Felpörgött az F1: három bemutató, két leleplezés három nap alatt
2023. február 13. – 20:40
Erős három napon van túl a Forma–1 bemutatószezonja, szombat reggel óta ugyanis megmutatkozott fizikai formában a Haas 2023-as versenyautója, magyar idő szerint szombat késő este az AlphaTauri New Yorkban rittyentett nagyszabású bemutatót pár számítógépes képnek, hétfő délelőtt a Williams mutatott fotókat immár a valódi autójukról, délután a McLaren fedte fel idei fejlesztését, a hétfői napot pedig az Aston Martin – a 2022-eshez hasonlóan – elég nagy show-műsora zárta F1-ileg. Nézzük is sorban a legfontosabb információkat.
Haas
Az amerikai csapaté volt az első 2023-as bemutató, ami után február 11-én Silverstone-ban küldték pályára a VF-23-at. Ezen már láthatók voltak a Haas idei fejlesztései – az oldalsó légbeömlők nyílását, illetve az autó alatt áramló levegőt terelő Venturi-csatornák kezdetét picit hátrébb tolták, hogy ezzel is csökkentsék a 2022-ben felbukkant delfinezés lehetőségét. Az oldaldobozt, illetve az azon található hűtő bevágások alapján változott a hűtés is, érdekes lesz figyelni a Ferrari keddi bemutatóját, hogy ez a motorgyártó miatt történt, vagy a Haas maga talált valami optimalizálható dolgot.
AlphaTauri
Akárcsak a Red Bull, úgy a fiókcsapata is New Yorkban tartotta meg a nagy idénynyitó rendezvényét, elsősorban amiatt, mert bejelentették, a Ford 2026-tól csatlakozik az istállópároshoz. Itt lényegében csak számítógépes grafikákon létező formában mutatták be az AT04-et, a fizikai valójában kitolt modellen csak a festés volt új. Ezen elsőre szembetűnő, hogy a lengyel állami olajvállalat, a Orlen érkezésével megjelent a kocsin a piros szín.
A képeket elemezve úgy fest, hogy valamivel előrébb került az AlphaTaurin az első tengely. Amennyiben valóban így van, az direkt válasz a csapat technikai igazgatója, Jody Eggington által tavaly felvetett kérésére, miszerint ez döntő mértékben javítaná az autó egyensúlyát.
Pilótaváltás is volt a télen a csapatnál, Cunoda Juki maradt, a francia Alpine-hoz igazoló francia Pierre Gaslyt viszont az a Nyck de Vries váltja, aki tavaly vezetett a Williamsnél, a Mercedesnél és az Aston Martinnál is, sőt, élete első (és eddig egyetlen) F1-futamán pontszerző, kilencedik lett a Williamsszel az Olasz Nagydíjon.
Williams
A hétfőn bemutatott képek alapján a Williams idei autója, az FW45 átmenet lehet a Ferrari és a Red Bull között, írja róla a The Race szakértője, a korábbi F1-tervezőmérnök Gary Anderson. Anderson úgy látja, az oldaldoboz tetején és a beömlőnyílás tekintetében a Ferrarit, az oldaldoboz alsó részénél áramló levegő esetében viszont a Red Bullt követi 2022 legrosszabb csapata. A Williams Silverstone-ban pályára is küldte az új autóját.
McLaren
A csapat fennállásának 60. évfordulója miatt az MCL60 nevet kapta a McLaren 2023-as versenyautója, amelyet hétfőn, az istálló wokingi központjában mutattak be a két pilóta, a tavalyról maradó Lando Norris, illetve az Alpine akadémiájáról megszerzett ausztrál Oscar Piastri kíséretében.
Az új autóval az első négy helyezés egyikét céloznák meg az idei bajnokságban, tehát egyértelműen javulni szeretnének, miután tavaly némi csalódásra csak az ötödik helyet szerezték meg. Ezzel együtt már a bemutató idején közölték, hogy nem elégedettek a leleplezett autójukkal, szóval már a szezon előtti teszteken, illetve az első futamon is új fejlesztésekben bíznak, hogy meglegyen az előrelépés. Ebben nagy segítség lehet, hogy még inkább a világbajnok Red Bull dizájnját követik az oldaldobozok formájában, tavaly ugyanis egyértelművé vált, hogy ez lehet a legideálisabb kialakítás a 2022-ben bevezetett új szabályrendszerben.
A bemutatón természetesen ott volt a McLaren új csapatfőnöke, Andrea Stella is. Ő Andreas Seidlt váltotta, aki a jövőbeli Audi–F1-projektet előkészítendő igazolt a most Alfa Romeo néven versenyző Sauberhez. Stella korábban a csapat versenyigazgatója volt. Stella és a csapat munkáját az év közben elkészülő, teljesen új szélcsatorna nagyban segítheti majd a fejlesztéseknél.
Aston Martin
A csapat saját közlése szerint „jelentős evolúció” tapasztalható a tavalyi és az idei versenyautók között – elsősorban az átdolgozott első szárny, az oldalsó légbeömlők, a megnövelt felső légbeömlő és az átalakított motorborítás említhető ezek közül. Az AMR23 szerdán pályára is gurul majd Silverstone-ban, ahol délelőtt Lance Stroll, délután pedig a csapat nagy fogása, a korábbi kétszeres világbajnok Fernando Alonso vezet majd, abban bízva, hogy komolyabb lépést tesznek az élmezőny felé.
Az Aston Martin idei kocsija a 27., egyben utolsó lesz, amely az eredeti silverstone-i gyárból kerül majd ki, onnan, ahol eredetileg megkezdte működését a Jordan, amiből később Midland, majd Spyker, utána Force India, utolsó előtti lépésként pedig Racing Point lett az Aston Martin név előtt. A csapat új gyárba költözésével együtt új szélcsatornát is kap, ami nagyot dobhat a 2024-es autó fejlesztésén.