Elegáns helycserével Piastrié a Magyar Nagydíj, Verstappen hisztije nagy balesetet hozott
2024. július 21. – 16:44
Kifejezetten nem volt hőség (43-44 Celsius-fokos aszfalton indult a futam) a 2024-es Magyar Nagydíjon, mégis szokatlanul változatos gumistratégiával vágtak neki a csapatok a versenynek. Az első 12 versenyző közül csak a 7-8. helyről induló két Aston Martin volt lágy gumikeveréken közepes helyett, hátrébb még a 13. helyről kezdő Alex Albon és a 15. Kevin Magnussen volt lágy gumin, de például az időmérőt elrontó George Russell, Sergio Pérez és a csak a boxutcából rajtoló Pierre Gasly is kemény gumikat választott a rajtra.
Maga a rajt megkavarta kicsit a sorrendet, az élről induló Lando Norris nem kapta el rosszul a rajtot, de a csapattárs Oscar Piastri hamar beérte, az első kanyarban pedig már Max Verstappen is ott volt mellettük. A hármas eléggé szélesen vette az első kanyart, Verstappen méterekkel el is hagyta a pályát, így került Norris elé. Verstappen végül a negyedik kör elején adta vissza Norrisnak a második helyet a McLarentől érkező hosszas (rádiózás útján történő) reklamálás után. Verstappen nem értett egyet a csapatutasítással, ő inkább megvárta volna a versenybírók döntését, és az esetleges büntetés tudatában folytatta volna, de végül ha nem is higgadt le, engedett a csapatnak.
Ekkorra Piastri, Norris, Verstappen, Lewis Hamilton, Charles Leclerc és Carlos Sainz alkották az első hatot, ez a sorrend pedig egészen a 70 körös futam 17. köréig nem is változott, akkor is csak azért, mert az élmezőny is megkezdte az első kör kerékcseréket. Lewis Hamilton szánta el magát, hogy hátha egy korai cserével még előrébb tud jutni, de hamar követte őt Norris majd Piastri is. A Red Bull és a Ferrari szimulációi viszont mást mutattak ideális stratégiának, még úgy is hosszú körökön át kint hagyták a pilótájukat, hogy Hamilton tartósan 1 másodperccel volt gyorsabb az átmenetileg élen haladó Verstappennél. Mire ő is letudta a kerékcseréjét, csak több mint 6 másodpercre Hamilton mögött tudott visszatérni.
Gyorsan kiderült, hogy Hamilton túl korán kapcsolt oda a friss kemény gumijaival, a korai remek köridők visszaütöttek, és nagyon hamar elkezdtek elhasználódni az abroncsok, amit az előtte és mögötte haladó riválisok is ki tudtak használni, Verstappen például a 34. körre annyira utolérte, hogy már támadni is tudta. A 35. kör legelején egy pillanatra meg is előzte Hamiltont, de eközben elrontotta a második kanyart, így a hétszeres világbajnok brit némi plusz nyugalmat nyert a harmadik helyen a leszakadó Red Bull-lal a háta mögött.
A futam feléhez érve minden kicsit izgalmasabb lett, az élen fogyott a különbség a két McLaren között, Verstappenhez folyamatosan közeledett az ötödik helyen haladó Charles Leclerc, és egészen a 35. körig kellett várni arra, hogy minden pilóta letudjon legalább egy kerékcserét. Utolsóként George Russell ment ki, így Piastri, Norris, Hamilton, Verstappen, Leclerc, Sainz, Fernando Alonso, Sergio Pérez, Lance Strollés Cunoda Juki alkotta a top 10-et. Átmenetileg, mert Russell a friss gumikon hamar visszaért az első 10 közé Cunodát előzve.
