F1: kigyulladt autó, leszakadt kerék, nyolc kieső, három piros zászló – káoszfutam lett az Ausztrál Nagydíj
2023. április 2. – 07:34
Az élről rajtoló Max Verstappen nyerte az Ausztrál Nagydíjat. Aki a fenti mondat alapján arra gondol, hogy unalomba fulladt a 2023-as idény harmadik versenye, nem is lehetne távolabb az igazságtól. A kétszeres világbajnok a biztonsági autó mögött, három piros zászlót és nyolc kiesést követően győzedelmeskedett. A második helyen Lewis Hamilton, harmadikként pedig Fernando Alonso futott be.
Eseménydúsan kezdődött a Forma–1-es világbajnokság idei harmadik futama, az Ausztrál Nagydíj. A rajt után az első pozícióból induló Max Verstappent (Red Bull) megelőzte előbb George Russell, majd Lewis Hamilton is (mindketten Mercedes), míg a ferraris Charles Leclerc már a harmadik kanyarban a kavicságyban landolt, miután összeért Lance Stroll-lal.
A monacói pilóta számára ezzel be is fejeződött a verseny (a másik ferraris, Sainz, a 4. helyen állt a rajt utáni csetepatékat követően). Leclerc kicsúszása miatt előbb sárga zászlós figyelmeztetés volt életben, majd bejött a biztonsági autó, és néhány körön át mögötte haladt a mezőny.
Azonban amint elhagyta a pályát a Safety Car, és újraindult a mezőny, már a 7. körben ismét vissza kellett térnie. Ekkor a williamses Alexander Albon bontotta le az autóját egy látványos, de szerencsére nem veszélyes kicsúszás után.
Amint másodjára is bejött a biztonsági autó, az élen álló Russellt azonnal kihívta a csapata a boxutcába, ami látszólag jó ötlet volt (a biztonsági autó mögött lassabban halad a mezőny, a boxkiállással így kevesebbet veszít az ember).
Csakhogy amíg kint volt, a versenybíróság úgy döntött, hogy piros zászlóval megszakítja a futamot, miután túl sok sóder és törmelék került a pályára. A verseny így nagyjából 20 perc körözés után leállt, Russell pedig az első helyről a boxban a 7. pozícióba esett vissza.
A verseny folytatása
A versenyzők 7:36-kor ismét felsorakoztak a rajtrácson, és újraindult a verseny. Az újrarajtolás után Hamilton, Verstappen, Alonso (Aston Martin) állt az első három helyen, Russell az 5. helyre tudott visszakapaszkodni.
A 12. körben aztán Verstappen nyitott hátsó szárnnyal simán elhúzott Hamilton mellett, átvéve a vezetést. A harmadik helyen továbbra is Alonso haladt, a 4. helyre pedig Russell tudott fellépni, megelőzve Pierre Gaslyt (Alpine).
A 19. körben aztán teljessé vált Russell vasárnapi pechszériája: elfüstölt a kocsijában a motor, ezzel véget ért számára a verseny. Gasly így ismét 4. helyen körözött, míg az 5. helyre Sainz lépett fel a Ferrarival.
A 25. körben Sainz megelőzte egy belső kanyaríven Gaslyt, ezzel fellépett a 4. helyre. Közben az élen Verstappen nagyjából 7 másodperces előnyt dolgozott ki Hamilton előtt, aki mögött 2-2,5 másodperccel volt elmaradva Alonso, tőle további 2 másodperc volt Sainz hátránya.
A 33. körben Sergio Perez (Red Bull), a legutóbbi futam győztese, aki a szombati időmérő után – technikai okokból – vasárnap csak a boxutcából, a mezőny végén indulhatott, megfutotta a verseny leggyorsabb körét, és már a 9. helyen állt (az első 10 pilóta kap pontot).
A 38. körben aztán előbb Verstappen, majd Hamilton is megfutotta a verseny leggyorsabb körét, ám a hétszeres világbajnok hátránya eddigre már több mint 9 másodpercre növekedett.
A 41. körben Verstappen visszavette a leggyorsabb kört, már 1:21 perc alatti idővel, az előnye így 10 másodperc fölé nőtt Hamiltonnal szemben. Közben mexikói csapattársa Hülkenberget és Norrist megelőzve a 7. helyre kapaszkodott fel.
A 48. körben az óriási nyugalomban kocsikázó Verstappen elnézte az utolsó kanyart, és a füvet is megjárta. A hibával a holland nagyjából 4 másodpercet vesztett, és 8 másodperc alá csökkent az előnye Hamiltonnal szemben.
