Norrisé az esős, ötször megszakított brazil időmérő, Verstappen csak a 17. helyről rajtolhat
2024. november 3. – 13:19
A heves esőzés miatt a megszokott szombati idősávból vasárnap reggelre halasztották a 2024-es Brazil Nagydíj időmérőjét, amit erősen nedves pályán, esőben kezdtek meg a pilóták. A rendkívül vizes pályán ráadásul előmelegítés nélküli esőgumikkal kellett megbirkózniuk a pilótáknak, ami tovább nehezítette a helyzetet.
Ilyen körülmények között általában érvényes, hogy részben kiegyenlítődnek az autók közötti különbségek, és előtérbe kerül a pilóták egyéni kvalitása, a kockázatvállalás, illetve a szerencse is, hiszen rendkívül sok múlik azon például, hogy ki tud egy picit szárazabb szakaszon, akár csak egy egyperces enyhébb esőben pályára menni. A vasárnapra halasztott időmérő pedig egy plusz faktort is behozott: mivel az időmérő vége és a módosított kezdéssel (magyar idő szerint) 16.30-ra előrehozott futamrajt között kevesebb 4 óra van csak, egészen minimális szerelésekre marad csak idő, tehát egy csattanás akár a futamba is kerülhetett volna.
Került is, 10 perce sem kezdődött meg az időmérő, amikor a Williams-pilóta Franco Colapinto egy vizesebb részen megcsúszva megpördült és a gumifalba csapódott. A versenyautó jobb eleje komolyabban, a jobb hátulja enyhébben érintette a falat, így kérdéses, hogy a rajtig rendbe tudják-e hozni a sérült részeket.
Colapinto kicsúszása miatt meg is kellett szakítani az időmérőt, ami kis szünet után folytatódott. A körülmények nem sokat javultak a folytatásra sem, eső, csúszós pálya és felvert víz nehezítette a maradék 19 pilóta dolgát. A vb-címért küzdő, a pontversenyben jelenleg második helyen álló Lando Norris éppen csak, hogy bejutott a legjobb 15-be, Lewis Hamilton viszont kiesett, miközben Verstappen futotta a leggyorsabb kört az első szakasz végén – Norrishoz képest 2,4 másodperccel gyorsabb kört tudott. Az esőmenő Hamilton kiesése nagy meglepetés volt, mellette még a két Haas-pilóta (Oliver Bearman és Nico Hülkenberg), a kicsúszó Colapinto, illetve Csou Kuan-jü nem jutottak a top 15-be.
Az időmérő középső harmadában Oscar Piastri úgy ítélte meg, ideje kockáztatni az extrém helyett az átmeneti esőgumival, amivel egy melegítőkör után másodikra az élre is ugrott. Piastri után gyorsan mindenki más is átmeneti gumikra váltott a jobb köridők reményében. Carlos Sainz viszont túlvállalta magát a Ferrarival, a gumifalba csapódba alaposan összetörte a kocsi hátulját és jobboldalát, nem kevés feladatot adva a csapat szerelőinek.
Az újabb megszakítás idején Verstappen a negyedik, Norris viszont csak a kiesést jelentő tizenegyedik helyen volt, szerencséjére viszont még majdnem 6 perc hátravolt a szakaszból. Az újabb újraindítás után gyorsan javulni kezdett mindenki, az addig majdnem minden körébe belehibázó Norris az élre ugrott, mögé Fernando Alonso, majd Piastri sorakoztak fel. Verstappen viszont a végsőkig akart kivárni a jó körrel, de túl sokáig várt, mert az utolsó percbe érve Lance Stroll is a gumifalba csapódott, így egy hosszabb sárga zászlós szakasz után harmadszor is megszakították az időmérőt. Akkor Verstappen csak a 12., csapattársa, Sergio Pérez a 13. helyen volt, vagyis a Red Bull nagyon eltaktikázta magát. Ráadásul ugye Verstappen motorcsere miatt már korábban elkönyvelhetett egy ötrajthelyes büntetést, így a 16-30-kor kezdődő futamon csak a 17. helyről rajtolhat majd.
A mindenről döntő utolsó harmad előtt a csapatok azt közölték a pilótákkal, hogy a 12 perces szakasz első 5 perce biztosan enyhébb eső mellett megy le, utána viszont felerősödik, így mindenki gyorsan le akarta tudni a legjobb körét. Az első próbálkozások után a két McLaren, Norris és Piastri álltak az élre, de másodikra – várható módon – folyamatosan javultak a körök. Javultak a McLarenek is, de Norris és Piastri közé be tudott férni Alex Albon a Williamsszel, mire 7 perccel a vége előtt Fernando Alonso is a gumifalban kötött ki, előidézve az időmérő negyedik megszakítását. Vagyis az Aston Martinnál két autót kellett majd összekalapálni pár óra alatt a rajtig.
Az utolsó 7 percben megint alábbhagyott az eső, kicsit nagyobb kockázatot vállaltak a pilóták, így a Williamsszel is meglepően jól, második helyen álló Albon is, aki a célegyenes végén megpördült és alaposan összetörte a kocsiját, aminek főleg a hátulja szenvedett komoly károkat.
Az ötödik megszakítás utánra is maradtak azért még izgalmak. Norris 66 előbb ezredmásodperccel javította meg saját, addigi legjobb idejét, bebiztosítva az első rajthelyét, majd a végén még 6 tizedet faragott ezen, hogy tényleg biztos legyen minden. Csapattársa, Piastri a célvonalon áthaladva fékezte állóra a kerekeit, majdnem a gumifalba csúszott, de megúszta, javítani viszont nem tudott, így a nyolcadik helyig csúszott vissza. Norris mellé George Russell ért oda az első rajtsorba, mögöttük meglepetésre Cunoda Juki, Esteban Ocon és Liam Lawson következtek a két RB-Hondával és az egyik Alpine-nel. A hatodik helyen Charles Leclerc, majd Albon, Piasrti, Alonso és Stroll jöttek, de az összetört autók miatti szerelések még alaposan átszabhatják a rajtsorrendet magyar idő szerint 16.30-ig.
Korábban ötször rendeztek vasárnapi időmérőt az F1-ben, először a 2004-es Japán Nagydíjon, utoljára 2019-ben, szintén Japánban. A 2004-es japán időmérőt Michael Schumacher nyerte meg, 20210-ben Sebastian Vettel volt a leggyorsabb a futam elé rakott japán időmérőn, 2013-ban Ausztráliában halasztották vasárnapra a kvalifikációt, akkor is Vettel volt a leggyorsabb. 2015-ben Amerikában Nico Rosberg húzta be a vasárnapi időmérőt, míg 2019-ben Japánban megint csak Vettel volt a leggyorsabb, aki a vasárnapi kvalifikációk nagy specialistája.