Verstappen volt a kés, az F1-élmezőny a vaj, nagyon simán nyerte a Belga Nagydíjat

2023. július 30. – 16:28

Verstappen volt a kés, az F1-élmezőny a vaj, nagyon simán nyerte a Belga Nagydíjat
A Belga Nagydíj győztese, Max Verstappen – Fotó: Stephanie Lecocq / Reuters

Másolás

Vágólapra másolva

Hiába nyerte meg a pénteki időmérőt (meg aztán a szombati sprintfutamot is) a kétszeres világbajnok Max Verstappen, a vasárnapi Belga Nagydíjat csak a hatodik helyről kezdhette egy váltócseréért kapott büntetés miatt. Ez sem okozott nagy gondot az idén a Red Bull-lal a mezőnyből toronymagasan kiemelkedő hollandnak, már a 17. körben átvette a vezetést, onnan pedig vissza sem nézett, és újabb tükörsima győzelmet aratott, a szezon 12. futamát nézve már tizedszer. Verstappen a leintésig összeszedett 22,3 másodperc előnye önmagában is brutális, azt figyelembe véve, hogy a hatodik helyről indult, pedig egyenesen sokkoló. A Red Bull ezzel már sorban 13 futamgyőzelemnél jár az F1-ben.

A hétvége összes korábbi F1-eseménye vizes körülmények között zajlott, ezért a csapatok viszonylag kevés adatot gyűjtöttek a száraz pályára való gumik kopásáról. Ez a stratégiák kidolgozása miatt volt érdekes egyedül, de végül így is szinte kivétel nélkül kétkiállásos taktikán voltak a csapatok.

A rajtnál a második helyről rajtoló Sergio Pérez ugrott az élre, ő a ferraris Charles Leclerc-t előzte meg. Lewis Hamilton is jól jött előre, ő a harmadik, míg Max Verstappen a negyedik helyig jött előre. Ebben az is közrejátszott, hogy előttük volt egy kisebb csetepaté, Carlos Sainz szorította rá a falra a mclarenes Oscar Piastrit, az esetben mindkét autó megsérült, Piastrinak hamar félre kellett állnia, de Sainz folytatni tudta az ötödik helyen. Legalábbis egy ideig, mert a Ferrari jobb oldalát érő sérülés túl nagynak bizonyult, emiatt fokozatosan hátracsúszott a spanyol, aki végül a 25. körben fel is adta a versenyt.

A 44 körös futam elején gyorsan leszakadt egy négyes a mezőny élén, Pérez volt az első, mögötte Leclerc, Hamilton és Verstappen volt a sorrend, de a hatodik körben Verstappen egy nagyon sima manőverrel már el is ment a Mercedes mellett. Nem volt nagy nagy trükk, Verstappen a pálya leghosszabb egyenese, a Kemmel végén, nyitott hátsó szárnnyal húzott el Hamilton mellett – pont úgy, ahogy a kilencedik körben tette Leclerc-rel. Ezzel összeállt az élen a Red Bull-vezetés, Pérez három másodperc alatti előnyt őrzött a csapattárssal szemben.

A Red Bull szempontjából 14-15. körökben végrehajtott kerékcserék után nem sokkal Verstappen már 2 másodperc alá hozta le ezt a különbséget, a közepes gumik egyértelműen jobban feküdtek neki, mint Péreznek, akit villámgyorsan beért. A nagy Red Bull-csata elmaradt, a 17. körben Verstappen ismét a Kemmel egyenesben csapott le, félelmetes tempókülönbséggel előzte meg csapattársát, amivel már a futam fele előtt átvette a vezetést.

Ekkor viszont már a legtöbb csapat esőt várt perceken belül. A 18. körre oda is ért az eső, a 20. körben pedig a csepegésből rá is kapcsolt kicsit – pont erre bazírozott az addig 6-8. helyeken autózó George Russell, Lance Stroll és Pierre Gasly hármasa, akik így az esővel megspóroltak volna egy kerékcserét. A hármasból elsőként Stroll adta fel a várakozást, a futam fele előtt egy hajszállal, a 21. körben viszont még nem esett annyira az egész pályán, hogy megérje átmeneti esőgumira váltani. Voltak persze nagyobb vizes foltok, Verstappen az élen haladva épp a pálya legveszélyesebb pontján, az Eau Rouge és Raidillon kanyarkombinációban csúszott meg, de egy óriási mentéssel pályán tudott maradni.

