Dráma Ausztriában, Verstappen és Norris az élről ütötték ki egymást, Russell ölébe hullott a győzelem
2024. június 30. – 16:29
Max Verstappen számára egy dolog volt fontos, hogy szokásához híven nagyon jól kapja el a rajtot, és ezt meg is tette, így kimaradt az első kanyarok akcióiból. A rajt után George Russell nagyon megközelítette, egy pillanatra talán meg is előzte a második helyről induló Lando Norrist, de nem tudott előtte maradni. Lewis Hamilton egy gyors előzéssel hamar a csapattárs Russell mögé került, a harmadik körben meg is támadta őt, de nem járt sikerrel.
Nagyobb jelentősége volt viszont annak, hogy Oscar Piastri McLarenje és Charles Leclerc Ferrarija összeért az első kanyarban – utóbbi első szárnyáról letört egy darab, ezért Leclerc már az első kör végén kénytelen volt letudni az első kerékcseréjét, innen pedig csak kármentésben bízhatott a 19. helyen autózva. A közvetlen élmezőny mögött remek rajtot fogott mindkét Haas, a 71 körös futam elején Nico Hülkenberg a 8., Kevin Magnussen pedig a 10. helyen találta magát.
Hamiltonnak egy idő után már nem Russell támadására, hanem a Carlos Sainz elleni védekezésre kellett koncentrálnia, a hatodik körben a Ferrari spanyol versenyzője meg is tudta előzni a hétszeres világbajnokot, aki elsőre úgy tűnt, közel tud maradni hozzá, de végül leszakadt.
A futam ötödénél kezdett élesen elválni, kik lehetnek a biztosan három kerékcserével tervezők – az élmezőnyből csak a két Haas ment korai boxkiállásra a kényszerűségből kimenő Leclerc-t leszámítva – és kik lesznek, akik viszonylag sokáig gyűrik majd a rajtnál használt közepes gumikat, abban bízva, hogy akár két kiállással is megúszhatják. A top 7-ből elsőként Hamilton ment először kerékcserére a 22. körben, ekkorra már egyébként világos volt, hogy a hétvége legkeményebb gumikeveréke nem bírja a hőség és az amúgy is gumigyilkos osztrák pálya kombinációját, így a kemény gumi csak átmeneti, és nem hosszú távú opciót jelent. Hamilton egyébként elmérte a boxutca bejáratát a kerékcseréje előtt, egy viszonylag hirtelen manőverrel vágott jobbra, de túl későn tette ezt, átvágta a boxutca bevezetőjét jelző vonalat, ami miatt 5 másodperces időbüntetést kapott. Fernando Alonso pedig Csou Kuan-jü meglökéséért kapott 10 másodpercet, ami kifejezetten rosszul jött, mivel alapból a pontszerző helyek egyikéért harcolhatott volna.
Mire mindenki letudta az első kerékcseréjét (a 17. helyen haladó, a futamot a boxutcából megkezdő Csout leszámítva) az élen Verstappen, Norris, Russell, Sainz, Hamilton, Piastri, Hülkenberg, Sergio Pérez, Magnussen és Daniel Ricciardo volt a sorrend, de Pérez gyorsan tett arról, hogy visszaszerezze a hetedik helyét a Haastól Némi meglepetésre egyébként a harmadik helyen haladó Russell a többiektől külön utat választva másodikra nem a kemény, hanem a közepes keverékű gumit választotta, de így sem tudott közelebb kerülni Norrishoz, sőt, folyamatosan leszakadt a McLarentől.
A kerékcserék eléggé szétrázták a mezőnyt, a top 10-en belül nagyon sokáig nem volt érdemi csata, a 10-13. helyeken is inkább csak vonatozás ment Ricciardo, Alonso, Esteban Ocon és Pierre Gasly között, egészen addig, amíg Alonso nem tűnt el közülük a második kerékcseréjével.
A futam felénél Verstappen már 8 másodperc körüli előnnyel vezetett, ebből próbált meg időnként lefaragni valamennyit Norris. Csapattársa, Piastri valamivel jobb volt a lefaragásban, ha apránként is, de folyamatosan közeledett az ötödik (majd Sainz kerékcseréje után negyedik) helyen autózó Hamiltonhoz, akit a 47. körben közelített meg annyira, hogy támadni is tudjon, a 48. körben pedig aztán meg is előzte. Ez persze csak egy virtuális csata volt Hamilton korábban kapott 5 másodperces büntetése miatt.
A második kerékcserékkel a futam hajrájára jött némi izgalom elöl is. Verstappen és Norris is az 52. körben kapott új szett gumit, csakhogy Verstappennek már csak használt közepes keverékű abroncsai maradtak, ráadásul a kerékcserét is elrontották a csapatnál, így Norris villámgyorsan 1 másodperces távon belül került a világbajnok mögött.
Persze Verstappen nem engedett könnyen, Norris első támadását könnyedén visszaverte, a másodikat az 59. körben már csak visszaelőzéssel tudta hárítani. Norris harmadszor is nekikezdett a támadás felépítésének. A 61. körben ismét csak közel járt az előzéshez, majd 64. körben újra próbálkozott. Csakhogy jött a dráma, Norris és Verstappen ugyanis összekoccant, Norris lényegében leütötte a helyéről Verstappen bal hátsó kerekét, de közben a McLarenen is lett egy defekt, így lényegében kiütötték egymást az első helyről. Az esetet gyorsan ki is vizsgálták, Verstappen 10 másodperces büntetést kapott az ütközés okozásáért, egyértelműen őt látták hibásnak.
A vezetést így Russell örökölte meg, mögötte a Sainzot menet közben beérő és megelőző Piastri jött fel a második helyre, a harmadikon pedig Sainz haladt. A dobogósok nem is voltak veszélyben, Hamilton ugyanis 20 másodperc fölötti hátránnyal követte őket.
Russell a 2022-es Brazil Nagydíj után második futamgyőzelmét aratta a Forma–1-ben, 2024-ben pedig már a másodszor ért véget úgy futam (az Ausztrál Nagydíj volt az első), hogy egyik Red Bull-pilóta sem állhatott fel a dobogóra. A pontszerző helyeken ez a sorrend jött: Russell, Piastri, Sainz, Hamilton, Verstappen, Hülkenberg, Pérez, Magnussen, Ricciardo és Gasly. Pérez az utolsó körben megelőzte Hülkenberget, de a Haas-pilóta vissza tudott előzni és végül fél másodperces különbséggel megtartotta a csodás hatodik helyét. Norris végül feladta a versenyt.
A váratlan eredményt hozó Osztrák Nagydíj után változatlan a világbajnoki pontverseny első három helyén álló pilóták sorrendje és megszerzett pontjainak száma, Verstappen 237 ponttal vezet, Norris 156-tal a második, Leclerc 150-nel a harmadik. Sainz 135 pontnál jár, Pérez 118-at gyűjtött, Piastri 112-ig, Russell 111-ig lépett előre a mostani dobogós helyével. A csapatversenyben 355-tel vezet a Red Bull, a Ferrari 291-gyel, a McLaren 268-cal, a Mercedes 196 ponttal követi őket.
Az F1 nem áll le, egy hét múlva a Brit Nagydíjjal tudják le a háromhetes nagy menetelést.