F1: Verstappen utcahosszal nyert Japánban, a Red Bull 6 futammal a vége előtt világbajnok

2023. szeptember 24. – 08:44

F1: Verstappen utcahosszal nyert Japánban, a Red Bull 6 futammal a vége előtt világbajnok
Max Verstappen nyert Japánban, a Red Bull hat futammal a vége előtt világbajnok – Fotó: Clive Rose / Getty Images

Másolás

Vágólapra másolva

Max Verstappen nem aratott rajt-cél győzelmet Japánban, a sikeréhez viszont kétség sem fért, szinte végig magabiztosan vezetve simán nyerte a szuzukai versenyt a két McLaren előtt. Lando Norris és Oscar Piastri rövid ideig csapaton belül, egymással meccselt a második helyért, a negyedik helytől hátrafelé viszont még nagyobb harc zajlott. Verstappen győzelmével a Red Bull hat futammal a szezon vége előtt világbajnok lett, a holland pilóta a következő futamon folytathatja az ünneplést.

Nem sikerült tökéletesen a rajt a kétszeres világbajnoki címvédő Max Verstappennek a 2023-as Forma–1-es Japán Nagydíjon, amit a mclarenes Lando Norris kapott el a legjobban, így a harmadik helyről nagyon rövid időre az élre tudott ugrani. Verstappen hamar, pár méter után visszavette a vezetést, a verseny viszont késleltetve indult be, miután a rajtnál több autó is összekoccant, és így törmelékkel borították be a célegyenes végét.

A koccanásokban összesen hat autó volt érintett, mindkét Alfa Romeónak (Valtteri Bottas és Csou Kuan-jü), mindkét Williamsnek (Alex Albon és Logan Sargeant), valamint Sergio Péreznek és Esteban Oconnak is korai boxkiállást, illetve pár esetben első orrkúpcserét jelentett ez.

Mire újraindulhatott a mezőny, már az ötödik kör kezdődött az 53 körös versenyből. Komolyabb izgalom nem is történt egy ideig, leszámítva, hogy a két Mercedes óriási csatát vívott egymással egy ideig a 6-7., majd Piastri kerékcseréje után az 5-6. helyeken. Eközben Verstappen a 14. körre már 10 másodperces előnyt szerzett magának Lando Norris előtt, ám Verstappen csapattársa, Pérez váratlanul, indirekt módon picit megnehezítette a vb-esélyes dolgát.

A rajtnál megsérült autóval a mezőny második felében haladó Pérez ugyanis megforgatta Kevin Magnussent, emiatt pedig rövid időre virtuális biztonsági autós szakaszt rendeltek el. Ez pont arra volt elég, hogy az épp a pályán jó helyen haladó Piastri lassított tempó mellett tudja le az első kerékcseréjét, ám mire más esélyes, mondjuk Verstappen odajutott volna, hogy boxkiállást intézzen, már véget is ért a lassított szakasz. Piastri így a többiekhez képest 10 másodperccel kisebb időveszteséggel tudta le a kiállást, de ez is csak arra volt elég, hogy 3 másodpercre csökkenjen a hátránya a holland kerékcseréje után.

A Japán Nagydíj rajtja utáni koccanások – Fotó: Issei Kato / Reuters
A Japán Nagydíj rajtja utáni koccanások – Fotó: Issei Kato / Reuters

Verstappen a 17. körben kapott friss gumikon kilőtt, részben azért, mert ő közepes, az őt üldöző McLarenek viszont kemény keverékű gumikat kaptak. Így a futam felére már megint 10 másodpercre nőtt Verstappen előnye Piastri és Norris párosa előtt. Őket a két Ferrari követte féltávnál, majd Lewis Hamilton, Esteban Ocon, Fernando Alonso, George Russell és Pierre Gasly volt a sorrend a pontszerző helyeken. Viszonylag hamar változott ez is, Russell a kerékcseréje után villámgyorsan felzárkózott a hetedik helyre Hamilton mögé, a McLaren pedig egy határozott utasítással a láthatóan gyorsabb Norrist rendelte a második helyre Piastri elé. A 28. körre egyébként már öt kieső volt, sorrendben Bottas, Pérez, Lance Stroll, Sargeant és Albon.

Pérez kiesésére érdemes külön kitérni: a mexikói pilóta hosszú perceket töltött a garázsba tolt autóban ülve, a Red Bull ugyanis arra várt, hogy valamikor mégis visszaküldjék a pályára a versenyzőt, merthogy a kiesés előtt kapott egy öt másodperces büntetést. Ha ezt nem töltötte volna le Japánban, Katarban hátrányba került volna, ezért Pérez arra várt már biztos kiesőként sokáig, hogy mégis visszamehessen a pályára egy büntetés miatt.

Persze voltak azért ennél nagyobb izgalmak, a végére például eléggé betömörült a Verstappen mögötti szakasz. Előbb George Russel támadta Piastri harmadik helyét, majd amikor elkezdett visszaütni a többiektől eltérő taktikája, a ferraris Leclerc sikerrel vette el tőle a negyedik pozíciót. A Mercedes kockázatos taktikája nem jött be Russell-lel, az egy kerékcserét vállaló pilóta gumijai a végére nagyon elfogytak, és sorban Hamilton és Sainz is megelőzték, így csak a hetedik lett.

Verstappen győzelméhez kétsége sem fért, a holland majdnem 20 másodperc előnnyel haladt át a célvonalon. Mögötte a két mclarenes, Norris és Piastri lettek még dobogósok, utóbbi először végzett a legjobb három között a Forma–1-ben. A pontszerző helyekre még Leclerc, Hamilton, Sainz, Russell, Alonso, Gasly és Ocon fértek oda.

Nagy versenye volt a két McLarennek Szuzukában – Fotó: Clive Mason / Getty Images
Nagy versenye volt a két McLarennek Szuzukában – Fotó: Clive Mason / Getty Images

A kétszeres világbajnoki címvédő, Japánban futamgyőzes Verstappen 173 pont előnnyel várja az utolsó hat futamot és egyben a katari folytatást. Neki kereken 400 pontja van, a csapattárs Pérez 223-mal követi, Hamilton 190-nel áll a harmadik helyen.

A sorban második, összesen hatodik csapatvilágbajnoki címet Japánban megnyerő Red Bull 623 pontnál jár,

élesedik viszont a második helyért folyó verseny a Mercedes (305 pont) és a Ferrari (285) között, és a McLaren (172) is közelít a negyedik helyen álló Aston Martinra (221).

Folytatás október 6-8. között Katarban, ahol Verstappen akár már a szombati sprintfutam végére megszerezheti harmadik világbajnoki címét, de ha nem, a vasárnapi versenyen még nagyobb esélye lesz erre.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!