Verstappen a biztonsági autó mögött nyerte az Olasz Nagydíjat, a Ferrari megint eltaktikázta magát

2022. szeptember 11. – 16:31

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

A szokottnál is nagyobb jelentőséget kapott a gumistratégia a 2022-es Forma–1-es Olasz Nagydíjon, miután a csapatok egy része későn jött rá, mi is az ideális választás az 53 körös őrült rohanásra. Aztán az egész mehetett a levesbe hat körrel a vége előtt, amikor Daniel Ricciardo kiesése miatt a biztonsági autó összerántotta a mezőnyt. A nagy sprint viszont elmaradt a végén, olyan lassan állt össze a mezőny, hogy már nem tudták újraindítani a versenyt, Verstappen a biztonsági autó mögött haladva győzött sorban ötödször. Az újonc-beugró Nyck de Vries élete első F1-futamán két pontot is szerzett.

Fotó: Andrej Isakovic / AFP
Fotó: Andrej Isakovic / AFP

A furcsa végjátékból a rajtnál még nem lehetett semmit sem sejteni. Az élről induló Charles Leclerc könnyen verte vissza a mellőle induló George Russell jó rajtját, és megtartotta a vezető helyét. Jól rajtolt a hetedik helyről induló Max Verstappen, aki a célegyenes végén már ötödik, az első kör közepén pedig már negyedik volt, és a kezdő kör utolsó, vagy a második kör első méterein aztán Daniel Ricciardo McLarenje mellett is elhúzva már dobogós helyen volt.

Az időmérőt, a rajtbüntetéseket és minden egyebet figyelembe véve leginkább így is egy Leclerc–Verstappen-csatában lehetett bízni, ám a körülmények miatt ez nem igazán jött össze, elsősorban a stratégiai kísérletezés miatt.

Vettel kavarta meg a dolgokat

A futam elején úgy tűnt, hogy Sergio Pérez nem jut messzire a Red Bull-lal, a meglehetősen korán elvégzett első kerékcseréje után ugyanis füstölni kezdett a jobb első fék a kocsin. Bármi is okozta a gondot, szerencsés módon viszonylag gyorsan elégett, és a nagy füstölés nem jelentette a futam végét a mexikóinak, aki folytathatta a versenyt. Nem maradt viszont a pálya szélén félreálló Sebastian Vettel, a korai virtuális biztonsági autós szakasz pedig némiképp indokolatlan kockázatvállalásba hajtotta a Ferrarit.

A hazai pályán versenyző olaszok kihozták ugyanis az élről Leclerc-t, de hamar kiderült, hogy eléggé túlvállalták magukat azzal, hogy bő 40 kört akartak kihozni a közepes keverékű gumiból. Főleg, hogy pont a kerékcsere alatt engedték el a mezőnyt újra versenytempóval, így az első helyet megöröklő Verstappen 17 másodperces előnyt autózott ki magának.

Nehezen tisztult ki a kép

Leclerc korai kerékcseréjekor még nem volt világos, hogy a lágy gumik a vártnál tovább bírják a pályán, és gyorsabbak is, mint előzetesen saccolták. Verstappen ilyen gumikon kezdve elég sokáig bírta a pályán, ezen felbuzdulva pedig a Ferrari közepesről lágy gumira váltó taktikát dolgozott ki a mezőny végéről induló Carlos Sainznak. Aki az első kerékcseréje után hamar lenyomta Pérezt, és így már a negyedik helyen találta magát.

Charles Leclerc vezetett is az Olasz Nagydíjon, de végül csak második lett – Fotó: Miguel Medina / AFP
Charles Leclerc vezetett is az Olasz Nagydíjon, de végül csak második lett – Fotó: Miguel Medina / AFP

A Ferrari eközben próbálta visszahozni valahogy Leclerc futamát is, a monacói versenyző a 34. körben az élről kiállva kapott lágy gumikat – csakhogy ezután 20 másodperc fölötti hátrányt kellett valahogy ledolgoznia Verstappennel szemben.

Amikor 13 körrel a leintés előtt még mindig 19 másodperc körül volt a különbség, már biztos volt, hogy a Ferrari taktikája ezúttal sem vált be, egész egyszerűen nem fért bele az 53 körbe az, hogy a Red Bull egy kerékcseréjével szemben őt kettőt vállaljanak be.

Sainz és Hamilton odatette magát

A mezőny végére sorolt három pilóta, Sainz, Hamilton és Cunoda Juki közül az előbbi kettő egészen jól teljesített. Sainz a negyedik helyre küzdötte fel magát, Hamilton pedig úgy lett hatodik, hogy volt köre, amikor három autót előzött meg, Pierre Gasly, illetve a két McLaren mellett húzott el nagy lendülettel a 37. körben.

Hamilton előtte Fernando Alonsóval is elég nagy csatában volt szintén a hatodik helyért, Alonso végül technikai probléma miatt nem fejezte be a futamot, valószínűleg ez is közrejátszott abban, hogy kikapott a hétszeres világbajnoktól kettejük küzdelmében.

Hamilton végül az ötödik lett Pérez második kerékcseréjének köszönhetően.

Volt egy csavar a végén, illetve csak majdnem

A 48. körben váratlanul megállt Ricciardo alatt a McLaren, és mivel a pálya szélén állt meg a versenyautó, ha lassan is, de arra a helyes döntésre jutottak, hogy csak a biztonsági autó segítéségével tudják kiszedni azt a pályáról.

Mivel elég lassan küldték pályára a safety cart, nagy volt a tanakodás a Red Bullnál és a Ferrarinál, hogy legyen-e kerékcsere az élen haladó párosnál. Végül mindkét csapat bevállalta a kerékcserét, hogy a végére, egyetlen körre lényegében a teljes élmezőny új lágy gumikon, szép libasorba összeállva kezdhessen egy miniversenybe. Ez a miniverseny viszont nem jött el, a biztonsági autó olyan lassan szedte össze a mezőnyt, hogy már nem maradt idő rendesen elengedni a lekörözött pilótákat.

Emiatt a biztonsági autó mögött fejezték be a futamot, a safety car csak az utolsó méterekre ment le a pályáról, hogy ne azt intsék el elsőként, de előzni nem lehetett, így érdemi verseny nélkül fejeződött be a futam. Verstappen nyert (sorban ötödször), Leclerc lett a második, a páros mögött az idei hetedik dobogós helyét megszerző Georoge Russell lett a harmadik a Mercedesszel, a motorcsere miatt a mezőny végére sorolt Carlos Sainz és Lewis Hamilton a negyedik-ötödik helyen értek célba, ami szép teljesítmény még úgy is, hogy két topcsapatról van szó.

Külön kiemelendő, hogy az Alex Albon vakbélműtétje miatt a Williamshez beugró Nyck de Vries élete első F1-futamán pontszerző lett, ráadásul egyből két pontot is szerzett a kilencedik helyével.

Az Olasz Nagydíj után Verstappen előnye a világbajnoki összetettben már 116 pont a második Leclerc előtt, a második helyért viszont nagy a csata, Leclerc 219, Pérez 210, Russell 203 ponttal áll. A csapatoknál a Red Bull tetemes előnye 139 pontra hízott a Ferrari előtt, a 371 pontos Mercedes most épp 35 pontos lemaradásban a második hely mögött.

Az Olasz Nagydíj után hosszabb szünet jön az F1-naptárban, folytatás október 2-án a Szingapúri Nagydíjjal.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!