A 39. körben újraindult a Hamilton és Verstappen közötti csata a harmadik helyért, de hamar vége is lett, a 41. körben előbbi kiment a második kerékcseréjére, és követte őt az ötödik helyen autózó Leclerc is. A két McLaren a futam kétharmada után ment kerékcserére, Verstappen, pontosabban a Red Bull ekkor is tovább várt, egészen a 49. kör végéig – ekkor csak az ötödik helyre ért vissza a két McLaren, illetve Hamilton és Leclerc mögé.
Ez érthető okokból nem tetszett neki, de meglepetésre az sem, hogy a riválisokéhoz képest frissebb gumikon villámgyorsan beérte Hamiltont és Leclerc-t. A futam alatt végig a csapatot korholó Verstappen ekkor is azt mondta, „szar stratégiát” találtak ki neki, úgyhogy ne jöjjenek azzal, milyen gyors a futam ezen szakaszában, ő az, aki menti a menthetőt, ha már minden mást elrontott neki a Red Bull.
Miközben hárman mentek a harmadik helyért, az élen is nem várt minidráma bontakozott ki: a második kerékcserénél a McLaren (a Mercedes miatti óvatoskodásból) előbb a hátrébb álló Norrist hívta ki és csak másodjára érkezett Piastri, aki viszont így elvesztette az előnyét. A Hungaroringen nagyon erős az úgynevezett alávágás hatása, egy korábban elvégzett kerékcsere nagy előnyt jelent, mert sokkal jobb köridőket lehet menni friss gumival, ez kavart be a McLarennél. A terv ugyanis az volt, hogy később majd visszaadatják a jobb helyet – és vele vélhetően a futamgyőzelmet – Norrisszal Piastrinak, csakhogy utóbbi minden igyekezete ellenére sem tudta utolérni Norrist, aki érthető módon nem akart 3,5 másodpercnél is nagyobb előnyből drasztikusan lelassítani. Sőt, a 62. körben már 5 másodperc fölötti hátránnyal volt második Piastri, miközben a McLaren tovább sulykolta a rádióban, hogy helyet kell cserélniük a leintésig.
Verstappen az 57. körben elvette a negyedik helyet Leclerc-től, majd a 63.-ban, a célegyenes végén nagy támadást indított Hamilton ellen, csakhogy elfékezte magát és összeütközött a mellette beforduló Hamiltonnal. A Red Bull elég nagyot repült, ahogy a bal hátsó kereke összeért Hamilton jobb első gumijával, emiatt, illetve a pályaelhagyás miatt nemhogy az előzés nem jött össze Verstappennek, de még Leclerc is visszaelőzte.
A hajrára két kérdés maradt: sikerül-e McLarennek megoldania a helycserét az élen, illetve beéri-e Sainz az ötödik helyre visszaszoruló Verstappent. Norrist négy körrel a vége előtt szólították fel sokadjára, hogy adja át a futamgyőzelmet Piastrinak, aki végül engedelmeskedett is, a 68. kör elején annyira lelassított a célegyenesben, hogy el tudjon húzni mellette az ausztrál csapattárs, így ez gyorsan tisztázódott. Ahogy hamarosan a másik kérdés is: Sainz maradt a hatodik helyen.
Piastri ezzel kalandos módon, de megszerezte első futamgyőzelmét az F1-ben, Norris lett a második, a Brit Nagydíjon futamgyőztes Hamilton pedig a harmadik. Mögöttük még Leclerc, Verstappen, Sainz, Pérez, Russell, Cunoda és Stroll lettek pontszerzők. Piastri már a hetedik futamgyőztes az idei F1-szezonban, ami rég nem látott változatosság.
Verstappen továbbra is magabiztosan vezeti a világbajnoki pontversenyt, de némileg csökkent az előnye. Ő 265 ponttal áll, Norris 189-et, Leclerc 162-t, Sainz 154-et, az újdonsült futamgyőztes Piastri pedig 149-et gyűjtött eddig. A csapatversenyben 389 ponttal áll a Red Bull, amire nagyon feljött a 338 pontos McLaren és a 322 pontos Ferrari is.
Folytatás jövő héten, július 26-28. között a Belga Nagydíjjal.