Óriási csata, utolsó előtti körös baleset – Piastrié az Azeri Nagydíj, a McLaren beelőzte a címvédő Red Bullt
2024. szeptember 15. – 14:57
A futam utolsó köreire tartogatta a szokásos káoszt az Azeri Nagydíj, a harmadik helyért küzdő Sergio Pérez és Carlos Sainz ütköztek össze. Oscar Piastri nagyon hosszú csatában védte meg az első helyét Charles Leclerc-rel szemben, Lando Norris a 15. helyről indulva végzett Max Verstappen előtt, tovább csökkentve hátrányát a vb-pontversenyben. A csapatversenyben viszont már átvette a vezetést a McLaren.
Négy pilóta miatt is módosult a rajtsorrend az Azeri Nagydíjra a szombati időmérő után – az időmérőt eredetileg 13. helyen záró Pierre Gaslyt utólagosan kizárták, amiért túl nagy sebességgel áramlott az üzemanyag a versenyautójában. Az időmérő végén 7. Lewis Hamilton, a 18. Csou Kuan-jü és a 19. Esteban Ocon motorcserék miatt kerültek hátrébb, Hamilton és Ocon Gaslyhoz hasonlóan a boxutcából kezdték csak a versenyt, míg a büntetés ellenére nyert egy helyet, ő a 17. rajtkockából indulhatott.
Az élről induló Charls Leclerc jól kapta el a rajtot, viszonylag gyorsan 1 másodpercre lépett meg a második helyezett Oscar Piastri előtt, akit egy előzéssel hamar beért Sergio Pérez. Max Verstappen is jól indult a másik Red Bullban, ő a második kanyarban már meg is előzte George Russellt. Szintén több előzéssel nyitotta a futamot több, a mezőny végére került pilóta, akik vagy az elrontott időmérő, vagy büntetés miatt kezdtek szokatlan helyről. Lando Norris három kör alatt négyet előzve már 11. volt, de jól tört előre Gasly és Hamilton is, ők három kör alatt három-három helyet javítva a 15-16. helyekig jöttek fel.
Sokáig csak a Norris, Gasly, Hamilton hármas előretörését lehetett figyelni az 51 körös futamon, Norris például a nyolcadik körben, Oliver Bearmant megelőzve már pontszerző helyen volt.
A 12. kör után megkezdődtek a két, eltérő taktikát követő kerékcserék, így felborult a sorrend. Így történt meg, hogy Pérez a kerékcseréje után rövid időre beragadt a közben (kerékcsere nélkül) eléggé előre jutó Norris mögé, ez pedig bebiztosította, hogy a csapattárs Piastri biztosan Pérez elé, a második helyre tér vissza a boxkiállásról. A 2024-es Magyar Nagydíjon első és az azeri versenyig egyetlen F1-futamgyőzelmét arató Piastri remek tempót fogott a friss gumikon, és miután visszaverte Pérez támadását, villámgyorsan beérte az élen haladó Leclerc-t, akit aztán a 20. körben, a célegyenesben, a nyitható hátsó szárny segítségével meg is előzött. Mire a kör végén újra a célegyenesbe értek, Piastri pont annyira szakította le a Ferrarit, hogy neki már ne kelljen tartania a közvetlen visszaelőzéstől.
Itt persze még nem volt vége a csatának, Piastrit, Leclerc-t és Pérezt sokáig kevesebb mint 2, időnként csak 1,5 másodperc választotta el az első három helyen. Mögöttük egy 9 másodperces szakadék után jött Sainz, majd a rajtnál kapott gumijaikhoz nagyon sokáig ragaszkodó Alex Albon és Norris következtek. Norris sokkal régebbi gumikon hosszú körökön át vissza tudta verni Verstappen támadását.
A háromszoros világbajnok holland, illetve a mögé szorosan felzárkózó Russell tíz körön át nem tudtak mit kezdeni Norrisszal, aki viszont egyből tempóra lelt, amikor az előtte haladó Albon a 32. körben kiment kerékcserére. A McLaren ekkor már azt tervezte, hogy kihívják Norrist is, ám Albon kerékcseréje miatt megváltoztatták a tervüket, és a pályán hagyták Norrist, aki fel is gyorsult ezek után.