Végül aztán csak ijesztgetésig jutott az eső, annyira soha nem esett, hogy reális opció legyen akárcsak az átmeneti esőgumi. A száraz körülmények visszatérése pedig viszonylagos nyugalmat és eseménytelenséget hozott a futam második felére. Hamilton egy korán bevállalt kerékcserével próbálta meglepni a harmadik helyen autózó Leclerc-t, de ez csak majdnem sikerült neki, ezt leszámítva pedig nem is volt nagyobb átrendeződés a pontszerző helyeken. Esteban Ocon három nagyon szép előzéssel (Gaslyt, Cunoda Jukit és Strollt fogta be) feljött a 8. helyig, de más említhető nem történt. A futam manőverét viszont Ocon csapattársa, Gasly mutatta be, a Fagnes és Stavelot kanyarokban előzte Alex Albont, ott, ahol szinte soha nem látni előzést.

Esteban Ocon a futam hajrájában szépen előzgetett, a nyolcadik hely lett a jutalma – Fotó: Joe Portlock / Formula 1 Getty Images
Esteban Ocon a futam hajrájában szépen előzgetett, a nyolcadik hely lett a jutalma – Fotó: Joe Portlock / Formula 1 Getty Images

Vestappen a hajrában, a második kerékcseréje után keményen megnyomta, hogy megnyugtató előnnyel szakítsa le a csapattárs Pérezt. Ez nem annyira tetszett a csapatnak, többször is figyelmeztették, hogy jobban kellene spórolnia a gumikkal, amire Verstappen lazán csak annyit válaszolt a rádióban (13 másodperces előnynél), hogy vagy még jobban nyomhatja neki, hogy kiautózzon egy kerékcserényi, 18 másodperces előnyt, és akkor a csapat is tudja gyakorolni a boxkiállást. Végül meg is csinálta a kerékcseréhez szükséges előnyt, de egy harmadik kiállásra már nem volt szüksége.

Pontszerző helyen zárt a futamot végül kivételként egy kerékcserével lehozó Russell és Stroll is, ők nem akarták gyakoroltatni a boxkiállást a csapatukkal, így Russell a hatodik, Stroll pedig a kilencedik helyen ért célba egy némileg kockázatos taktikával. Russell csapattársa, Hamilton az utolsó körben elhódította a futam leggyorsabb köréért járó plusz pontot, ami a Fernando Alonsóval való csatájában lehet nagy segítség neki.

Kisebb léket kapott az elmúlt három futamon rakétaként kilövő McLaren – Piastri versenye lényegében már az első kanyarban befejeződött a Sainzcal való ütközés miatt, és Norrisnak pedig a 19. helyről kellett mentenie a futamát, amit végül a 7. helyen fejezett be, az elmúlt két dobogója után némileg visszacsúszva.

A Verstappen, Pérez, Leclerc dobogó mellett Hamilton, Alonso, Russell, Norris, Ocon, Stroll és Cunoda lettek még pontszerzők. Verstappen 12 futam és 10 futamgyőzelem után 314 ponttal vezeti a világbajnoki pontversenyt, Pérez 196, Alonso 149, Hamilton 148 ponttal követik, Russell és Leclerc már 100 alatt, 99 ponttal állnak. A csapatversenyben őrületes 503 pontnál jár a Red Bull, a második Mercedes 247-tel jön, harmadik az Aston Martin 196-tal, negyedik a Ferrari 191-gyel.

A Belga Nagydíj végével az F1 elvonul szokásos, nagy nyári szünetére, három hétvégét is érintő pihenés után augusztus 25-27. között a Holland Nagydíjjal folytatódik majd a szezon.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!