Tökéletesen végigkövethető, ahogy az amerikai Noah Lyles megszerzi 100 méteres síkfutásban az olimpiai aranyat. Az aranyéremről célfotó döntött végül, itt viszont az látszik, hogy a nekünk balról harmadik Lyles mekkorát hajrázott – Fotó: Hector Vivas / Getty Images
Aki követi az atlétikai világeseményeket, az korábban már találkozhatott olyan, a fenti képünkön is látható összemontázsolt fotóval, amin egy síkfutószám fázisai láthatók egymás után. 100 méternél hét darab, gyors egymásutánban készített kép segít abban, hogy könnyen átlátható legyen, hogyan is épült fel egy verseny. És persze nem utolsósorban elég látványos is.
A fenti képet – és a párizsi olimpiáról a világsajtót bejáró többi 100 sprintes hasonló képet – készítő mexikói fotós, Hector Vivas viszont ennél is tovább ment, szinte minden sportágra rászabadította magát, hogy egyszerre jelenítsen meg idősíkokat, adjon támpontot a képet nézőnek, vagy épp zavarja össze őt teljesen. Káosz és összhang egyszerre jelenik meg a képein, pont ez a csodás benne.
Az olyan sportágaknál, mint a torna, a síkfutás vagy a műugrás, épp az jön elő, hogy egyfajta kimerevített képekből álló lassításként lehet végignézni az adott gyakorlatot, annak egyes elemeit, fázisait. A többi sportágnál viszont a totális káosz ad egyfajta megnyugvást: vagy a lovas (aki amúgy az abszolút éremesélyes svéd Henrik von Eckermann volt) egyszerre esik le a lováról, nincs azon és vezeti ki a pályáról, a futballmérkőzés, amin százan vannak egyszerre a pályán, vagy a birkózás, ahol nem is tudni, mi történik, de mégis egyszerre átlátni, mi a lényeg.
Ettől kicsit olyan, mint a (remélhetőleg) sokunk gyerekkorából ismert Richard Scarry-könyvek, a különböző Tesz-Vesz városok, ahol mindenki csinál valamit, mindenki egyszerre csinálja azt a valamit, tizedik-huszadik megnézésre is van új felfedezendő részlet, és a nagy képeknek úgy, egyben igazából jól belegondolva semmi értelmük.