Az élen eközben továbbra is nagyon együtt volt Piastri, Leclerc és Pérez hármasa. Többnyire Leclerc támadta a célegyenes végén az élen haladó Piastrit, aki viszont arra játszott, hogy a Ferrarit feltartva támadóhelyzetbe hozza Pérezt, hátha ezzel kicsit csökken a nyomás rajta is. Ez nem jött be, Pérez szép lassan leszakadt róluk, Leclerc viszont nem tudott mást, mint hogy minden körben a célegyenesben benézzen Piastri mellé, aki megtartotta az első helyét. Ez végül a futam leintéséig így ment, Leclerc támadott, Piastri védekezett, érdemi változás viszont nem történt.
Kicsit hátrébb jött viszont egy helycsere, Russell előzte meg hosszú próbálkozás után Verstappent, majd a páros előtt végleg megnyílt az út, amikor Norris a 37. köre végén letudta a kerékcseréjét. Egyből igazolta a McLaren húzását, hogy sokáig kint hagyták Norrist, hiszen a világbajnoki pontverseny második helyezettje a hetedik helyre, Verstappen mögött 15 másodperces hátránnyal tért vissza a versenybe. Röviddel ezután, a 40. körben Piastri, Leclerc, Pérez, Sainz, Russell, Verstappen, Fernando Alonso, Albon és Nico Hülkenberg alkották a top 10-et.
Norris a friss gumijain körönként 1,5 másodpercet hozott Verstappenen, akit a 48. körben, négy körrel a vége előtt nagyon simán előzött meg. Az élen Piastri öt körrel a vége előtt elkezdte felhasználni a tartalékait és leszakítani Leclerc-t, aki mögé újra odaért Pérez, őt pedig Sainz fogta be. Piastri a lehető legjobbkor lépett, hamar 3 másodperc lett az előnye, miközben mögötte a hármasfogat leginkább egymással volt elfoglalva.
Méghozzá túlságosan is. Az 50. kör elején Pérez megtámadta Leclerc-t, aki hajszál híján, de megtartotta a második helyét. Sőt, a manőver végére Sainz is elment Pérez mellett, a mexikói pilóta viszont visszatámadt, összeért a Red Bull és a Ferrari, ami után a falba csapódtak és mindketten kiestek. És mivel a két autó a pálya szélén maradt, a mezőny virtuális biztonsági autó mögött fejezte be a futamot.
Piastri pályafutása második futamgyőzelmét aratta, mögötte Leclerc lett a második, Pérez és Sainz balesete miatt pedig Russell jött fel a dobogó harmadik helyére. A 15- helyről rajtoló Norris negyedik, Verstappen az ötödik lett, ám mivel Norris szerezte meg a futam leggyorsabb köréért járó pluszpontot, így a vb-összetettben három pontot hozott a hollandon. Verstappen egy külön kerékcsérével ment rá a pluszpontra, ám a Pérez–Sainz-baleset miatti virtuális biztonsági autó meghiúsította a kísérletét.
Hatalmas elismerés jár az élete második F1-futamán pontszerző helyen záró Franco Colapinto és Oliver Bearman párosának, előbbi a nyolcadik, utóbbi a tizedik lett. Bearman így két F1-futamból mindkétszer pontszerző lett beugróként, a Ferrarinál Szaúd-Arábiában helyettesítette Carlos Sainzot, most pedig a Haasnál eltiltott Kevin Magnussen helyén vezetett.
Hét futammal a szezon vége előtt Verstappen előnye 59 pont Norris előtt. Verstappen 313 ponttal áll, Norris 254-gyel követi, majd Leclerc (235) és Piastri (222) jönnek. A csapatversenyben élre állt a McLaren, 476 ponttal vezetnek, a Red Bull 456, a Ferrari 425 ponttal áll.
Folytatás szeptember 20-22. között a Szingapúri Nagydíjjal.