri bajnokság sorrendje
- McLaren 666 pont
- Ferrari 652
- Red Bull Racing 589
- Mercedes 468
- Aston Martin 94
- Alpine 65
- Haas 58
- RB-Honda 46
- Williams 17
- Kick Sauber 4
2025-ben hasonlóan maratoni szezon vár a versenyzőkre, ismét 24 futam jön majd, a szezon március 14-től december 7-ig tart, a Hungaroringre augusztus 1-3. között érkezik a mezőny. Változás lesz viszont, hogy a hétszeres világbajnok Lewis Hamilton jövőre már nem a Mercedesnél, hanem a Ferrarinál vezet majd, teljes pilótacsere jön a Saubernél és a Haasnál is, de a változásokkal ezzel még nincs vége, a jelenlegi teljes pilótalista itt olvasható. 2025 ráadásul az utolsó év lesz a jelenleg használt versenyautókkal, 2026-tól megint újabb szabályrendszer következik, ami kisebb, könnyebb, remélhetőleg még élesebb versenyt jelentő kocsikat hozhat.