Minden jutott a Holland Nagydíjra: két eső, biztonsági autó, egy megszakítás és egy óriási Verstappen-rekordbeállítás

2023. augusztus 27. – 17:29

Másolás

Vágólapra másolva

A Red Bull után Max Verstappen is beállította az F1 történetének legnagyobb győzelmi sorozatához fűződő rekordját, a 2023-as Holland Nagydíjat megnyerve sorban 9 futamgyőzelemnél jár a holland, aki Sebastian Vettel 2013-as, szintén a Red Bull-lal elért szériáját érte be. A futamon két nagy eső és egy biztonsági autós szakasz hozott izgalmakat, Verstappen mellett végül Fernando Alonso és Pierre Gasly fértek még fel a dobogóra.

Viszonylag simán lement a 2023-as Forma–1-es Holland Nagydíj rajtja, a hazai közönség előtt versenyző Max Verstappen megtartotta vezető helyét, mögötte Fernando Alonso lépdelt előre, Alex Albon viszont hátrafelé kezdett csúszni. A normál körülményekbe viszont villámgyorsan káoszt hozott, hogy a kicsit későbbre várt eső már az első körben és meglehetősen nagy erővel lecsapott. A hirtelen esőre reagálva az első kör végén még csak páran mentek kerékcserére – Sergio Pérez nagyot nyert ezzel, a ferraris Charles Leclerc viszont inkább vesztett, mert a csapata nem számított a váratlan, korai kerékcserére, és súlyos és értékes másodpercek mentek el az esőre való intermediate gumi előhozásával, így Leclerc egészen a 17. helyig esett vissza.

A második kör végén már többen mentek a boxutcába, például Verstappen és Alonso, így az ő kiállásukkal Lando Norris és George Russell álltak az élre, abban reménykedve, hogy az eső hamar eláll, és majd gyorsan szárad a pálya. De a páros nem sokáig maradt az élen, hamar kiderült ugyanis, hogy az átmenti esőgumik a legjobbak az aktuális körülményekhez, így Pérez iszonyatos sebességkülönbséggel ment el mellettük.

Váratlanul gyorsan csapott le az eső a 2023-as Holland Nagydíjra – Fotó: Mark Thompson / Getty Images
Váratlanul gyorsan csapott le az eső a 2023-as Holland Nagydíjra – Fotó: Mark Thompson / Getty Images

A gyors kerékcsere előnyét remekül szemlélteti, hogy Pérez ugyan 8 hellyel hátrébbról rajtolt, mint Verstappen, de azzal, hogy egy körrel előbb váltott átmeneti esőgumikra, a 4. körben már 14 másodperccel vezetett az akkor épp 3. helyen autózó csapattársa előtt. A mezőny egyik legjobb esőmenője, Verstappen persze rohamtempóban zárkózott, volt kör, hogy 4,2 másodperccel volt gyorsabb Péreznél. Közben hiába fenyegetett több csapat is esővel, a 10-12. körök környékén az lett a trend, hogy mindenki visszavált száraz pályára való gumikra, annyit száradt a gyorsan jövő, de legalább ugyanolyan gyorsan menő eső miatt a pálya. A Red Bullnál ezt a taktikai előnyt a második helyen haladó, de abszolút vb-esélyes Verstappennek adták meg, így a 13. körre már ismét a holland volt az élen, majdnem 3 másodperccel vezetve Pérez előtt.

Ha a hirtelen érkező és még gyorsabban elmúló eső nem lett volna elég káosz, akkor jött Logan Sargeant a Williamsszel, és a hétvége során egy újabb komoly balesetet elszenvedve biztonsági autós szakaszt idézett elő a 16. körben.

Ekkor Verstappen, Pérez, Alonso, Pierre Gasly, Carlos Sainz, Csou Kuan-jü, Kevin Magnussen, Albon, Esteban Ocon és Cunoda Juki voltak a pontszerző helyeken, ami egyrészt jól mutatta, hogy a Mercedes mennyire eltaktikázta magát mind az eső kezdetén, mind a végén, hiszen Hamilton a 13., Russell meg a 18. helyen volt, de azt is, hogy mennyibe került Leclerc elrontott kerékcseréje, mivel ő a 12. helyig esett vissza.

A biztonsági autó a 72 körös futam 21. körének végén távozott, ami után megint felgyorsultak az események, még úgy is, hogy a korábban beharangozott eső csak nem akart megérkezni. Leclerc kálváriája tovább folytatódott, a 26. körben gyors egymásutánban ment el mellette előbb Hamilton, majd a McLaren ausztrál újonca, Oscar Piastri, akik így a 12-13. helyekre léptek fel.

Közben az élen Verstappen sorra hozta a leggyorsabb köröket, a biztonsági autó távozása után 5 kör alatt 3 másodperc előnyt harcolt ki magának a csapattárs Pérezzel szemben.

