Norris nagyon megizzasztotta Verstappent Imolában, 725 ezreden múlt a futamgyőzelem
2024. május 19. – 16:44
Elég nagy meglepetésnek számított, hogy a legutóbbi F1-futamon, a Miami Nagydíjon Lando Norrisnak sikerült legyőznie a sorban három világbajnoki címét letaglózó dominanciával nyerő Max Verstappent, ám ahogy Európába ért a Forma–1 mezőnye, ismét képbe került, hogy legyőzhető a Red Bull és Verstappen.
Ugyan a holland pilóta nyerte az időmérőt, de csak egy hajszállal végzett Oscar Piastri és Norris, vagyis a McLaren párosa előtt az Emlia-romagnai Nagydíj kvalifikációján Imolában. A háromszoros világbajnok ráadásul még közvetlenül a rajt előtt is kételkedett abban, hogy a futamra összeáll-e alatta az autó – szombatról vasárnapra 11 órát tettek bele Red Bull szimulátorpilótái a beállításokba, hogy mit változtassanak, ez pedig végül hajszállal, de bejött.
Az egyébként, hogy összeállt a Red Bull versenytempója, hamar kiderült. Az időmérő végéig meglehetősen bizonytalan Red Bull formába lendült a versenyre, és Verstappen apránként, de folyamatosan növelni tudta előnyét Norris előtt. A McLaren ugyanis a szombati időmérős sorrendhez képest valamivel rosszabb helyzetből kezdte a futamot, az eredetileg második helyre kvalifikáló Piastri ugyanis egy feltartás miatt három rajthelyes büntetést kapott.
Piastri láthatóan nagyon gyors volt az ötödik helyen, de annyira nem, hogy meg tudja előzni Carlos Sainz Ferrariját. A páros 24 körön át csatázott egymással, ennek csak Piastri kerékcseréje vetett véget, ő a friss gumikon egyből a mezőny leggyorsabbja is lett. Egyébként mire a 63 körös futam 23. körében elkezdte az élmezőny letudni az egyetlen kerékcserét, Vertsappen előnye már több mint 6,5 másodperc volt Norris előtt.
A Ferrari nem kevés kockázatot vállalt azzal, hogy az élen haladók közül Sainz csak az utolsók között, a 27. kör végén vállalta be a kerékcserét, amivel pozíciókat vesztett, hiszen amögé a Piastri mögé ért vissza, aki ekkorra már aktívan támadta Charles Leclerc-t a másik Ferrariban. Pontosabban csak próbálta támadni, merthogy ugyanannyi sikerrel járt ellen, mint Sainz ellen – csak közel tudott maradni hozzá, de érdemi akciót nem tudott indítani.
A végére aztán fordult a kocka, a futam második felére a Ferrarik lettek gyorsabbak a McLarenekhez képest, így Leclerc a 40. kör után elkezdte támadni Norrist a második helyért, és araszolgatva, de Sainz is közeledett a negyedik helyen autózó Piastrihoz. Legalábbis átmenetileg, a 45. kör után ugyanis Norris kezdte el nyomni neki, és viszonylag gyorsan 5 másodperc alá küzdötte a hátrányát Verstappen mögött. Hátrébb viszonylag stabil volt az állás, egyedül Lance Stroll mozgott előre, pár előzéssel egészen a kilencedik helyig jutott, Sergio Pérez viszont már messze volt tőle a nyolcadik pozícióban, őt nem tudta befogni.
Verstappen egy rádióüzenetben adott magyarázatot arra, hogy miért fogyott az előnye Norrisszal szemben, az 52. körben azt közölte a csapattal, hogy nem igazán működnek a gumijai, a csapat szerint pedig főleg a 2-es és 6-os kanyarokban vesztett időt a McLarenhez képest. Ezzel a váratlanul nyíló csatával izgalmassá vált a futam hajrája: 8 körrel a vége előtt már 3 másodpercnél is kevesebb volt Norris hátránya a második helyen.
A körönként nagyjából 4 tizedmásodpercet ledolgozó Norris csak az utolsó, 63. körben került 1 másodpercen belül Verstappenhez képest, így a kör végén már használhatta a nyitható hátsó szárnyat, de ez kevés volt ahhoz, hogy annyira közel kerüljön a világbajnokhoz, hogy érdemi támadást indíthasson. Verstappen végül 725 ezredmásodperccel nyert, Norris talán két kisebb hibára volt attól, hogy a Miamiban szerzett első F1-győzelme után azonnal megszerezze a másodikat is. Az autóból kiszállva Norris arról beszélt, hogy ha van még pár köre a futamból, megelőzte volna Verstappent, de végül nem jött össze.
Verstappen a végén pont annyit csikart ki a Red Bullból, hogy meglegyen a futamgyőzelem, amivel tovább növelte előnyét a világbajnoki összetettben. Verstappen és Norris párosa mögött Leclerc, Piastri, Sainz, Lewis Hamilton, George Russell, Pérez, Stroll és Cunoda Juki lettek még pontszerzők. Leclerc 2006 és Michael Schumacher óta az első Ferrari-pilóta lett, aki dobogóra tudott állni Imolában.
Hét versenyhétvége után Verstappen 161 pontot gyűjtött, a második helyen Leclerc követi 113-mal, majd Pérez jön 107-tel és Norris 101-gyel. A csapatversenyben a Red Bull 268-cal áll, a Ferrari 212-vel, a McLaren pedig 154-gyel.
A Forma–1 2024-es szezonja jövő hétvégén a Monacói Nagydíjjal folytatódik.