Norris hatalmas fölénnyel nyerte a Szingapúri Nagydíjat, élesedik a vb-harc közte és Verstappen között
2024. szeptember 22. – 15:54
Remekül kapta el a rajtot az élről induló Lando Norris a 2024-es Szingapúri Nagydíjon, de mögötte sem változott a sorrend érdemben a rajt után, hiába indult jól Lewis Hamilton is, nem fért be a másodikként rajtoló Max Verstappen elé. A rajt vesztesei a 8. helyről induló Cunoda Juki, a 10. helyről kezdő Carlos Sainz és a 11. pozícióból induló Alex Albon voltak, előbbi három, utóbbi kettő, míg Albon négy helyet vesztett lényegében azonnal.
Idén először döntöttek úgy, hogy a városi pályán négy DRS-zónát is engedélyeznek, vagyis a pilóták négy helyen is használhatták az előzést segítő nyitható hátsó szárnyat a 62 körös versenyen, ám ez sem hozott komoly izgalmakat, a rajt utáni átrendeződés után sokáig nem volt változás sehol. Az sem jött be Hamiltonnak, hogy a többségtől eltérő módon lágy gumikon rajtolt, de ezekkel sem tudta megszorítani Verstappent, aki 10 kör alatt majdnem 5 másodpercre húzott el a Mercedestől. Igaz, Norris is ugyanekkora előnyt autózott ki magának az első helyen.
Szorosabb állás a hatodik hely mögött jött, Nico Hülkenberg a Haasszal érezhetően feltartotta Fernando Alonsót és Charles Leclerc-t, ahogy a kilencedik Franco Colapinto is feltartotta Sergio Pérezt. Előzni viszont senki nem tudott a szűk utcai pályán, így a kerékcseréket kellett megvárni, hogy plusz izgalom jöjjön a futamba. Az élmezőnyből elsőként Hamilton ment kerékcserére, ő a 13. helyen tért vissza a pályára, innen kezdte meg a visszazárkózást, bár közben sokkal inkább a szerinte túl korai kerékcserével és a váratlanul gyorsan romló gumikkal volt elfoglalva.
Az élmezőny többsége a 28-33. kör között letudta a kerékcseréjét, Leclerc a 38. körig várt, míg Oscar Piastri csak a 39. körben ment friss gumikért, a McLaren a végsőkig kivárta vele, hogy lesz-e biztonsági autó, és esetleg Max Verstappen elé tud visszaérni, de be kellett érniük az ötödik hellyel Piastri esetében. Ekkor, 23 körrel a leintés előtt Norris, Verstappen, George Russell, Hamilton, Piastri, Sainz, Alonso, Leclerc és Hülkenberg volt a top 10 sorrendje. De nem sokáig, Piastri a frissebb gumikor nagyon hamar visszaelőzte Hamiltont a negyedik helyért, majd Russellt is üldözőbe vette, őt a 45. körben előzte meg, feljőve a dobogóra Norris és Verstappen mögé.
Verstappennek nem kellett aggódnia, 18 másodperccel vezetett Piastri előtt, de az élen haladó Norris is nagyon egyedül maradt, ő ekkor 23-24 másodperccel volt Verstappen előtt. Közben csapatutasításra helyet cserélt egymással a két Ferrari a 6-7. helyeken, hogy Leclerc-nek esélye legyen utolérni a futam végéig Hamiltont. Ez végül elég gyorsan megtörtént, Leclerc már az 50. körben megelőzte a hétszeres világbajnok angolt, akivel jövőre csapattársak lesznek a Ferrarinál. A legvégén Leclerc Hamilton után a másik Mercedes-pilótát, Russellt is utolérte, őt viszont már nem tudta megelőzni, így maradt az ötödik helyen.
Az élen közben Norris töretlenül haladt a futamgyőzelem felé, a hajrára viszont jött egy dilemma a McLarennél. Sokáig Norrisé volt a versenyben futott leggyorsabb kör, így 8 pontot tudott volna faragni a hátrányából Verstappennel szemben a világbajnoki pontversenyben, nem sokkal a vége előtt defektet kapott Kevin Magnussen, és mivel a végére egy friss szett lágy gumit kapott, tökutolsóként megfutotta az addigi legjobb kört, elvéve a pluszpont lehetőségét Norristól. Norrisnak ekkor majdnem 30 másodperces előnye volt az élen, tehát belefért volna egy kerékcsere és egy gyors kör a végén. A dilemmát (átmenetileg) viszont gyorsan megoldotta Norris, akiben bőven volt annyi tartalék, hogy kerékcsere nélkül is fusson egy újabb legjobb kört, az utolsó körben viszont a vélhetően utolsó F1-futamát teljesítő Daniel Ricciardo egy kerékcserével annyit még besegített a Red Bullnak és Verstappennek, hogy elvette Norristól a pluszpontot.
A futamot több mint 20 másodperces előnnyel nyerő Norris így hét pontot hozott Verstappenen a Szingapúri Nagydíjon aratott futamgyőzelmével. Verstappen 331 ponttal áll, 52 ponttal vezet a második Norris előtt. A harmadik helyért is élesedik a harc Leclerc (245) és Piastri (237) között. A csapatversenyben 41 pontra nőtt a McLaren előnye a Red Bull előtt, előbbi 516, utóbbi 475-nél jár, a Ferrari 441 ponttal a harmadik. A Mercedes negyedik helye lényegében garantált, nekik 329 pontjuk van, az ötödik Aston Martin 100-on belül, 86 ponttal áll.
Ugyan ketten (Albon és Magnussen) nem fejezték be a futamot, de mindketten a garázsba beállva adták fel a versenyt, így a Szingapúri Nagydíjak története során először ért véget úgy a verseny, hogy a biztonsági autó egyszer sem jutott szerephez.
A Forma–1 hosszabb kihagyás után, az október 18-20-i hétvégén folytatódik majd Austinban az Amerikai Nagydíjjal. A szezonból még hat versenyhétvége van hátra.