Őrült utolsó 10 kört hozott az eső a Brit Nagydíjon, Hamilton 2,5 év után nyert újra futamot

Aki ránézett a Brit Nagydíj rajtsorrendjére, hirtelen azt hihette, valami furcsa, alternatív univerzumba került, ekkor még ugyanis a két Mercedes, George Russell és Lewis Hamilton voltak az élen, őket Lando Norris követte, a háromszoros világbajnok Max Verstappen csak a negyedik helyen jött, míg a két Ferrari csak a hetedik és tizenegyedik helyről indulhatott, Sergio Pérez a másik Red Bull-lal pedig csak a boxutcából kezdte a versenyt.
A két Mercedes az élen jól kapta el a rajtot, de már az első kör elején megkezdte az előre lépdelést a harmadik helyet megszerző Verstappen, Carlos Sainz a Ferrarival a hatodik, csapattársa, Charles Leclerc pedig villámgyorsan a nyolcadik helyig jött fel.
A harmadik kör végére Russellnek és Hamiltonnak sikerült leszakítania Vesrtappent, akit viszont elég szorosan, DRS-távolságon belül követett a két McLaren, majd nem sokkal később Verstappen pont 1 másodperc fölé tornászta a különbséget. Eközben a csapatok a rádión folyamatos időjárás-jelentésre váltottak a közeledő eső miatt, volt, ahol a hatodik körre várták, volt, ahol a 16. környékére, abban viszont egyetértés volt, hogy jönni fog a zuhé.
Ez pedig igencsak érezhető volt a futam elején, láthatóan mindenki úgy volt vele, kivárják, hogy odaérjen az eső, hogy aztán a változó körülményekből próbáljon meg mindenki profitálni. A nagy esővárás közben Lando Norris a 14-15. körökre újra befogta hátulról Verstappent, majd a 15. kör legvégén meg is előzte. A brit közönség nagy része már esőkabátban tapsolt a manőver után, az eső ugyanis elérte a pályát, de annyira még nem esett, hogy bárki esőgumira vagy átmeneti esőgumira váltáson kezdjen gondolkodni a pályán.
A 17. körben Oscar Piastri is megelőzte Verstappent, majd a 18. körben az egyre csúszósabbá váló pályán Lewis Hamilton átvette a vezetést a csapattárs Russelltől. Itt már érezni lehetett, hogy felgyorsulnak az események és egyre nagyobb izgalmak jöhetnek, amik jöttek is: a 19. kör elején mindkét Mercedes lecsúszott a pályáról, az őket követő Norris előbb Russellt, majd egy körrel később Hamiltont is le tudta hagyni a hibát kihasználva. Russellt ráadásul a másik McLaren is megelőzte az egyre vizesebb pályán – a problémát az jelentette, hogy a pálya egyes részei sokkal szárazabbak maradtak, mint a többi szakaszon, esőgumira pedig csak akkor érdemes váltani, amikor már mindenhol elég vizes minden.
A vizes körülmények között a két McLaren tűnt a legjobb kocsinak a pályán, nem kellett sok hozzá, hogy a 21. körre már Norris, Piastri legyen a sorrend az élen, a két fiatal pilóta mintaszerűen ment el a láthatóan többet csúszkáló Mercedesek mellett. A két McLarent Hamilton, Russell, Verstappen majd Sainz követték, ők elég sokáig ki is tartottak a száraz pályára való gumi mellett. Hátrébb Charles Leclerc már a 21. körben átmeneti esőgumira váltott, ám azokkal bő 10 másodperccel lassabb körre volt csak képes, mint a többiek a száraz gumikkal, tehát világossá vált, hogy a korai kockáztatók elszámolták magukat.
Mire ez kiderült, az első eső után már el is kezdett felszáradni a pálya, de ahogy ez megtörtént, a 24. körben már jött is a második esőhullám. Ennek ellenére az élen a 26. körig vártak az átmeneti esőgumikkal, az élmezőnyből Verstappen az ötödik, Sainz a hatodik helyről vált ki először kerékcserére. A 27. kör végén Norris, Hamilton és Russell is követték őket – a McLarennél nem merték bevállalni az egy körön belüli dupla kerékcserét, így Piastri kénytelen volt pályán maradni az esőben.
Ez nagyon sokba került Piastrinak, aki csak a hatodik helyre tudott visszajönni az egy kör óvatoskodás után letudott kerékcseréjéről. Ekkor Norris, Hamilton, Verstappen, Russell, Sainz, Piastri volt a sorrend az első hat helyen. Ők viszont eléggé szétrázódtak, az 52 körös futam 30. körében Norris 3 másodperc körüli előnnyel vezetett Hamilton előtt, Hamiltont 6 másodpercre követte Verstappen, mögötte 2 másodpercen belül jött Russell, míg Sainz 5, Piastri pedig 2 másodpercre követte az előtte haladót.
A 34. körben lényegében a semmiből jött a rádióüzenet a Mercedestől a negyedik helyen haladó Russell felé, hogy menjen be a garázsba és adja fel a versenyt. Az időmérőt megnyerő angol pilóta versenyautójában a kezdett elmenni hűtésre használt víz nyomása, így még azelőtt léptek, hogy a motor szép lassan megfőtt volna.

