Embertelen körülmények között akarták őket felküldeni, a bringások ellenálltak a Girón

2024. május 21. – 13:18

Másolás

Vágólapra másolva

Csak hosszas egyeztetések és némi zűrzavar után jutottak dűlőre a Giro d'Italián, hogy az olasz kerékpáros körverseny 16. szakaszát milyen feltételek mellett tartsák meg. Az Alpok meglehetősen zord időjárási körülményei nem tették lehetővé a biztonságos versenyzést a bringások szerint, de a szervezők mégis fel akarták őket küldeni az idei Giro legmagasabb csúcsára.

A Giro évről évre visszatérő problémája, hogy hó, lavinaveszély vagy a túl hideg időjárás miatt módosítania kell a szakaszait. Idén is egy ilyen helyzet állt elő. Már hétfőn látszott, hogy az 1915 méter magasan fekvő Livignóból bajos lesz felmászni a 2498 méteres Umbrailpassra. A nulla fok körüli hőmérséklet és az eleredő eső, havas eső eleve felesleges szenvedést okozott volna a kerékpárosoknak, de ennél problémásabbnak tűnt az onnan való lejövetel. A hegyi szerpentinek eleve magukban hordozzák a balesetek veszélyét, főleg, ha azon teljesen elgémberedett versenyzők lejtőznek.

Ez utóbbit a szervező RCS is elismerte, ezért azt találta ki először, hogy a hegytetőn megállhat a mezőny, és az ott előzetesen kialakított parkolóban meleg ruhákat vehettek volna még magukra. Erre az időre neutralizálták volna a versenyt is.

Az eredeti tervek szerint ez lett volna a Giro d'Italia 16. szakasza, amit végül 80 kilométerrel megrövidítettek – Fotó: giroditalia.it
Az eredeti tervek szerint ez lett volna a Giro d'Italia 16. szakasza, amit végül 80 kilométerrel megrövidítettek – Fotó: giroditalia.it

A kerékpárosok viszont ezt nem akarták vállalni. Reggel az érdekvédelmi testületük azt közölte, hogy teljes egyetértés volt abban, hogy ilyen feltételek között nem állnak rajthoz. Azt javasolták, hogy az eredetileg 202 kilométeresre tervezett szakasz a hosszú lejtmenet után kezdődjön, ahová majd elbuszoznak.

Az RCS is hajlott erre a megoldásra, de egy darabig még ragaszkodtak ahhoz, hogy a mezőny rajtoljon el Livignóból délben, és tegyen meg néhány kilométert, mert ennyi járna a Girónak fizető városnak. Az egyre jobban zuhogó havas esőben végül ezt is elvetették, teljesen feleslegesen áztak volna át ezért Valter Attiláék, ezért Spondignába tették át a rajtot, és így 121 kilométerre rövidült a szakasz, amelynek rajtja 14 órára tolódott.

„A mai egyeztetésen abban állapodtunk meg, hogy Livignóból indul el a verseny egy városi parádéval. Annak ellenére, hogy a felek kezet ráztak erre, a sportolók nem jelentek meg a rajtnál” – írta közleményében a RCS.

Frissítés: A szinte végig szakadó esőben zajló szakaszon Tadej Pogačar nyert, akinek ez volt az ötödik etapsikere az idei Girón, és még nagyobb lett az előnye az összetettben. A második Daniel Felipe Martínez már több mint hét perccel van lemaradva tőle.

Pogačar nem akarta mindenáron megnyerni ezt a szakaszt, de miután más csapatok próbálkoztak a záróemelkedőn, a szlovén bringás megint ellépett az utolsó néhány kilométeren. Egy korábban kialakult szökevénycsoportból még páran előtte voltak, de sorra levadászott mindenkit. A legtovább Giulio Pelizzari tartott ki, őt az utolsó 600 méteren előzte meg Pogačar. Az összetetten Geraint Thomas és Martínez helyet cserélt, miután az utóbbi nagyobb tempót tudott menni az emelkedőn.

A vasárnap nagyot alakító Valter Attila ezen a szakaszon is jól tartotta magát, másfél perces hátránnyal beérkezve a 21. lett, és az összetettben három pozíciót javítva már a 24. helyen áll.

Eredmények:
16. szakasz, Laas – Santa Cristina Valgardena, 121 km
1. Tadej Pogačar (szlovén, UAE) 2:49:37
2. Giulio Pelizzari (olasz, VF Group-Bardiani CSF-Faizanè) 16 másodperc hátrány
3. Daniel Felipe Martínez (kolumbiai, Bora-Hansgrohe) azonos idő
…21. Valter Attila (magyar, Visma-Lease a Bike) 1:32 p.h.

Összetett:
1. Tadej Pogačar (szlovén, UAE) 59:01:09
2. Daniel Felipe Martínez (kolumbiai, Bora-Hansgrohe) 7:18 perc hátrány
3. Geraint Thomas (brit, Ineos-Grenadiers) 7:40 p.h.
…24. Valter Attila (magyar, Visma-Lease a Bike) 48:55 p.h.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!