Verstappen merész húzással verte vissza a Mercedes szupertaktikáját, övé a Holland Nagydíj

2022. szeptember 4. – 16:46

frissítve

Verstappen merész húzással verte vissza a Mercedes szupertaktikáját, övé a Holland Nagydíj
Fotó: Yves Herman / Reuters

Másolás

Vágólapra másolva

Érdemi incidens nélkül, apróbb helycserékkel jött el a 2022-es, 72 körös Holland Nagydíj rajtja, a második kör elején viszont már megjött az első komolyabb hiba, Kevin Magnussen csapódott neki a falnak egy lesodródás után a pálya első döntött kanyarja előtt, de végül nem lett komolyabb baj, mindenki ki tudta kerülni a Haast.

Az élen a legérdekesebb fejlemény az volt, Lewis Hamilton a negyedik helyen eggyel keményebb gumikkal tapadni tudott a harmadik helyen haladó Carlos Sainz Ferrarijára, egészen addig, amíg Sainz ki nem ment kerékcserére – amit a Ferrari katasztrofálisan hajtott végre, elfelejtették ugyanis kikészíteni a bal hátsó kereket. Sainz emiatt jó 10 másodpercet vesztett, ráadásul a kavarodásban a Red Bullnak is majdnem gondot okoztak, Sergio Péreznek ugyanis át kellett hajtania az egyik Ferrari-szerelő által trehány módon lerakott kerékpisztolyon.

A Mercedes külön úton járt

Az élmezőny legtöbb tagjától eltérő módon lágy helyett közepes keverékű gumikon kezdő Mercedesek a többieknél jóval tovább pályán maradtak az első szett abroncsokkal, felvetve, hogy két helyett csak egy kerékcserével terveznek. Sőt, a 22. kör után már csak Lewis Hamilton és George Russell nem voltak kint a boxban.

A Red Bull persze továbbra is mindenkinél gyorsabb volt, az időmérőt hajszállal, 185 centimétert jelentő 21 ezredmásodperces különbséggel nyerő Max Verstappen a 28. körben nagyon simán visszaelőzte Russellt. A világbajnoki címvédő óriási tempóelőnnyel ment el a Mercedes mellett a célegyenesben.

Ekkorra viszont már biztos volt, hogy a Mercedes egykiállásos taktikában gondolkodik. Mire a 29. kör legvégén kijött Hamilton a friss, kemény keverékű gumikért, Daniel Ricciardo a McLarennel például már két kerékcserén is túl volt. A taktikai előny mellett ráadásul meglepetésre Hamilton a kemény gumikon mindenkinél gyorsabb volt a pályán, vagyis az élen Max Verstappen, Charles Leclerc és Sergio Pérez triója nem hogy növelte volna az előnyét a Mercdesekkel szemben, de inkább fogyott az a különbség, amiből a még egy kerékcseréhez szükséges 20 másodperces időveszteséget ki kellett volna gazdálkodni.

A kemény gumikon erőre kapó Mercedes miatt a 36. kör elején Hamilton meg is tudta támadni Pérezt a harmadik helyért, de a mexikói elfékezte magát az első kanyarba érve, ezzel olyan nagy korrekcióra késztette Hamiltont, ami miatt elmaradt az előzés. Egy körrel később, ugyanott viszont már elodázhatatlan volt a helycsere, Hamilton a 37. körben feljött a harmadik helyre. A manővert a boxutcából pont Hamilton elé visszatérő Sebastian Vettel tette még izgalmasabbá, a párosnak még az Aston Martin kerülgetésével is foglalkoznia kellett.

Ez Verstappennek segített egyébként, a Pérez megelőzése közben 2-3 másodpercet vesztett Hamilton. Pérezt nem sokkal később Russell is simán megelőzte, így már a 3-4. helyeken volt a két Mercedes, miközben továbbra is apránként, de folyamatosan közeledtek Verstappen és Leclerc párosára.

Egy érthetetlen, egy érhető félreállás, és egy biztonsági autó

A 44. körben úgy tűnt, minimum egy virtuális biztonsági autó kavarhatja meg a hajrá előtt a dolgokat, Cunoda Juki ugyanis nem túl jó helyen félreállt az AlphaTaurival, mondván, nem jól tették fel az egyik gumit a kerékcseréje után. Pár másodpercig állt a pálya mellett, mire a csapat közölte vele, minden oké, menjen tovább – úgyhogy jöhetett egy újabb kerékcsere a japánnak, aki harmadszorra is bemehetett aztán a boxba, mert menet közben kicsatolta az övét, és vissza kellett rögzíteni a versenyautójába.

