Három biztonsági autó, nagy büntetések: a szezonzáróra marad a konstruktőri vb-címről való döntés az F1-ben

2024. december 1. – 18:52

Másolás

Vágólapra másolva

Eseménydúsra sikerült a Katari Nagydíj, amin akár el is dőlhetett volna a konstruktőri vb-cím, de végül a Ferrari életben tartotta a reményeit. Verstappen magabiztosan nyert, három biztonsági autó és több kemény büntetés rázta fel a versenyt, amelynek végén a Sauber az utolsó előtti pillanatban megszerezte első pontjait a szezonban.

Max Verstappen Las Vegasban már bebiztosította sorban negyedik világbajnoki címét, a motivációja viszont így sem csökkent, és Katarban is bizonyította, meg tudja még rázni magát – miután a szombati sprintfutamon csak nyolcadik lett, pár órával később nagyot javulva megnyerte az időmérőt. Igaz, egy szabálytalanság miatt át kellett adnia az első rajtkockát George Russellnek, de ez csak átmeneti volt a rajt után pár méterrel már ismét a Mercedes előtt volt a négyszeres világbajnok.

Russell a rontott rajtja miatt ráadásul egészen a harmadik helyig csúszott vissza, az egyéni pontverseny második helyéért, illetve Oscar Piastrival kiegészülve a konstruktőri vb-címért is hajtó Lando Norris ugrott fel a második helyre.

Az eseménydús rajt után viszont gyors megnyugvás jött, mert még az első kör vége előtt eljött a biztonsági autó ideje, mivel Franco Colapinto és Esteban Ocon a pálya szélén állt meg egy koccanás után. Colapinto kiesése a 16. baleset volt a Williamsnél a szezonban, irtózatos összeg ment el a csapatnál az új alkatrészek legyártására a fejlesztés helyett, ez pedig a szezonjukon is meglátszik.

A safety car távozása után Piastri remek manőverrel előzte vissza Charles Leclerc-t a negyedik helyért, majd Russellt is üldözőbe vette. A McLaren nem véletlenül igyekezett minden pontot kipréselni a futamból, a rajt előtti állapot szerint 30 ponttal előzték a konstruktőri bajnokságban a Ferrarit, és lehetőségük volt, hogy már Katarban eldöntsék a világbajnoki cím sorsát, de ez végül elmaradt.

Visszatérve a katari versenyre, Verstappen magabiztosan tudta növelni az előnyét az élen, de az 57 körös verseny harmadához közeledve Norris is fokozni tudta a tempót, és némileg visszazárkózott. A kerékcserékig, vagyis a 24. körig jojózott Russell mögött Piastri, volt, hogy 3 tizedmásodpercre beérte a Mercedest, de néha 2 másodperc fölé nőtt a különbség köztük, rendes előzési manővert viszont nem tudott bemutatni az ausztrál a McLarenben.

Az előzést végül épp az említett kerékcsere oldotta meg, nagyon lassan jött le a jobb hátsó gumi Russell kocsijáról, az angol pilóta csak a 11. helyre, erős forgalomba ért vissza, és ezzel szinte biztossá vált, hogy a legnagyobb riválisai mind elé kerülnek majd. Csakhogy jött egy váratlan fordulat, Alex Albon Williamséről ugyanis leszakadt az egyik visszapillantó tükör, ami pont a célegyenes közepén maradt. A versenyrendezők viszont ahelyett, hogy akár virtuális biztonsági autóval lelassították volna a mezőnyt annyi időre, hogy egy pályabíró felkapja a tükröt, megvárták, hogy négy körrel később Valtteri Bottas a tükrön áthajtva millió apró darabra törje azt. A törmelék Carlos Sainz és Lewis Hamilton egy-egy gumiját is kihasította, így ők nagyon sok időt vesztettek az amúgy is lassan esedékes kerékcsere előtt.

Lewis Hamilton a törmeléken defektet kapó Mercedesben – Fotó: Jakub Porzycki / Reuters
Lewis Hamilton a törmeléken defektet kapó Mercedesben – Fotó: Jakub Porzycki / Reuters

A két defekt már elég volt a safety car újbóli aktiválásához, hogy eltakarítsák a törmelékeket. Mire ez megtörtént és újra távozott a biztonsági autó a 39. kör végén, mindenki letudta a kerékcseréjét, és így nézett ki a sorrend az élen: Verstappen, Norris, Leclerc, Piastri, Sergio Pérez, Pierre Gasly, George Russell, Carlos Sainz, Csou Kuan-jü, Fernando Alonso.

A második biztonsági autós újraindítás felrázta a pilótákat, Norris kis híján legyorsulta Verstappent, Piastri nagyon közel került ahhoz, hogy megelőzze Leclerc-t, Pérez egy koccanás után megpördülve kiesett a versenyből, Russell és Sainz pedig némileg előrelépett. Pérez megpördülésével együtt Nico Hülkenberg is kiesett, így tulajdonképpen fél kör verseny után megint jött a biztonsági autó, immár harmadszor.

A legrövidebb biztonsági autós szakasz után nem jött újabb nagy helyezkedés, az viszont kiderült, hogy a futam végére a közepes keverékű gumi a legjobb választás – Alonso ilyeneken haladt a nyolcadik helyen, nyomás alatt tartva Sainzot a Ferrariban. A hajrára azt is bejelentették, hogy Norris kapott egy úgynevezett 10 másodperces stop-and-go büntetést, mert nem lassított eléggé még akkor, amikor a pálya közepén levő tükörre hívták fel a figyelmet sárga zászlókkal – az ilyen büntetéseket 2 körön belül le kell tudni, és mivel a boxutcai kihajtással jár, Norris lényegében teljesen elszállt a versenyben. Norris után Hamilton is végleg elszállt, ő egy boxutcai gyorshajtás miatt kapott boxutcában való áthajtásos büntetést, amivel a 15., utolsó helyre esett vissza. Fel is akarta adni a versenyt, de a csapat inkább az kérte, tudja le a maradék 8 kört is még.

Ezt megtette, egészen a 12. helyig lépett fel, míg Norris a 10., még pontszerző helyig jutott, és mivel a verseny leggyorsabb körét is ő futotta, plusz egy pontot mentett. Ez kellett is, mert az eseménydúsra sikerült futam végére biztossá vált, hogy csak az abu-dzabi szezonzárón dől el a konstruktőri világbajnoki cím sorsa: a McLaren 640 ponttal vezet, a Ferrari 619 ponttal áll a második helyen, vagyis nagy hajrá kell az olaszoktól, hogy valahogy előzzenek, és megakadályozzák, hogy a McLaren megszerezze összesen kilencedik, 1998 óta az első konstruktőri vb-címét. Szintén nyitott még (egyebek mellett) a pilóták versenyében a második hely, Leclerc 8 pontra közelítette meg a szezonzáró előtt Norrist, a monacói 341, az angol 349 ponttal áll.

A futamot magabiztosan nyerő Verstappen mellett Leclerc és Piastri lettek dobogósok, majd Russell, Gasly, Sainz, Alonso, Csou, Magnussen és Norris zártak a pontszerző helyeken. Csou kisebb csodát vitt végbe, a Saubernek egész szezonban nulla pontja volt, most szerzett négyet, de ezzel is (szinte) garantált, hogy az utolsó helyen zárnak.

Az Abu-dzabi Nagydíjat december 6-8. között rendezik.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!