A 39. körben a Norris mögötti sor, Hamilton, Verstappen és Piastri száraz pályára való gumira váltottak az eső elmúltával – Hamilton lágy, Verstappen kemény, Piatri közepes keverékű gumikat kapott a végére. Egy körrel később Norris és Sainz is követte őket, Norris lágy, Sainz kemény gumikat kapott. Innen két kérdés maradt a végére: a 39. vagy 40. körös kerékcsere volt-e a jobb döntés, illetve melyik keverékű gumi volt az ideális választás (vagy épp kényszerű, Hamiltonnál például csak lágy és kemény gumik közül tudott már választani a Mercedes).
Mire Norris letudta a kerékcserét, Hamilton már megelőzte, de Verstappen is nagy tempóra tudott kapcsolni. Ekkor Hamilton, Norris, Verstappen, Piastri, Sainz volt az első ötös sorrendje. Ráadásul a top 4-ben folyamatosan közeledtek egymáshoz a pilóták, Norris, Verstappen és Piastri is lejjebb vitte a versenyben futott leggyorsabb kör idejét, miközben folyamatosan közeledtek az élen haladó Hamiltonthoz.
Verstappen a 47. körben került 1 másodpercen belül a második helyen haladó Norrishoz képest, Hamilton előnye ekkor még mindig majdnem 3 másodperc volt az élen. Piastrival ekkor már nem kellett számolni, ő 10 másodpercen kívül volt Verstappenhez képest.
Verstappen végül a 48. kör végén, a nyitható hátsó szárnynak köszönhetően elég simán meg tudta előzni Norrist, és 3,2 másodperces hátrányból üldözőbe vehette az élen haladó Hamiltont, négy köre volt arra, hogy valahogy megállítsa a hazai közönség előtt vezető angolt. A különbség viszont csak apránként fogyott, az utolsó körre még 2,6 másodperc előnye maradt Hamiltonnak, aki végül behúzta a győzelmet.

Ezzel nem elég, hogy 2,5 év kihagyás után nyert újra futamot a Forma–1-ben, utoljára a 2021-ben, drámai módon elvesztett szezonban, a Szaúdi Nagydíjon tudott nyerni. A Silverstone-ban aratott kilencedik győzelmével F1-csúcstartó lett, soha senki nem nyert egy pályán ennyi versenyt – Michael Schumacher Magny-Cours-ban, Hamilton pedig a Hungaroringen nyert nyolcszor, Silverstone mellett ezek voltak eddig a rekordok. Emellett pedig a 21. század legidősebb futamgyőztese lett 39 évesen és 182 naposan. Egyben az első F1-pilóta lett, aki a 300. futamindulása után futamot tudott nyerni.
Hamilton mellett Verstappen és Norris lettek dobogósok, Piastri a negyedik, Sainz a futam leggyorsabb köréért járó egy pontot behúzva az ötödik helyen ért célba. Nico Hülkenberg a Haasszal sorban második versenyén lett hatodik, óriási eredmény ez a német pilótától. Mögötte Lance Stroll, Fernando ALonso, Alex Albon és Cunoda Juki lettek még pontszerzők.
Max Verstappen továbbra is magabiztos előnnyel vezeti a világbajnoki pontversenyt, 255 pontnál jár. Lando Norris 171-gyel követi, majd Charles Leclerc (150), Carlos Sainz (146), Oscar Piastri (124), Sergio Pérez (118), George Russell (111) és Lewis Hamilton (110) jönnek. A csapatversenyben a Red Bull 355 pontnál jár, a Ferrari 302-t gyűjtött, a McLaren 295-öt, a Mercedes pedig 221-et.
Folytatás július 19-21. között a Magyar Nagydíjjal.