Verstappent megizzasztotta Norris, 2 másodpercen múlt a Spanyol Nagydíjon a győzelem
2024. június 23. – 16:43
Kanada után a Spanyol Nagydíjon is szorosan elvesztett időmérő után tudott nyerni Max Verstappen, aki magából és a Red Bullból is kihozta a maximumot Barcelonában. Lando Norris nagy taktikai csatára kényszerítette a címvédőt, de a McLarennek végül 2 másodperc hiányzott ahhoz, hogy győzelemre váltsák az első rajthelyet. Norris így is a vb-pontverseny második helyére lépett, Lewis Hamilton pedig több mint fél év után állt újra dobogón.
Az időmérő is elég izgalmasra sikerült a 2024-es Spanyol Nagydíjon Lando Norris győzelmével, a futamon viszont már a rajt mindent megkavart, miután a negyedik helyről induló George Russell az első kanyarban mindenkit meg tudott lepni a külső íven. Vele párhuzamosan Max Verstappen is el tudott menni Norris mellett, aki így szinte azonnal a harmadik helyre esett vissza. Verstappen nem sokáig elégedett meg a második hellyel, a harmadik kör legelején, a célegyenes végére érve kihasználta a nyitható hátsó szárny jelentette tempóelőnyt Russell-lel szemben, és villámgyorsan le is szakította a Mercedest, nehogy az vissza tudjon támadni.
A korai helycserékkel három kör alatt három különböző pilóta is vezetett a Spanyol Nagydíjon, a trend viszont gyorsan megszakadt, Verstappen ugyanis nem sok esélyt hagyott másoknak, folyamatosan egyre nagyobb előnyt szerezve az élen. Mögötte viszont ha nem is ádáz küzdelem, de szorosabb csata jött, a második-hatodik helyeket elfoglaló Russell, Norris, Lewis Hamilton, Carlos Sainz, Charles Leclerc ötösfogat öt másodpercen belül követte egymást elég sokáig – a nagy vonatozás csak a 66 körös futam 16. körében szakadt meg, amikor Russell és a Sainz is kerékcserére ment. Sainz jobb hátsó kereke nagyon nehezen ment fel, pont annyi időt vesztett, hogy már a bokszutcában harcolnai kellett a Ferrarival. Sainz végül nem Russell-lel, hanem a mögé megérkező másik Mercedesszel, Lewis Hamiltonnal került nagy csatába az első kerékcsere után. Hamilton egy korai, sikertelen támadás után a pálya majdnem negyedét kitevő célegyenesben gyűjtött akkora lendületet (a DRS segítségével) a 19. körben, hogy le tudta nyomni a Ferrarit.
Közben az is kiderült, hogy a két McLaren (Norris és Oscar Piastri), valamit Leclerc merőben más taktikát választott, mint Verstappen, ők ugyanis 5-7 körrel tovább maradtak ki, mint Verstappen tette.
Norris a kerékcseréje után a mezőny leggyorsabb pilótája lett, villámgyorsan lépdelt előre a friss gumikon, a 32. körben már a harmadik volt Hamiltont előzve. Három körrel később pedig Russellt lehagyva már Vestappen mögött, a második helyen találta magát nagy csata után. Norris a hármas kanyarban előzött, Russell visszatámadott, de a pálya közepéhez érve Norris vissza tudta venni a pillanatokra megszerzett helyét, majd Russell DRS-segítette támadását is visszaverte.
Innen már csak egy dolog számított: Verstappen előnye hajszállal 10 másodperc alatt volt Norris előtt, ezt kellett figyelni a futam második felében. A 44. körben Norris már csak 4,5 másodpercnyire volt Verstappentől. Egy körrel később Verstappen letudta a második, utolsó kerékcseréjét, megnyitva a futam hajráját. Közben Hamilton és Sainz a hatodik helyért folytatott nagyobb csatát, de Hamilton túl gyors volt a lágy gumikon, így simán tudott előzni a célegyenes végén.
Norris a 48. körben ment bokszkiállásra, ám az nem sikerült a legjobban, a 3,6 másodperces kerékcsere végén viszont nagyon kellett izgulni, hogy meg tudja-e tartani a második helyét Russell-lel szemben. Ez sikerült, így 8 másodperc hátrány körülről kezdhette meg a felzárkózást Verstappen mögött. Ez a hátrány az elején nagyon gyorsan fogyott, volt kör, hogy Norris 1,5 másodpercet hozott Verstappenen, ám a háromszoros világbajnok holland gyorsan összekapta magát és 5,5 másodpercnél stabilizálta a különbséget bő 13-14 körrel a vége előtt.
Közben Hamilton a harmadik helyig küzdötte fel magát – ezt meg is tartotta a leintésig, így sorban 18 szezonban hozott össze dobogós eredményt – , mögötte Russell jött, majd egy csapaton belüli taktikai helycserével a két Ferrari jött Leclerc, Sainz sorrendben. A Ferrarinál abban bízhattak, hogy Leclerc-nek több esélye lesz megszerezni a negyedik helyet – a monacói egyetlen esélyt kapott erre az utolsó körben, de nem tudta megszorítani a Mercedest.
Ahogy Norris sem tudott igazi csatát csinálni a végére, hiába bíztak a McLarennél abban, hogy Verstappen gumijai nagyon elfogynak a végére, Norris végül csak 2,2 másodpercre tudta megközelíteni a címvédőt. Verstappen és a Red Bull a Kanadai Nagydíjhoz hasonlóan megint tudott egy kisebb szintet lépni, és a szorosan elvesztett időmérő után megnyerte a futamot.
10 futam után Verstappen magabiztos, 69 pontos előnnyel vezeti a világbajnoki pontversenyt, ő 219 pontot gyűjtött eddig. Norris 150 pontjával már a második, Leclerc 148-cal a harmadik. Rajtuk kívül még Sainz (116) és az elmúlt három futamon összesen négy pontot gyűjtő Sergio Pérez (111) vannak még 100 pont fölött. A csapatversenyben a Red Bull 330 ponttal áll, a Ferrari 270-nel a második, a McLaren 237-tel a harmadik, a Mercedes pedig 151 pontot gyűjtve a negyedik.
A Forma–1 mezőnye egy hét múlva, június utolsó hétvégéjén Ausztriába látogat majd.