Öt körrel a leintés előtt aztán újra felpörgött a verseny. Az 54. körben a Haas-pilóta Magnussen odacsapta a kocsi hátulját a második kanyarban. Leszakadt és a pályán maradt a jobb hátsó gumija, az utolsó körökre így ismét bejön a biztonsági autó.
Egy körrel később aztán magyar idő szerint 8:43-kor ismét leállították a versenyt piros zászlóval, hogy eltakaríthassák a törmeléket a pályáról. Szűk negyedórás szünet után harmadszor is elrajtolt a mezőny, de az első kanyarban több autó is összeütközött, így azonnal ismét leállították a versenyt.
A visszajátszásból kiderült, hogy Sainz elmérte az első kanyart, és hátulról kipörgette Alonsót. Ezt az összeakadásukat Perez úgy próbálta kikerülni, hogy átfutott a kavicságyon. Közben Gasly szintén elhagyta az aszfaltot, majd a betonfalra kente csapattársát, Esteban Ocont, Logan Sargeant pedig Nyck De Vriesbe szaladt bele hátulról.
A versenyigazgatóság hosszas tanácskozás után úgy határozott, hogy egy utolsó körre még kiküldik az autókat a biztonsági autó mögött a piros zászló feloldása után, előzni azonban már nem lehetett.
Az első hat pilóta Verstappen, Hamilton, Sainz, Hülkenberg, Cunoda (Alpha Tauri) és Norris sorrendben futott be a boxutcába a piros zászló után. Az újraindítás sorrendje azonban nem ez lett a versenyigazgatóság döntése szerint, hanem visszaállt a tömegbaleset előtti sorrend, mivel senki sem teljesítette az 57. kör első szektorát a harmadik piros zászló előtt. Tehát Verstappen, Hamilton, Alonso, Sainz, Stroll és Perez lett a sorrend a biztonsági autó mögött. A két Alpine, De Vries és Sargeant úgy összetört, illetve úgy elakadt a sóderágyban, hogy ők nem tudtak kifutni az utolsó körre.
A versenyigazgatóság még az újraindítás előtt döntést hozott az Alonso-Sainz baleset ügyében, és kiosztottak egy 5 másodperces büntetést a Ferrari versenyzőjének, melyet a leintés után adtak hozzá Sainz eredményéhez. A pilóta a rádión elkeseredetten reklamált, hogy véleménye szerint túl súlyos büntetést kapott. A verseny végül a biztonsági autó mögött ért véget. Sainz a büntetése miatt az utolsó, 12. helyen ért célba.
A verseny leintését követően még egy negyedik alkalommal is meglengették a piros zászlót, miután Nico Hülkenberg nem tudta teljesíteni a levezető kört, és a második kanyarban parkolta le a Haast.
Sergio Perez a boxutcából rajtolva végül egészen az ötödik helyig kapaszkodott fel, Oscar Piastri pedig első hazai versenyén megszerezte első pontjait a Forma–1-ben egy nyolcadik helyezéssel. Verstappen pályafutása során először győzött Melbourne-ben, Hamilton pedig második helyével az első pilóta lett, aki 17 egymást követő szezonban is a dobogóra állhatott.
A leintést követően mindkét Alpine-pilótát beidézték a versenybírók az ütközésük miatt. Gaslynak van izgulnivalója, ugyanis jelenleg 10 büntetőpontja van. Ha összeszed még kettőt, akkor ki kéne hagynia egy futamot.
A verseny végeredménye:
- Max Verstappen (Red Bull)
- Lewis Hamilton (Mercedes)
- Fernando Alonso (Aston Martin)
- Lance Stroll (Aston Martin)
- Sergio Perez (Red Bull)
- Lando Norris (McLaren)
- Nico Hülkenberg (Haas)
- Oscar Piastri (McLaren)
- Csou Kuan-jü (Alfa Romeo)
- Cunoda Juki (AlphaTauri)
- Valtteri Bottas (Alfa Romeo)
- Carlos Sainz (Ferrari) – 5 másodperces büntetés után
Kiesők: Gasly, Ocon, De Vries, Sargeant, Magnussen, Russell, Albon, Leclerc.
Frissítés:
A Haas megóvta az Ausztrál Nagydíj végeredményét a futam leintése után. A versenyirányítás azon döntését támadták meg, hogy az újraindítás után a megszakítás előtti sorrendben álltak fel a versenyzők, ami hátrányosan érintette Nico Hülkenberget.
A világbajnokság állása három futam után:
- Max Verstappen: 69 pont
- Sergio Perez: 54 pont
- Fernando Alonso: 45 pont
A Kínai Nagydíj kiesése miatt most négyhetes szünetre megy a Forma–1. A következő futamot április 30-án, Azerbajdzsánban rendezik majd.