A valaha volt legnagyobb tempóval nyomták le a leghosszabb kerékpáros klasszikust

2024. március 16. – 17:46

A valaha volt legnagyobb tempóval nyomták le a leghosszabb kerékpáros klasszikust
Sanremo felé közelít a mezőny – Fotó: Fabio Ferrari

Másolás

Vágólapra másolva

A belga Jasper Philipsen nyerte meg az év első nagy klasszikus kerékpárversenyét, a Milánó–Sanremót. Előzetesen nem őt tartották a legnagyobb favoritnak, de ennek a versenynek sajátja, hogy nagyon sok kimenetelű lehet. Előzetesen Tadej Pogačar által írt dramaturgiát várt mindenki, de többen bírták erővel a szlovénnal.

A Milánó–Sanremo a leghosszabb távú klasszikus kerékpárverseny, amiről úgy tartják, hogy befejezni nem igazán nehéz, de megnyerni annál inkább. A verseny a legkülönbözőbb képességű kerékpárosoknak ad esélyt a győzelemre. Hegyimenők, klasszikus sprinterek, jó lejtőmenők és egynapos specialisták is pályázhatnak az első helyre.

A legnagyobb favorit Tadej Pogačar volt, aki kétségkívül a sportág fenoménje, a szlovén bringás meglepő akciókkal egyedül képes egy komplett mezőnyt megverni, és olyan terepen is érvényesülni, ami papíron nem igazán neki fekszik. A Milánó–Sanremo javarészt sík, csak a végén van néhány, nem is túl meredek emelkedő az olasz Riviéra partvonalán. Rendszerint az utolsó 30 kilométeren kulminálódik a verseny, ahol a Cipressa és a Poggio nevű emelkedőkön vált a mezőny őrült tempóra. Mindenki azt várta, hogy Pogačar is ott fog támadni. Rajta kívül a tavalyi győztes Mathieu van der Poel, a jól lejtőző Matej Mohorič, a korábbi világbajnok Mads Pedersen neve szerepelt az esélyesek között, de több csapat is több kártyát kijátszhatott még.

A Milano-Sanremo vonalvezetése – Fotó: RCS Sport
A Milano-Sanremo vonalvezetése – Fotó: RCS Sport

Az utolsó 40 kilométeren aztán tényleg felpörögtek az események, több sprintert kiszórt az erős tempó, és a nap elején meginduló szökevénycsoportnak is vészesen fogyott a két és fél percről induló előnye. A tempó végig magas volt, minden adott volt ahhoz, megdőljön a verseny sebességrekordja.

A Cippressán aztán Pogačar csapata még nagyobb tempóra váltott, és csak körülbelül negyvenen tudtak velük maradni, sok sprinter itt már le is maradt, szűkítve az esélyesek körét. A Cippressa nem hozott döntést, és a Poggio aljáig meg is nyugodott a mezőny maradéka, annyira, hogy még sokan fel tudtak hozzájuk zárkózni.

A táv második felében a tengerparton zajlik a verseny – Fotó: Dario Belingheri / Getty Images
A táv második felében a tengerparton zajlik a verseny – Fotó: Dario Belingheri / Getty Images

Az utolsó tíz kilométerre újra berobbant a verseny, megfogták az utolsó megmaradt szökevényt, Davide Baist (Polti-Kometa), és nekirontottak a Poggiónak. Az elején az Ineos csapata próbált irányítani, de hamar előreállt Pogačar csapattársa, Tim Wellens. Pogačar az emelkedő tetejétől egy kilométerre váltott iramot, de ez kevés volt, vagy tizenöten felzárkóztak rá. A szlovén aztán újra megindult, és el is tudott kicsit szakadni, némi fáziskéséssel Van de Poel ugrott fel rá, és a lejtmenetben ketten próbáltak menekülni a többiek elől. Ebből a pár másodpercből nem tudtak jól gazdálkodni, és az utolsó két kilométerre fordulva, még mindig nyitott maradt a verseny. Mohorič, Tom Pidcock (Ineos) és Matto Sobrero (Bora-Hansgrohe) is próbált előremenekülni, de nem tartottak ki a hajráig. Az utolsó háromszáz méteren aztán sprint döntött, Michael Matthews (Jayco-AIUIa) került előnybe, de aztán a legjobbkor került elő Jasper Philipsen (Alpecin-Deceuninck), akit szintén inkább klasszikus sprinternek lehet tekinteni. Matthews megőrizte a második helyet, mögötte pedig Pogačar érkezett a célba. Van der Poel a tizedik lett, de ő az utolsó kilométereken inkább már csapattársáért, Philipsenért dolgozhatott.

A mezőnynek tényleg sikerült megdönteni a sebességrekordot, 46,1 kilométer per órás átlaggal, 6 óra 15 perc alatt teljesítették a 288 kilométeres távot.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!