Miután csak nem akart jönni a második esőhullám, a futam közepére lenyugodott a mezőny, leginkább a két Mercedes, illetve Piastri előretörését láthattunk, na meg azt, hogy Leclerc a 15. helyen kívülre csúszva feladta a futamot.

Fotó: Stephanie Lecocq / Reuters
Fotó: Stephanie Lecocq / Reuters

A futam utolsó harmadában a harmadik kerékcserék hoztak izgalmakat, Fernando Alonso Aston Martinjáról például nagyon nehezen jött le az egyik kerék, ezzel Pérez simán vissza tudta előzni a veterán spanyolt, újabb Red Bull kettős vezetést hozva a futamra. Alonso kerékcseréje annyira rosszul sikerült, hogy egy másik spanyol, Sainz mögé a negyedik helyre csúszott vissza, de innen gyorsan tudott javítani, pár kör múlva, a Ferrarit megelőzve már újra dobogós helyen volt 2005 és 2006 világbajnoka.

A hajrára pedig megjött az igazi izgalomcsináló: másodikra is elérte a zandvoorti pályát a tenger felől az eső – a 61. körben másodszor is olyan hirtelen érkezett meg, hogy meglepte a csapatokat a boxutcába érkező autók sora. Verstappen és Alonso plusz egy kört vállalva kockáztattak, a mezőny túlnyomó többsége viszont az első adandó alkalommal átmeneti esőgumikra váltott.

Pérez duplán vesztett az eső miatt: amikor kiment kerékcserére, még nem vitték ki az új gumiabroncsait a csapat szerelői, ezzel nagyon sok másodpercet vesztett az előnyéből Alonsóval szemben, majd ahogy a 63. körben rákapcsolt az eső, ki is csúszott mexikói, ami miatt eléggé visszacsúszott.

A nagy eső az Alfa Romeót vezető Csout is meglepte, ő a gumifalban kötött ki a célegyenes végén, ahol lényegében vezethetetlenné váltak a körülmények a nagy víz miatt – a baleset és a fokozódó eső miatt a 64. körben aztán meg is szakították a futamot, miután több pilóta is kicsúszott a célegyenes végén, igaz, senki nem járt olyan rosszul, mint Csou.

Fotó: Yves Herman / Reuters Fotó: Yves Herman / Reuters
Fotó: Yves Herman / Reuters

A piros zászlós megszakítás megmentette viszont Pérezt, aki hiába esett vissza kicsúszásostul, kerékcseréstül a hatodik helyig, hasonló esetben mindig az utolsó befejezett kör sorrendje alapján folytatják a versenyt, így a harmadik pozícióban találta magát újra. Igaz, a kicsúszásakor, majd utána a boxutca bejáratában újra megcsúszva kétszer is a falnak ütközött, tehát nem 100%-os autóban várhatta a futam újraindítását.

Jó félóra állás után a 65. körben a biztonsági autó mögött indult újra a mezőny, még vizes pályán, de már elállt eső mellett. A rendes verseny a 67. kör elején indult újra, ekkor már nem fékezte a tempót a safety car. Alonso egyből meg is támadta az élen haladó Verstappent, de az első roham nem járt sikerrel, utána pedig már nem igazán tudott újabb támadást indítani a kétszeres világbajnok ellen. További izgalmakat hozott a képbe, hogy Pérez 5 másodperces időbüntetést kapott a boxutcában való gyorshajtás miatt – Pérez ezzel végül a harmadik helyről a negyedikre esett vissza a leintéskor.

Verstappent sem az eső, sem a félórás megszakítás nem tudta kizökkenteni, nagyon simán nyerte a Holland Nagydíjat, amivel sorban 9 futamgyőzelemnél jár a szezonban. Ilyen széria korábban csak egy másik pilótának sikerült az F1-ben, Sebastian Vettel 2013-ban szintén a Red Bull-lal dominálta ennyire a mezőnyt. Verstappen viszont egy hét múlva Monzában akár meg is döntheti a korszakos rekordot. A holland mellett Alonso és a Pérez büntetéséből profitáló Pierre Gasly állhattak még fel a dobogóra, ő utoljára a 2021-es Azeri Nagydíjon volt dobogós. A pontszerző helyeket sorrendben a végén büntetett Pérez, Sainz, Hamilton, Norris, Albon, Piastri és Ocon töltötték ki.

13 futam után Verstappen lassan behozhatatlannak tűnő előnnyel, 339 ponttal vezeti a világbajnoki pontversenyt a 201 pontos Pérez, a 168 pontos Alonso és a 156 pontos Hamilton előtt. A csapatversenyben a Red Bull már 540 pontnál jár, a Mercedes 255, az Aston Martin 215, a Ferrari 201 pontot gyűjtött.

A 2023-as F1-szezon a következő hétvégén, a szeptember 1-3. közötti Olasz Nagydíjjal folytatódik Monzában.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!