Rémálomszerűen kezdett az F1 Las Vegasban – egy csatornafedél óriási károkat okozott az egyik Ferrariban
2023. november 17. – 07:48
Finoman szólva sem indult jól a Forma–1 óriási csinnadrattával beharangozott visszatérése Las Vegasba, a helyzetet pedig tovább rontja, hogy az F1 úgy alsó hangon 5-600 millió dollárt költött a vegasi pályára. Merthogy a pénteki rémálmot épp maga a pálya idézte elő: alig nyolc perce tartott a hétvége első szabadedzése, amikor Carlos Sainz Ferrarijában jelentős károkat okozott egy nem megfelelően rögzített csatornafedél. Az esetről csak térfigyelő kamerás felvétel készült, ezen is jól látszik, mekkora szikracsóvát húzott maga után a Ferrari.
Ahogy minden utcai F1-versenyen, úgy Las Vegasban is külön feladat volt a csatornafedelek megfelelő rögzítése. A Ferrari esete után gyorsan kiderítették, hogy a fedél körüli betonkeret nem bírta az F1-kocsik jelentett terhelést, ez okozta a balesetet. Sainz előtt nem sokkal egyébként Fernando Alonso hihetetlen reflexszel kerülte ki a földből akkorra már kilógó csatornafedelet, amit Sainz nem tudott elkerülni.
A hiba gyors megtalálása viszont nem jelent gyors megoldást is. Egyrészt meg kell oldani, hogy a már meglazult csatornafedél ne okozzon újabb problémát, másrészt a 6201 méteres utcai pálya teljes hosszán ellenőrizni kell minden másik csatornafedelet, nehogy máshol újra előfordulhasson hasonló. Emiatt végül csak jelentős, 2,5 órás csúszással, magyar idő szerint 11.30-kor, helyi idő szerint hajnali 2.30-kor indult el a 60 percesről 90 percesre növelt szabadedzés. Ezen végül a két Ferrari volt a leggyorsabb, mögöttük Fernando Alonso és Sergio Pérez következte.
A Ferrari nem boldog
Értelemszerűen az eset önmagában is ciki az F1-nek, úgy pedig pláne, hogy nem egy sima defekt lett a vége, hanem jelentős anyagi kárt szenvedett el a Ferrari, és a csapatfőnök Frédéric Vasseur szerint szinte teljesen újjá kell építeniük Carlos Sainz autóját, ami miatt attól félt, hogy a második szabadedzésről is lemaradnak majd. Ez pedig egy teljesen új pályán komoly hátrányt jelentett volna a riválisokkal szemben – a csapat végül hihetetlen munkával összerakta Sainz autóját, aki második helyen zárt a csapattárs Charles Leclerc mögött a második szabadedzés végén. Vasseur egyébként nem a levegőbe beszélt a Ferrari újjáépítésével, Sainz kocsijának aljáról hatalmas darabok szakadtak le a csatornafedéllel való találkozás után – egyes értesülések szerint át is ütötte a pilótafülke alját, amiből ki lehetett látni az aszfaltra.
De Sainz autója mellett legalább két másik versenyautó, Csou Kuan-jü és Esteban Ocon kocsija is károsodott a csatornafedél fölött áthaladva. Igaz, ezek a kocsik kisebb kárt szenvedtek, mert alacsonyabb sebességgel haladtak át a csatornafedél fölött, de Ocon autóját így is részben újjá kell építeni az Alpine-nál.
A Forma–1 1982 után tért vissza Las Vegasba, az F1 óriási felhajtással igyekezett felvezetni a hatalmas show-t, ami egyelőre nem mozgatott meg nagy tömegeket, a helyi idő szerint csütörtök esti első szabadedzés elején