Ezzel még nem ér véget a Cunoda-kavarodás, a harmadik kiállása után ugyanis továbbra is problémát jelzett, úgyhogy másodszor is félreállt a pálya mellett. Ekkor viszont már jöhetett a virtuális biztonsági autó – a Ferrari ráfázott, ők ugyanis még a mesterségesen lelassított fázis előtt elszánták magukat a kerékcserére.

A VSC megmentette Verstappent

Az élen haladó Verstappen a virtuális safety car alatt simán úgy mehetett kerékcserére, hogy Hamilton elé, az első helyre térjen vissza a pályára. Ezzel egy várhatóan elég izgalmas végjátéktól fosztotta meg a sors a közönséget, az utolsó körökben ugyanis nagy Verstappen–Hamilton-csata alakulhatott volna ki, így viszont a címvédő 17 másodperces előnyt őrzött a friss helyzet miatt második kerékcseréjét is bevállaló Hamilton előtt. Igaz, a két Mercedes közepes gumikat kapott az utolsó etapra, ám ezeken nem tudtak nagyságrendekkel közeledni Verstappenhez.

Mire kitolták Cunoda autóját a pályáról, Verstappen, Hamilton, Russell, Leclerc, Pérez, Esteban Ocon és Sainz volt a sorrend az élen, azzal a kitétellel, hogy Ocon egy kerékcserén volt csak, tehát nála még lehetett visszacsúszásra számítani.

A biztonsági autó megkavarta a végét

Hamar jött aztán viszont egy biztonsági autós szakasz, amikor Valtteri Bottas alatt állt meg az Alfa Romeo a célegyenes végén, pont féktávon. A Mercedesek maradtak a közepes gumikon, az élről kiálló Verstappen és a negyedik helyen haladó Leclerc viszont lágy gumikra váltott. A Red Bull esetében ez világos kockázatvállalással járt: feladták a vezető pozíciót, hogy gumielőnybe kerüljenek, és saját tempóból próbálják megelőzni a Mercedeseket.

Csakhogy jött még egy csavar: mivel Bottas autója a célegyenesben állt meg, a mentés idejére a boxutcán át vezette a mezőnyt a biztonsági autót. Russell gyorsan reagált a Mercedesnél, új gumit kért, ha már mindenkinek libasorban kellett haladnia a célegyenesben, a vége pedig az lett, Russell ugyan vesztett egy helyet, de gyors lágy gumikon mehetett tovább a harmadik helyről, Hamilton és Verstappen mögül.

Sainznak volt közben egy kockázatos előzése és egy veszélyes kerékcseréje is. Bottas megállása után a célegyenesben, lényegében az utolsó pillanatban előzte meg Ocont. A visszajátszások alapján megtarthatta a pozícióját, utána viszont Ocon csapattársával, Fernando Alonsóval is összetalálkozott: a harmadik kerékcseréje után elég neccesen tért vissza az Alpine elé a boxutcában – ezért utólag 5 másodperc büntetést kapott, ami miatt az ötödikről a nyolcadik helyre sorolták vissza.

A safety car a 60. kör végén hagyta el a pályát, ezzel 12 köre maradt a mezőnynek a versenyzésre. Max Verstappen lényegében azonnal megelőzte a lágy gumik segítségével Hamiltont, a holland résen volt, hihetetlenül jól reagálta le Hamilton gyorsítását, ami után a célegyenesben simán elhúzott a Mercedes mellett.

Verstappen ezután ki is lőtt, egy kör alatt 2 másodpercre szakította le Hamiltont, akit hamar támadni kezdett a csapattárs Russell. A két Mercedes hamar helyet cserélt, majd a 66. körben már Leclerc is a hallhatóan eléggé kiborult Hamilton elé került, végül maradt is ez a sorrend az élen.

Verstappen az idei 10. futamgyőzelmével 109 pontra növelte előnyét a világbajnoki összetettben, ő 310 ponttal áll, a második helyen Sergio Pérez és Charles Leclerc jönnek holtversenyben 210-201 ponttal. A csapatversenyben a Red Bull előnye már 135 pont a Ferrari előtt, az olaszok viszont egyre jobban aggódhatnak a Mercedes miatt, ami most már csak 30 pontra jön mögöttük.

Folytatás jövő hétvégén, szeptember 9-11. között Monzában az Olasz Nagydíjjal.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!