Megkavarta az F1-et a matek, kétszer kellett kiszámolni, mire eldőlt, megvan a vb-címvédés Verstappennek

2022. október 9. – 10:31

frissítve

Megkavarta az F1-et a matek, kétszer kellett kiszámolni, mire eldőlt, megvan a vb-címvédés Verstappennek
Fotó: Issei Kato / Reuters

Másolás

Vágólapra másolva

Max Verstappen a tizenkettedik futamgyőzelmét szerezte a 2022-es F1-szezonban a Japán Nagydíj megnyerésével, de csak egy utólag kiosztott büntetés és nem kevés kavarodás után derült ki, hogy ezzel a címvédés is meglett neki, Szuzukában már a második vb-címét ünnepelhette. Az eső miatt megrövidített futam egy ijesztő jelentettel indult.

Nem sikerült tökéletesen a rajt a vizes körülmények között Max Verstappennek a 2022-es Forma–1-es Japán Nagydíjon, a második helyről induló Charles Leclerc egy pillanatra meg is előzte, de az első kanyar végén már a vb-címvédésért hajtó Verstappen volt újra előrébb.

A java viszont csak ezután jött, a szezon talán legeseménydúsabb első körével:

  • Carlos Sainz a negyedik helyről esett ki a Ferrarival, egy megpördülés után háttal kapta el a gumifalat,
  • Alex Albon alatt megadta magát a Williams motorja, kénytelen volt félreállni,
  • a futamot csak a boxutcából kezdő Pierre Gasly a pálya közepén szedett össze egy reklámtáblát, ami szinte biztosan a Sainz-baleset miatt került rossz helyre,
  • Sebastian Vettel és Fernando Alonso a rajt után, az első kanyarban koccantak, Vettelnek emiatt a sóderágyból kellett visszaküzdenie magát a pályára,
  • Csou Kuan-jü pedig a hajtűkanyarban pördült meg, kevésen múlt, hogy senki nem ütközött neki,
  • főleg, hogy az első körben ilyenek voltak a látási körülmények a versenyautók által felvert víz miatt:

A fenti eset ráadásul – joggal – alaposan kiakasztotta Pierre Gaslyt, aki a reklámtáblával való ütközése miatt kiment a boxba, majd ahogy visszatért a pályára, elhaladt egy pályára küldött daruskocsi mellett, ami normál körülmények között is hihetetlenül veszélyes, hát még egy csúszós pályán, szinte semmilyen látási viszonyok között. Gasly a megszakítás alatt hevesen gesztikulálva azt magyarázta a csapatának, hogy akár meg is halhatott volna, ha véletlen megcsúszik az autója, és nekiütközik a darunak.

Azt is érdemes hozzátenni, hogy Szuzukában külön figyelhetnének az ilyesmire, tekintve, hogy a 2014-es Japán Nagydíjon Jules Bianchi egy, épp mentést végző emelőnek ütközve szenvedett olyan súlyos fejsérüléseket, amik később a halálához vezettek. A 2014-es balesetről készült jelentésben ráadásul a Nemzetközi Automobil Szövetség kiemelte, hogy „feltétlenül meg kell akadályozni”, hogy egy versenyautó darunak, vagy a körülötte dolgozó munkásoknak ütközhessen.

Pérez lassabb tempó mellett, már a biztonsági autó mögött haló kocsisorban haladt el a daru mellett, de ő is ugyanazt emelte ki, mint a francia: egy autóversenyző sem akar a pályán hasonló járművet látni. A megszakítás alatt többek között Vettel, Nicholas Latifi és Lando Norris is a kialakult helyzetet kritizálta, a nagydíjversenyzők szakszervezetének elnöke, Alexander Wurz pedig röviden annyit írt, hogy ilyesmi nem fordulhat elő soha.

A helyzet ráadásul több kérdést is felvet:

  • A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) küldte-e pályára az emelőt, amikor még nem voltak elég biztonságosak ehhez a körülmények?
  • Miért kockáztattak ezzel, főleg, hogy biztos volt, az erősödő eső miatt megszakítják a futamot, tehát bőven lehetett volna várni a munkagép pályára küldésével? (Ezt egyébként az első körben kieső Carlos Sainz is felvetette.)
  • Ha nem az FIA küldte ki az emelőt, akkor az hogy lehetett a pályán?
  • Gasly a körülményeknek megfelelő sebességgel haladt-e a pályán a boxkiállása után? (Valószínűleg nem, tekintve, hogy beidézték a futam utánra egy vizsgálatra, mivel 250 km/h-val haladt.)

A fenti események miatt előbb a biztonsági autó jött pályára, majd mivel rendesen rákezdett az eső, a versenyigazgató piros zászlóval megszakította a futamot, hogy biztonságosabb körülmények között folytathassák azt egy végül több mint kétórásra nyúlt szünet után. Eredetileg úgy volt, hogy magyar idő szerint 7.50-kor folytatni tudják a versenyt, de két perccel a megjelölt idő előtt újra felfüggesztették a rajtprocedúrát a felerősödő eső miatt.

A második rajt a biztonsági autó mögött jött, és mire a safety car elengedte a mezőnyt, már csak 41 perc maradt a futam lebonyolítására. Páran már az újraindítás után egyből, többek pedig két kör után döntöttek úgy, hogy az extrém esőgumit átmenetire cserélik. Ezzel jelentősen megkavarodott a sorrend, egy ideig Alonso, Daniel Ricciardo és Mick Schumacher foglalták el az első három helyet Verstappen előtt. Gyorsan kiderült, hogy ezek a gumik sokkal gyorsabbak, mint az extrém esőgumik, így Verstappen a gumicsere után egy körrel már vissza is vette a vezetést.

A címvédő nagyon simán növelte az előnyét az élen, végül 26 másodperces különbséggel nyert, ráadásul. Mögötte leginkább az ötödik helyért zajló Esteban Ocon–Lewis Hamilton-csata volt említhető, de Hamilton nem talált fogást az Alpine-on, sokszori próbálkozásra sem tudott előzni. Ahogy Pérez is csak beérni tudta a második helyen haladó Leclerc-t, megelőzni nem. Csakhogy Leclerc az utolsó kanyarban szabálytalanul védekezett, ezért ötmásodperces büntetést kapott, vagyis Pérez lett a második, Leclerc a harmadik.

Ezt már a leintés utáni interjúk alatt közölték a versenyzőkkel, okozott is némi kavarodást a dolog: élő adásban közölték Verstappennel, hogy a büntetés miatt másodszor is világbajnok lett. Aztán a dobogó előtti pihenőszobában Verstappen maga is azt számolgatta, hogy talán mégsem világbajnok, de a második számolásra kiderült, meglett a vb-címvédés. Ezt elég nagy várakozás után az F1 is megerősítette.

A kavarodást egy szabályértelmezés okozta: a versenyzők az eredetileg tervezett 53 körös versenytáv bő felét teljesítették csak, így felmerült, hogy nem teljes, hanem töredékpontokat osztanak. Csakhogy ez csak akkor lép életbe, ha nem tudják befejezni a futamot, ez viszont ha csonkán is de végigment. Így Verstappen 25 pontot szerzett, Pérez 18-at, Leclerc pedig csak 15-öt, ezzel mindketten elszálltak a vb-harcban.

Később Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke is megerősítette, hogy a leintés pillanatában még ők sem tudták, hogy Verstappen 25 vagy 19 pontot kap-e a győzelemért, így nekik is kisebb meglepetés volt, hogy ünneplésbe kezdhettek.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!